Divácke násilie
K príkladným krajinám s kvalitnou legislatívou zameranou na protispoločenskú činnosť v takejto forme, najmä na futbalové divácke násilie, parí Veľká Británia, ktorá úspešne bojuje proti tomuto fenoménu už viac ako 20 rokov.[1] Historický vývoj legislatívy Veľkej Británie slúži ako príklad mnohým krajinám zavádzajúcim nové zákonné pravidla v boji proti diváckemu násiliu.
Naša susedná Česká republika sa s danou problematikou napríklad v oblasti alternatívneho trestania diváckeho násilia vysporiadala v roku 2010, kedy zaviedla do svojej právnej úpravy nový alternatívny trestu zákazu vstupu na športové, kultúrne a iné spoločenské podujatia.
Národná rada Slovenskej republiky prijala v decembri 2013 nový zákon o organizovaní verejných športových podujatí a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý obsahuje viacero vhodných opatrení smerujúcich k potláčaniu diváckeho násilia a je namieste upriamiť väčšiu pozornosť na tento nový právny akt. Samotný zákon je z „dielne“ Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR a poslanci NR SR ho schválili 4. decembra 2013 svojimi 115 hlasmi, nikto nebol proti a 24 poslancov sa zdržalo hlasovania.
Nové právne opatrenia
K významným prvkom zákona, ktoré prinášajú do praxe nové inštitúty a jednotlivé právne režimy patria najmä:
- podujatia s osobitným režimom, kde sa sprísňuje forma štandardných pravidiel pre ich organizovanie: rizikové podujatia; futbalové stretnutie alebo hokejové stretnutie najvyššej celoštátnej súťaže alebo posledné štyri kolá pohárových súťaží vo futbale a hokeji v kategórii dospelých; podujatie, na ktorom sa predpokladá účasť 4 000 a viac divákov; podujatie, na ktorom sa predpokladá viac ako 90 % obsadenia športového zariadenia s kapacitou 2 000 a viac divákov;
- v rámci prevencie diváckeho násilia sa zdajú byť vhodnými najmä nové právne inštitúty preventívnej povahy a to prevenčné povinností organizátora a usporiadateľskej služby, možnosť uložiť zákaz účasti na verejných podujatiach ako predbežné opatrenie ihneď po obvinení z priestupku, zriadenie a prevádzka informačného systému o bezpečnosti na športových podujatiach;
- zavádza sa nový spôsob postihovania diváckeho násilia:
- preventívne pôsobenie sankcií: umožňuje postupné sprísňovanie sankcií za priestupky v závislosti od druhu a závažnosti deliktu i osoby páchateľa;
- osobitnú úpravu opatrenia – zákaz účasti na športových podujatiach až na dobu päť rokov;
- sprísňuje postih za priestupky diváckeho násilia a priestupkovú recidívu (rovnorodá recidíva najzávažnejších priestupkov), ktorá pri naplnení materiálneho znaku[2], bude mať za následok vyvodenie trestnej zodpovednosti;
- zavádza sa nové preventívne opatrenie, ktoré sa osvedčilo už vo viacerých krajinách Európskej únie a to povinné vstupenky na meno a priezvisko pri rizikových podujatiach do sektoru priaznivcov hostí;
- agenda prejednávania správnych deliktov a priestupkov je presunutá na okresné úrady pri správnych deliktoch a na Policajný zbor pri priestupkoch.
Snaha o elimináciu diváckeho násilia zákonnou cestou je namieste, pretože práve antisociálne správanie „fanúšikov“ odrádza tú väčšinu slušných divákov, ktorí si prišli pozrieť zápas, oddýchnuť, stretnúť sa s priateľmi a povzbudiť svoj tím. Treba len dúfať, že odozva zákona v praxi bude pozitívna.
Poznámky pod čiarou:
[1] Jewel, T., R.: Aggressive Play and Demand for English Premier League Football. In. Jewel, T., R.: Violence and Aggression in Sporting Contests: Economics, History and Policy. New York : Springer, 2011. s 113-115.
[2] § 10 ods. 2 z. č 300/2005 Z. z., Trestný zákon v znení neskorších predpisov.