Štátne právo

Právo

Ako je to na Slovenku s porušovaním práva na súdnu a inú právnu ochranu?

Dnes si môžete prečítať v koľkých prípadoch Ústavný súd Slovenskej republiky vyslovil v I. polroku 2017 porušenie základného práva na súdnu a inú právnu ochranu podľa čl. 46 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky a práva na spravodlivé súdne konanie podľa čl. 6 ods. 1 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd.

Verejný ochranca práv Právo

Inštitút ombudsmana nielen na Slovensku

Pozrime sa na inštitút Verejného ochrancu práv SR, ktorý od roku 2002 pozná aj slovenský právny poriadok. Pozrime sa bližšie, aké úlohy a oprávnenia dáva ombudsmanovi platná právna úprava, na čo slúži a čo vykonáva Úrad Verejného ochrancu práv SR a Kancelária verejného ochrancu práv SR. Poďte sa spolu s nami pozrieť, kto je kto a čo je čo na úrade ombudsmana v Bratislave.    

Právo

Efektívnosť nášho súdnictva

"Vysoký počet extrémnych a opakujúcich sa prieťahov v nálezoch Ústavného súdu Slovenskej republiky". Aj takéto je druhé meno našej justície.  Ústavný súd SR ako orgán dohliadajúci na dodržiavanie základných justičných princípov sa pozrel na priebeh a vymožiteľnosť našich práv v dosiaľ právoplatne neskončených konaniach pred všeobecnými súdmi, resp. orgánmi činnými v trestnom konaní. Ako to dopadlo?

Efektívnosť nášho súdnictva Právo

Efektívnosť nášho súdnictva

"Vysoký počet extrémnych a opakujúcich sa prieťahov v nálezoch Ústavného súdu Slovenskej republiky". Aj takéto je druhé meno našej justície.  Ústavný súd SR ako orgán dohliadajúci na dodržiavanie základných justičných princípov sa pozrel na priebeh a vymožiteľnosť našich práv v dosiaľ právoplatne neskončených konaniach pred všeobecnými súdmi, resp. orgánmi činnými v trestnom konaní. Ako to dopadlo?

Volebné moratórium Právo

Inštitút volebného moratória a jeho komparácia

Inštitút volebného moratória vyvoláva v odbornej aj laickej verejnosti rozporuplné názory. V prípade Slovenskej republiky jeden zákon predvolebnú kampaň pred voľbami zakazuje (napr. § 27 zákona č. 303/2001 Z. z.o voľbách do orgánov samosprávnych krajov v znení neskorších predpisov), druhý ju s malými obmedzeniami pripúšťa (napr. § 24 ods. 14 zákona č. 333/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Konsenzus na uplatnenie tohto inštitútu nenachádzame ani medzi politikmi, politológmi, a dokonca ani analytici nemajú rovnaký názor, či by sa mala krátko pred voľbami agitácia zastaviť.

Právo

Odlišné stanoviská vo veci tzv. Mečiarových amnestií

Nie každý z ústavných sudcov rozhodujúcich o osude tzv. Mečiarových amnestií súhlasil s ich zrušením. V tomto článku Vám prinášame výber niektorých argumentov, ktoré majú za cieľ spochybniť postup ústavného súdu.

Odlišné stanoviská vo vecu tzv. Mečiarových amnestií Právo

Odlišné stanoviská vo vecu tzv. Mečiarových amnestií

Nie každý z ústavných sudcov rozhodujúcich o osude tzv. Mečiarových amnestií súhlasil s ich zrušením. V tomto článku Vám prinášame výber niektorých argumentov, ktoré majú za cieľ spochybniť postup ústavného súdu.

Právo

Má UBER právo nerešpektovať právo?

„Ostáva nám len dúfať, že si poštári nevšimnú, že ľudia si posielajú e-maily.“ Aj toto satirické porovnanie je dnes jedným z hlavných argumentov zástancov UBERu. Dôvody, pre ktoré kritická časť vodičov UBERu (ak nie všetci) podniká ilegálne som opísal v minulom článku. O tom, že sa UBERu otvára aj západný, európsky front, zasa nedávno písal generálny advokát Súdneho dvora EÚ Szpunar. Ak dá Súdny dvor EÚ jeho argumentácii za pravdu, UBER bude musieť s najväčšou pravdepodobnosťou, okrem regulačných povinností, na Slovensku platiť aj dane. A keďže spoločenská debata k téme UBER na Slovensku postavila taxikárov veľmi neférovo a kolektívne doslova na pranier, nedá mi nereagovať.