CCBE apeluje na inštitúcie EÚ a prostredníctvom nich na členské štáty, aby
· uľahčili úplne obnovenie fungovania justície v Európe za súčasného rešpektovania všetkých opatrení na zachovanie zdravia a bezpečnosti,
· urýchlene vyhradili finančné prostriedky na právnu pomoc,
· podporili prístup k spravodlivosti a garantovali zachovanie základných práv občanov.
Celý dokument čítajte tu.
CCBE ďalej prijala dokument, v ktorom formuluje 12 princípov a 12 minimálnych štandardov, na ktoré by mali vlády a súkromní aktéri dbať pri využívaní aplikácií na sledovanie kontaktov v kontexte opatrení na zabránenie šíreniu nákazlivej choroby COVID-19. Viaceré štáty v Európe zavádzajú alebo navrhujú zaviesť aplikácie na sledovanie kontaktov. CCBE uznáva, že národné vlády musia naliehavo chrániť zdravie svojich občanov, zároveň však pripomína, že používanie takýchto aplikácií s najväčšou pravdepodobnosťou bude viesť k porušovaniu základných práv, vrátane práva na súkromie a ochrany osobných údajov. Takéto opatrenia môžu byť prijateľné iba vtedy, ak rešpektujú zásadu proporcionality.
Celý dokument čítajte tu.
Tretím zásadným dokumentom je Stanovisko CCBE k systémovým rizikám pre právny štát v čase pandémie. CCBE upozorňuje, že vyhlásením mimoriadnej situácie vzniká bezprostredné riziko zneužitia koncentrácie moci, najmä v situácii, kedy parlament a súdy nemôžu fyzicky naplno vykonávať kontrolu; a riziko, že občania si „zvyknú“ na nedostatok bŕzd a protiváh v štáte. CCBE apeluje na štáty, EÚ a jednotlivcov, aby koncentráciou moci nebol dlhodobo ohrozený princíp deľby moci, rešpektovanie právneho štátu a ochrana ľudských práv a slobôd v Európe.
Celý dokument čítajte tu.
Vyjadrenie CCBE k systémovým rizikám pre právny štát v čase pandémie
Rada advokátskych komôr Európy (CCBE), uznávaná ako hlas európskych advokátov, zjednocuje advokátske komory zo 45 európskych krajín, vrátane 28 štátov EÚ. Prostredníctvom nich zastupuje viac ako 1 milión advokátov v Európe. CCBE podporuje prístup k spravodlivosti, rešpektovanie ľudských práv a ochranu právneho štátu.
Pandémia, ktorej v súčasnosti čelíme, viedla mnohé krajiny, vrátane členských štátov EÚ, k vyhláseniu mimoriadneho stavu alebo k udeleniu osobitných právomocí vládam s cieľom potlačiť šírenie nákazy, zvýšiť kapacity v zdravotnom a lekárskom sektore, riešiť devastujúce následky zdravotnej krízy na oblasť hospodárstva, a zároveň prijímať opatrenia týkajúce sa karantény a obmedzenia pohybu.
Deľba moci, garantujúc systém bŕzd a protiváh v demokratickej spoločnosti, je nepochybne v dôsledku koncentrácie moci v rukách vlády podrobená skúške.
Z aktuálnej situácie vyplývajú dve bezprostredné riziká:
- riziko zneužitia koncentrácie moci, najmä v situácii, kedy parlament a súdy nemôžu fyzicky naplno vykonávať kontrolu;
- riziko, že občania si „zvyknú“ na nedostatok bŕzd a protiváh a tento stav sa stane „novým štandardom“.
CCBE preto zdôrazňuje, že je nevyhnutné ostražito sledovať vývoj situácie a zabrániť zneužitiu týchto právomocí a dôrazne žiada Európsku komisiu, aby zaručila, že tieto právomoci nebudú využívané nad rámec toho, čo je absolútne nevyhnutné a vhodné na dosiahnutie sledovaného cieľa, ktorým je potlačenie infekcie, zaistenie zdravotníckych kapacít a riešenie poklesu hospodárskej aktivity.
