V konkurzných konaniach s veľkým počtom veriteľov, zamestnancov alebo objemom majetku je podľa rezortu spravodlivosti ťažké náhodným výberom určiť správcu, ktorý by svojimi schopnosťami a praxou bol nielen schopný, ale aj ochotný vykonať konkurz tzv. neštandardných subjektov. Pod pojmom neštandardné subjekty si môžeme predstaviť napr. finančné inštitúcie (banky, poisťovne a pod.).
Meniť by sa malo aj rozdelenie správcov v zozname na:
správcov pre fyzické osoby
správcov pre právnické osoby a
špeciálnych správcov.
Zoznamy správcov pre právnické a fyzické osoby budú vedené tak ako doteraz podľa obvodov krajských súdov, v ktorých sídli príslušný konkurzný súd. Oddiel špeciálnych správcov bude na rozdiel od ostatných vedený s územnou platnosťou pre celé územie Slovenskej republiky. Do tohto oddielu špeciálnych správcov však bude možné zapísať len správcu, ktorý okrem splnenia podmienok na zápis vykoná aj špeciálnu správcovskú skúšku.
Špeciálna správcovská skúška
Návrh novely zákona č. 8/2005 Z. z. o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorý sa aktuálne po medzirezortnom pripomienkovom konaní nachádza vo fáze vyhodnocovania pripomienok, rieši zvýšenie odbornosti a nezávislosti správcov. Tie sa majú dosiahnuť zavedením špeciálnej skúšky pre správcov, ktorí budú vyberaní do náročných konkurzov a reštrukturalizácií a zároveň budú vykonávať funkciu aj v tzv. preventívnych konaniach.
Špeciálna skúška má preveriť odborné, právne a ekonomické vedomosti a schopnosti uchádzača, ale aj jazykové znalosti a vedomosti z oblasti finančného trhu.
„Nemenej dôležité je preverenie osobnostných predpokladov správcu, s ohľadom na jeho doterajšiu odbornú/správcovskú činnosť. Preto je na pripustenie k špeciálnej skúške potrebná min. 5 ročná prax v správcovskej činnosti (resp. na základe výnimky 5 ročná prax v odbore právo a ekonómia),“
uvádza rezort spravodlivosti.
Transparentnosť špeciálnej skúšky má zabezpečiť špeciálna skúšobná komisia odborníkov menovaných ministrom spravodlivosti. Komisia sa bude riadiť postupmi činnosti a výberu správcov tak, aby títo spĺňali zvýšené nároky. Zo špeciálnych skúšok budú vyhotovované obrazovo-zvukové záznamy, ktoré sa budú zverejňovať.
Ďalšie zmeny
Podľa predkladateľa novej právnej úpravy sa teoretická odborná príprava správcov ukázala ako nedostatočná a preto navrhuje preukázanie odbornej praxe v práve alebo ekonómii v trvaní najmenej 3 roky pre tých, ktorí sa chcú zapísať do zoznamu správcov. Inšpiráciou pre túto zmenu boli iné právnické povolania, ako napr. advokát a notár, kde sa vykonanie odbornej praxe vyžaduje.
Aby sa vyriešili praktické problémy, ktoré nastávajú v prípade smrti správcu, tento bude povinný zvoliť si svojho náhradníka a pri zápise ho uviesť. Po smrti správcu náhradník vstúpi do jeho konkurzných konaní, čím sa zabezpečí ich plynulé pokračovanie.
Zmeny sa dotknú aj časovej platnosti správcovskej skúšky – skúška môže byť vykonaná maximálne 2 roky pred podaním žiadosti o zápis do zoznamu.
„Cieľom navrhovanej úpravy je, aby osoba, ktorá úspešne vykonala správcovskú skúšku, skutočne aj správcovskú činnosť vykonávala. Nie je žiadúce, aby do zoznamu správcov boli zapisované osoby, ktoré vykonali správcovskú skúšku napr. pred 10 rokmi (počas ktorých nemali povinnosť sa v správcovskej oblasti vzdelávať).“
Špekulatívne zápisy, resp. vyčiarknutia správcov zo zoznamu má vyriešiť nemožnosť opätovného zápisu do zoznamu počas 5 rokov. Správca po novom síce nebude musieť pri vyčiarknutí na vlastnú žiadosť preukazovať, že činnosť aktuálne nevykonáva, ale bude musieť sám zvážiť, či sa nasledovných 5 rokov nebude chcieť opäť zapísať.
Všeobecné znižovanie administratívnej záťaže sa dotklo aj správcov. Vypustiť by sa mala povinnosť preukazovať minimálnu výmeru podlahovej plochy kancelárie správcu, nákres jej pôdorysu a pod.
Účinnosť predložených zmien sa navrhuje od 17. júla 2022, na finálnu podobu zákona si budeme musieť ešte počkať.