Novela Ústavy SR
Účelom návrhu ústavného zákona, ktorým sa mala meniť Ústava SR, malo byť vytvorenie ústavných predpokladov pre obnovenie suverenity Slovenskej republiky. Tú podľa predkladateľov naša krajina stratila po vstupe do Európskej únie (EÚ) v roku 2004, nakoľko bola obmedzená čl. 7 ods. 2 druhej vety Ústavy SR:
„Právne záväzné akty Európskych spoločenstiev a Európskej únie majú prednosť pred zákonmi Slovenskej republiky.“
Táto veta je podľa predkladateľov v priamom rozpore s ústavným princípom zvrchovanosti, nakoľko sú ňou občania a ich volení zástupcovia viazaní prijímať a dodržiavať predpisy EÚ aj v prípade, ak s nimi nesúhlasia alebo ak poškodzujú ich oprávnené záujmy.
Dôvodová správa k neschválenému návrhu zákona uvádza, že štátna moc SR sa aktuálne pod hrozbou sankcií musí podrobovať cudzej moci EÚ.
Návrhom zákona sa mala z vypustiť druhá veta čl. 2 ods. 2 Ústavy SR.
Z prítomných 124 poslancov hlasovalo 123, z toho 12 poslancov hlasovalo za návrh, 59 proti a 52 sa zdržalo hlasovania.
Novela zákona o dražbách
Predloženým návrh sledovali predkladatelia cieľ ochrániť vlastníkov bytov pred dražbami a exekúciami nehnuteľností v čase krízy spôsobenej pandémiou COVID-19, počas ktorej sa obyvateľstvo vyrovnáva s finančnými problémami.
„Zvyšujúce sa náklady na spotrebu energií kvôli práci z domu a poklesu príjmov v domácnostiach bude spôsobovať vyššie nedoplatky. To všetko môže viesť k dražbám alebo exekúciám majetkov, preto je potrebné vytvoriť adekvátnu právnu ochranu,“
uvádza dôvodová správa k legislatívnemu návrhu.
Návrhom sa malo dosiahnuť zabráneniu dražby nehnuteľností, ak hodnota pohľadávky bez príslušenstva ku dňu oznámenia o začatí výkonu záložného práva neprevýšila 5 000 eur za splnenia podmienky, že k oznámeniu došlo v čase vyhlásenia mimoriadnej situácie, núdzového alebo výnimočného stavu v súvislosti s pandémiou nového koronavírusu.
Rovnako sa návrh týkal aj exekúcií, pri ktorých predkladatelia navrhovali nemožnosť vykonať exekúciu predajom nehnuteľnosti, v ktorej má povinný trvalý alebo prechodný pobyt.
Za návrh hlasovalo 38 poslancov, 6 bolo proti a 81 sa zdržalo hlasovania.
Novela zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy
Cieľom legislatívneho návrhu bolo stanoviť limity na výdavky pre obstaranie a prenájom osobných automobilov pre subjekty verejnej správy a nimi zriadené alebo založené subjekty.
Návrh bol podľa predkladateľov reakciou na zneužívanie verejných zdrojov pri obstarávaní alebo prenájme motorových vozidiel, kedy
„pri nákupe a prenájme áut príslušní funkcionári často uprednostňujú vlastné subjektívne túžby pred objektívnymi potrebami.“
Uvedené zapríčiňuje neefektívne a nehospodárne využívanie verejných zdrojov, ktoré vedie k zaťažovaniu verejného rozpočtu.
Riešením malo byť zavedenie prísnej regulácie s vymedzením limitov cenových stropov pre nákup osobných motorových vozidiel pre jednotlivé skupiny predstaviteľov subjektov verejnej správy, ktoré predložený návrh stanovil nasledovne (limit výdavkov bez dane z pridanej hodnoty):
prezident SR 50 000 eur,
predseda vlády SR, ministri a ostatní členovia vlády SR 33 000,- eur,
štátni tajomníci, generálny prokurátor, riaditeľ Slovenskej informačnej služby, predseda Najvyššieho súdu SR a ďalšie obdobné funkcie 25 000,- eur,
podpredsedovia ústredných orgánov štátnej správy, primátori, predsedovia krajských súdov, krajský prokurátori a ďalšie obdobné funkcie 20 000,- eur,
starostovia obcí a miestnych častí, generálny riaditelia a riaditelia sekcií ministerstiev a ďalších ústredných orgánov štátnej správy, prednostovia okresných úradov a ďalšie obdobné funkcie 15 000,- eur,
prednostovia obecných úradov, predsedov, generálni riaditelia, riaditelia a iní vedúcich rozpočtových organizácií, príspevkových organizácií a preddavkových organizácií verejnej správy 12 000,- eur,
ostatných zamestnancov subjektov verejnej správy a organizácií zriadených alebo založených subjektom verejnej správy 9 000,- eur.
Za zmenu rozpočtových pravidiel verejnej správy hlasovalo 13 poslancov zo 120 hlasujúcich, 8 poslancov bolo proti návrhu a 99 sa zdržalo hlasovania.
Novela zákona o prídavku na dieťa
Zmena zákona o prídavku na dieťa mala spočívať v zavedení jednorazového pandemického príspevku na nezaopatrené dieťa vo výške 300,- eur, ktorý mal napomôcť domácnostiam so zlou finančnou situáciu spôsobenou pandémiou COVID-19.
V návrhu predkladatelia upozornili, že štát sa zameriava len na podporu podnikateľov a aj to v nedostatočnej výške a opomenul podporu občanov, ktorí v dôsledku pandémie stratili prácu alebo majú zvýšené náklady na domácnosť z dôvodu homeoffice, online výučby a pod.
Zo 119 hlasujúcich poslancov hlasovalo za návrh 56, 4 boli proti a 59 sa zdržalo hlasovania.
Novela Ústavy SR
Ďalším návrhom na zmenu Ústavy SR bol návrh poslancov, ktorým sa malo zabrániť možnosti vymenovať za člena vlády osobu duševne nespôsobilú na výkon tejto funkcie.
„Duševne nestabilní jedinci vo vládnych funkciách sú reálnou a vážnou hrozbou nielen pre demokratický charakter štátu, ale aj pre ekonomický, sociálny a hospodársky vývoj spoločnosti. Konanie niektorých vládnych činiteľov za posledné obdobie zhmotňuje tieto obavy, a preto považujeme za nevyhnutné upraviť ústavný zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. tak, aby predseda vlády, podpredsedovia vlády a ministri boli povinní sa pred vymenovaním do funkcie podrobiť riadnemu psychologickému vyšetreniu duševnej spôsobilosti na výkon tejto funkcie,“
uvádza dôvodová správa.
Predkladatelia tento návrh odôvodnili inými povolaniami, pri ktorých sa vyžaduje absolvovať psychologické posudky o ich psychologickej spôsobilosti (napr. vodiči autobusov, členovia bezpečnostných zložiek).
S návrhom súhlasilo 47 poslancov zo 131 hlasujúcich, proti bolo 66 poslancov a 18 sa zdržalo hlasovania.