Za žiadnych okolností nesmie byť deľba moci, rešpektovanie právneho štátu a ochrana ľudských práv a slobôd dlhodobo ohrozená.
CCBE ďalej naliehavo žiada o kritické preskúmanie nasledovných možných rizík:
- nadmerná koncentrácia právomocí na strane orgánov presadzovania práva,
- ohrozenie práva občanov na prezumpciu neviny pokým o vine nerozhodne nezávislý súd,
- odopretie prístupu k nezávislému a nestrannému súdu,
- prenesenie dôkazného bremena, na úkor občanov,
- obmedzenie procesných záruk v konaní,
- odopretie prístupu k advokátovi,
- cielenie na určité menšiny, migrantov alebo zraniteľné osoby,
- využitie – dočasného – obmedzenia slobody pohybu a slobody zhromažďovania sa na presadenie ďalšej „kontroverznej“ legislatívy,
- obmedzenie plurality médií prostredníctvom obmedzenia slobody názoru a slobody tlače,
- vytváranie alebo prehlbovanie nerovnosti v spoločnosti pri prijímaní opatrení na zmiernenie dopadov krízy.
Naše spoločné európske ústavné tradície predpokladajú, že budú stanovené obmedzenia a hranice, ktoré sa vzťahujú na takýto „mimoriadny stav“ a „osobitné právomoci“. V prvom rade ide o nasledovné:
- rozhodnutie o vyhlásení „mimoriadneho stavu“ a udelení „osobitných právomocí“ musí byť prijaté v podobe zákona schváleného parlamentom,
- trvanie musí byť časovo obmedzené a o predĺžení môže opäť rozhodnúť len parlament formou zákona,
- opatrenia prijaté za týchto podmienok musia následne byť v stanovenom čase potvrdené parlamentom, v opačnom prípade automaticky strácajú platnosť,
- opatrenia musia byť primerané a rešpektovať základné ľudské práva (garantované Chartou základných práv EÚ a inými medzinárodnými dohovormi),
- možnosť minimálneho parlamentného monitoringu alebo kontroly musí byť zachovaná,
- možnosť súdneho preskúmania musí zostať nedotknutá (napr. kontrola ústavnosti).
CCBE ďakuje Európskej komisii za monitorovanie krízovej legislatívy a opatrení v členských štátoch a za výzvy adresované členských štátom, ktoré sa svojím konaním približujú k možnému zneužitiu svojich právomocí. Rozpočet EÚ a najmä rozhodnutie poskytnúť finančné zdroje na podporu členských štátov môžu posilniť rešpekt voči európskym hodnotám a štandardom.
CCBE naliehavo žiada Európsku komisiu, aby počas koronakrízy podporila permanentné umožnenie súdneho preskúmania nezávislým, nestranným a odpolitizovaným súdom.
CCBE vyjadruje poľutovanie nad tým, že dosiaľ neexistoval pohotovostný plán pre prípad závažnej krízovej situácie na zabezpečenie neprerušeného a plynulého fungovania súdnictva a vyzýva európske a národné autority, aby sa poučili z tejto krízy a pripravili pohotovostný plán pre prípad budúcich kríz.
CCBE napokon žiada o uznanie dôležitej úlohy, ktorú si plnia európski advokáti tým, že pomáhajú zabezpečiť zákonnosť a poskytujú právnu istotu občanom a spoločnostiam a uľahčujú realizáciu ich základného práva na prístup k spravodlivosti. Z tohto dôvodu by advokáti mali mať možnosť bez ohľadu na okolnosti plniť si svoju úlohu v spoločnosti a poskytovať právne služby nevyhnutné pre dosiahnutie vyššie uvedených cieľov.