Spotrebiteľom ste každý deň: Poznáte všetky svoje práva?

Aké povinnosti má predávajúci?

Predávajúci je v zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa povinný:

  • Predávať a poskytovať produkty za dohodnutú cenu a poplatky, taktiež správne účtovať ceny a poplatky pri predaji a poskytovaní produktu a zároveň odovzdať spotrebiteľovi potvrdenie o úhrade ceny,
  • Uviesť v akejkoľvek obchodnej komunikácii vrátane reklamy a marketingu produktu, ktorá od spotrebiteľa vyžaduje, aby na získanie produktu kontaktoval obchodníka telefonicky na čísle služby so zvýšenou tarifou alebo krátkou textovou správou (SMS) za zvýšenú tarifu, pravdivý a úplný údaj o jednotkovej cene volania, jednotkovej cene krátkej textovej správy (SMS) alebo maximálnej možnej cene volania alebo krátkej textovej správy (SMS), ktorú je spotrebiteľ povinný za volanie alebo krátku textovú správu (SMS) uhradiť; ak vznikne spor o cenu a plnenie za volanie alebo krátku textovú správu (SMS), ktoré má spotrebiteľ uhradiť, znáša dôkazné bremeno preukázania nároku na plnenie a jeho výšky obchodník,
  • Označiť prevádzkareň na vhodnom a trvale viditeľnom mieste svojím obchodným menom a sídlom alebo miestom podnikania a prevádzkovým časom určeným pre spotrebiteľov,
  • Predávať použitý tovar alebo tovar s vadami oddelene od ostatných tovarov alebo osobitne označený,
  • Pred uzavretím zmluvy predviesť tovar alebo prekontrolovať tovar pred spotrebiteľom, ak to povaha tovaru umožňuje a spotrebiteľ o to požiada,
  • Umožniť spotrebiteľovi prekontrolovať si hmotnosť alebo množstvo tovaru predávaného na množstvo,
  • Poskytnúť spotrebiteľovi všetky informácie a dokumenty v slovenskom jazyku alebo so súhlasom spotrebiteľa v inom jazyku, ktorý je pre spotrebiteľa zrozumiteľný,
  • Pri predaji alebo pri poskytovaní produktu dodržiavať vo vzťahu k spotrebiteľovi zásadu rovnakého zaobchádzania,
  • Poskytovať spotrebiteľovi službu bezpečným spôsobom a s odbornou starostlivosťou,
  • Poskytnúť spotrebiteľovi písomné potvrdenie o vytknutí vady služby a o lehote, v ktorej vadu odstráni, ktorá nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady služby, bezodkladne po vytknutí vady spotrebiteľom,
  • Písomne oznámiť spotrebiteľovi dôvody odmietnutia zodpovednosti za vady služby, ak obchodník odmietne zodpovednosť za vady služby.
Toto však obchodník nesmie

Zároveň však obchodník nesmie používať nekalé obchodné praktiky ani neprijateľné podmienky v zmluvách. Nemôže upierať spotrebiteľovi práva, ktoré mu vyplývajú zo zákona o ochrane spotrebiteľa, ani zo zodpovednosti za vady podľa § 622 ods. 1 Občianskeho zákonníka. Rovnako nesmie porušiť alebo obchádzať povinnosti obchodníka pri uplatnení práv spotrebiteľa zo zodpovednosti za vady podľa § 622 ods. 3 a 4 a § 852h ods. 6 a 7 Občianskeho zákonníka.

Zakázané je aj účtovať spotrebiteľovi poplatky za použitie platobného prostriedku, ktoré prevyšujú skutočné náklady vzniknuté obchodníkovi pri platbe. Obchodník taktiež nesmie používať telefónne číslo so zvýšenou tarifou ako kontaktné číslo v súvislosti s uzavretou zmluvou. Napokon, jeho konanie nesmie byť v rozpore s dobrými mravmi.

SpäťStrana 2 / 3Ďalej
Zdroj: Slovlex
Tagy:
Simona Kocanová
Simona vyštudovala právo na Právnickej fakulte UK v Bratislave. V Právnych Novinách sa venuje najmä témam z oblasti občianskeho a pracovného práva.