O čo tu vlastne ide?
Už o niekoľko dní po medializovanom zásahu špeciálneho policajného útvaru sa ukázalo, že na tvrdý zákrok mali dostatočné dôvody. V rámci policajnej akcie bolo predvedených asi dvadsať osôb, ktorí sú podozriví z extrémistických aktivít[i], konkrétne zo šírenia nábožensky orientovaného (islamského) extrémizmu[ii]. Policajní ťažkoodenci z Útvaru na odhaľovanie organizovaného zločinu Policajného zboru ČR (ďalej len „ÚOOZ“) v objekte Islamskej nadácie v Prahe zadržali 55-ročného muža českej národnosti, ktorý je podozrivý prechovávania a rozširovania extrémistických materiálov[iii]. Podľa hovorcu ÚOOZ Pavla Hantáka český konvertita na islam zabezpečil preklad extrémistického diela do češtiny, jej české vydanie a od roku 2012 predmetnú „zakázanú knihu“ ponúkal na predaj prostredníctvom internetového kníhkupectva aj cez kamenné predajne[iv].
Čo je to za knihu?
Podľa slov policajného hovorcu nebezpečnosť nemenovanej knihy pre spoločnosť spočíva v „šírení myšlienok rasizmu, antisemitizmu, xenofóbie a v schvaľovaní a podnecovaní násilia voči takzvaným menejcenným rasám“[v]. Z tohto dôvodu je inkriminovaná publikácia klasifikovaná ako extrémistický materiál[vi] a novinári ju hovorovo označujú ako „zakázanú knihu“[vii].
Pozrime sa bližšie, čo musí knižná alebo internetová publikácia obsahovať, aby mohla byť klasifikovaná ako extrémistický materiál. Podľa autorského kolektívu z Právnickej fakulty Trnavskej univerzity „sa extrémistickým materiálom rozumie taký materiál (internetové publikácie, knihy, časopisy, fotky, rovnošaty, kresby a obdobné diela, vlajky, odznaky a špecifické znaky a označenia a pod.), ktorý vyrábajú, rozširujú a prechovávajú členovia extrémistických skupín s cieľom verejne zastrašiť nevinných občanov.“[viii]
Podľa policajného hovorcu Pavla Hantáka vydanie a rozširovanie inkriminovaného diela pravdepodobne naplnilo skutkovú podstatu trestného činu Podpory a propagácia skupín smerujúcich k potlačeniu základných práv a slobôd (podľa ustanovení českého Trestného zákona v platnom znení)[ix]. Takéto konanie je trestné nielen v Českej republike, o čom okrem iného svedčí aj zákaz distribúcie a predaja zmienenej publikácie vo viacerých členských štátoch Európskej únie vrátane Slovenskej republiky[x].
Čo hovorí zákon
Aby sme mali lepšiu predstavu o obsahu „veľdiela“ z produkcie Islamskej nadácie v Prahe, pozrime sa na obsah publikácii označovaných ako extrémistické diela: „V extrémistických materiáloch (extrémisti) vyjadrujú obavy z možného rýchleho a jednoduchého postihu sympatizantov extrémistických hnutí a ich ďalšej stigmatizácie a v očiach spoločnosti pre ich protispoločenskú a protidemokratickú činnosť.“[xi] Zjednodušene povedané, extrémisti si (vedome a úmyselne) zamieňajú legálnu a legitímnu snahu moderného demokratického štátu eliminovať svojich extrémistických oponentov s protiprávnym zastrašovaním nevinných občanov na základe extrémistických ideí[xii].
Záverom uvádzame definíciu „nábožensky orientovaného extrémizmu“[xiii] podľa kolektívu autorov z Právnickej fakulty Trnavskej univerzity. Podľa doc. Mašľanyovej ide o „aktivity a činnosti náboženských zoskupení, ktoré môžu porušovať všeobecne záväzné právne predpisy alebo ohrozovať život, zdravie alebo majetok fyzických osôb alebo právnických osôb“[xiv]. Preto si musíme položiť otázku, či kazateľ Philips alebo aktivisti z Islamskej nadácie v Prahe nepatria do tejto skupiny.
Kto je Bilál Philips a čo chce
Podľa českých investigatívnych novinárov ide o na prvý pohľad neškodné teologické dielo „Základy Tawhídu: islamský koncept Boha“ od jamajsko-kanadského kazateľa Bilála Philipsa[xv]. Pozrime sa však bližšie na jeho tradicionalistické a extrémistické názory, ktoré verejnosti predostrel vo svojom kontroverznom diele:
- Žena je podľa Koránu podriadená mužovi (manželovi alebo otcovi), ktorého je povinná poslúchať a podriaďovať sa mu. Je povinná podľa jeho predstáv a požiadaviek uspokojovať manželove sexuálne potreby, takže podľa Philipsa nie je možné znásilnenie ženy jej manželom[xvi].
- Kazateľ Philips k šíreniu islamu formou „veľkého džihádu“ (modlitbou, charitatívnou činnosťou, slovom a písmom)[xvii] a formou „malého džihádu“ (vojenská obrana islamu a moslimov, šírenie viery mečom)[xviii] pridal samovražedné atentáty, ktoré považuje za „legitímnu súčasť (malého) džihádu“[xix].
- Bilál Philips ostro vystupuje proti homosexuálom, ktorých považuje za „nenapraviteľne skazených“, a nekompromisne požaduje uloženie trestu smrti podľa noriem islamského práva šaría[xx].
- Pán Philips na potlačenie kriminality a nemravnosti v modernej spoločnosti požaduje zavedenie krutých (odtínanie končatín), neľudských (trest smrti ukameňovaním) a ponižujúcich trestov (bičovanie) podľa vzoru islamského práva šaría[xxi].
MARTINEC, M. 2014. Allahu akbar! In: Plus sedem dní. Bratislava: 2014, roč. 24, č. 19, s. 126 – 127. ISSN: 1210-4040.
KLÁTIK, J. 2011. Trestné činy proti ľudskosti, trestné činy terorizmu, extrémizmu a trestné činy vojnové. In: MAŠLANYOVÁ, D. a kol. Plzeň: Aleš Čeněk s.r.o., 2011, s. 462-463. ISBN: 978-80-7380-338-4.
MARTINEC, M. 2014. Allahu akbar! In: Plus sedem dní. Bratislava: 2014, roč. 24, č. 19, s. 126 – 127. ISSN: 1210-4040.
MARTINEC, M. 2014. Allahu akbar! In: Plus sedem dní. Bratislava: 2014, roč. 24, č. 19, s. 126 – 127. ISSN: 1210-4040.
MARTINEC, M. 2014. Allahu akbar! In: Plus sedem dní. Bratislava: 2014, roč. 24, č. 19, s. 126 – 127. ISSN: 1210-4040.
KLÁTIK, J. 2011. Trestné činy proti ľudskosti, trestné činy terorizmu, extrémizmu a trestné činy vojnové. In: MAŠLANYOVÁ, D. a kol. Plzeň: Aleš Čeněk s.r.o., 2011, s. 462-463. ISBN: 978-80-7380-338-4.
MARTINEC, M. 2014. Allahu akbar! In: Plus sedem dní. Bratislava: 2014, roč. 24, č. 19, s. 126 – 127. ISSN: 1210-4040.
KLÁTIK, J. 2011. Trestné činy proti ľudskosti, trestné činy terorizmu, extrémizmu a trestné činy vojnové. In: MAŠLANYOVÁ, D. a kol. Plzeň: Aleš Čeněk s.r.o., 2011, s. 462-463. ISBN: 978-80-7380-338-4.
MARTINEC, M. 2014. Allahu akbar! In: Plus sedem dní. Bratislava: 2014, roč. 24, č. 19, s. 126 – 127. ISSN: 1210-4040.
MARTINEC, M. 2014. Allahu akbar! In: Plus sedem dní. Bratislava: 2014, roč. 24, č. 19, s. 126 – 127. ISSN: 1210-4040.
KLÁTIK, J. 2011. Trestné činy proti ľudskosti, trestné činy terorizmu, extrémizmu a trestné činy vojnové. In: MAŠLANYOVÁ, D. a kol. Plzeň: Aleš Čeněk s.r.o., 2011, s. 462-463. ISBN: 978-80-7380-338-4.
KLÁTIK, J. 2011. Trestné činy proti ľudskosti, trestné činy terorizmu, extrémizmu a trestné činy vojnové. In: MAŠLANYOVÁ, D. a kol. Plzeň: Aleš Čeněk s.r.o., 2011, s. 462-463. ISBN: 978-80-7380-338-4.
KLÁTIK, J. 2011. Trestné činy proti ľudskosti, trestné činy terorizmu, extrémizmu a trestné činy vojnové. In: MAŠLANYOVÁ, D. a kol. Plzeň: Aleš Čeněk s.r.o., 2011, s. 462-463. ISBN: 978-80-7380-338-4.
KLÁTIK, J. 2011. Trestné činy proti ľudskosti, trestné činy terorizmu, extrémizmu a trestné činy vojnové. In: MAŠLANYOVÁ, D. a kol. Plzeň: Aleš Čeněk s.r.o., 2011, s. 462-463. ISBN: 978-80-7380-338-4.
MARTINEC, M. 2014. Allahu akbar! In: Plus sedem dní. Bratislava: 2014, roč. 24, č. 19, s. 126 – 127. ISSN: 1210-4040.
MARTINEC, M. 2014. Allahu akbar! In: Plus sedem dní. Bratislava: 2014, roč. 24, č. 19, s. 126 – 127. ISSN: 1210-4040.
KAMENICKÝ, M. – MRVA, I. – TONKOVÁ, M. – VALACHOVIČ, P. 1997. Lexikón svetových dejín. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1997, 1. vydanie, s. 215-216. ISBN: 80-08-01120-3.
KAMENICKÝ, M. – MRVA, I. – TONKOVÁ, M. – VALACHOVIČ, P. 1997. Lexikón svetových dejín. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1997, 1. vydanie, s. 215-216. ISBN: 80-08-01120-3.
MARTINEC, M. 2014. Allahu akbar! In: Plus sedem dní. Bratislava: 2014, roč. 24, č. 19, s. 126 – 127. ISSN: 1210-4040.
MARTINEC, M. 2014. Allahu akbar! In: Plus sedem dní. Bratislava: 2014, roč. 24, č. 19, s. 126 – 127. ISSN: 1210-4040.
MARTINEC, M. 2014. Allahu akbar! In: Plus sedem dní. Bratislava: 2014, roč. 24, č. 19, s. 126 – 127. ISSN: 1210-4040.