Poslanci Národnej rady SR 16. marca 2023 schválili dôležitú novelu zákona č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov, ktorá stanovuje procesné pravidlá prehliadky priestorov výkonu advokácie. Schváleným návrhom zákona sa doplnilo ustanovenie § 106a, ktoré znie nasledovne:
(1) Pri vykonávaní domovej prehliadky alebo prehliadky iných priestorov, v ktorých advokát vykonáva advokáciu, pokiaľ sa tam môžu nachádzať listiny, ktoré obsahujú skutočnosti, na ktoré sa vzťahuje povinnosť mlčanlivosti advokáta, je orgán činný v trestnom konaní vykonávajúci úkon povinný si vyžiadať súčinnosť Slovenskej advokátskej komory (ďalej len „komora“) a sudcu pre prípravné konanie, ktorý by vo veci rozhodoval. Orgán činný v trestnom konaní vykonávajúci úkon je oprávnený sa oboznámiť s obsahom listín uvedených v príkaze výlučne za prítomnosti zástupcu komory. Orgán činný v trestnom konaní vykonávajúci úkon nie je oprávnený bez súhlasu zástupcu komory, alebo sudcu pre prípravné konanie oboznámiť sa a zaistiť listiny, ktoré obsahujú skutočnosti, na ktoré sa vzťahuje povinnosť mlčanlivosti advokáta. Zástupcu komory ustanoví predseda komory z radov jej zamestnancov alebo advokátov. Ak sa napriek riadnemu a včasnému vyrozumeniu komory, zástupca komory nedostaví, domovú prehliadku alebo prehliadku iných priestorov je možné vykonať aj bez prítomnosti zástupcu komory. Stanovisko zástupcu komory a sudcu pre prípravné konanie sa uvedie v zápisnici podľa § 105 ods. 5.
(2) Ak zástupca komory odmietne udeliť súhlas podľa odseku 1 sudca pre prípravné konanie rozhodne opatrením na mieste a v prípade odôvodnenej potreby rozhodne opatrením so stručným odôvodnením bez zbytočného odkladu od ukončenia prehliadky. Opatrenie uvedie do zápisnice podľa § 105 ods. 5.
(3) Pri rozhodovaní o nahradení súhlasu podľa odseku 1 sa zúčastní prokurátor, advokát a zástupca komory. Listiny musia byť za účasti orgánu vykonávajúceho úkon, advokáta a zástupcu komory zabezpečené tak, aby sa s ich obsahom nemohol nikto oboznámiť, prípadne ich zničiť alebo poškodiť; bezprostredne potom musia byť príslušné listiny odovzdané súdu. Súd zabezpečí, aby listiny boli chránené pred neoprávneným oboznámením s ich obsahom. Podrobnosti a postup zabezpečenia a zaistenia listiny ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo spravodlivosti.
(4) Proti rozhodnutiu o nahradení súhlasu nie je prípustný opravný prostriedok. V prípade nahradenia súhlasu súd listiny odovzdá orgánu činnému v trestnom konaní, ktorý vykonával prehliadku. Ak súd rozhodne o nenahradení súhlasu odovzdá súd zaistenú listinu advokátovi.
(5) Listinou podľa odsekov 1 až 4 sa rozumie aj iný nosič informácií, počítačový údaj, vrátane prevádzkových údajov, ktoré boli uložené prostredníctvom počítačového systému. Ak je to potrebné, orgán činný v trestnom konaní alebo sudca pre prípravné konanie môže pribrať odborného konzultanta, špecializované odborné pracovisko alebo znalecký ústav.
(6) Advokát, u ktorého sa vykonáva domová prehliadka alebo prehliadka iných priestorov, je oprávnený z priebehu prehliadky vyhotovovať zvukový alebo obrazovo-zvukový záznam, čo sa zaznamená aj v zápisnici. Rovnaké oprávnenie má aj zástupca komory, ako aj orgán vykonávajúci prehliadku.“
Základným cieľom predkladateľov novely bolo zabezpečiť riadny procesný postup prehliadky priestorov výkonu advokácie tak, aby nedochádzalo k ohrozeniu práv občanov a k svojvoľným a nezákonným postupom orgánov činných v trestnom konaní. V praxi totiž dochádza k prípadom, kedy orgány činné v trestnom konaní (OČTK) zabavili pri prehliadky aj dokumenty / nosiče dát, ktoré obsahovali údaje o osobách nesúvisiacich s predmetom prehliadky. Tým sa nezasahuje len do práv advokáta, ale aj širšieho okruhu osôb – klientov advokáta, ktorý požívajú osobitnú mieru ochrany aj pred OČTK.
Prijatá úprava má podľa dôvodovej správy zabrániť tomu, aby sa vykonaním prehliadky a získaním dôverných informácií dôležitých pre prípravu obhajoby klienta zasiahlo do práva na obhajobu a rovnosti zbraní v trestnom konaní.
„Prijatie tejto novely je dobrou správou pre ochranu základných práv ľudí. Vnímame ju ako reakciu na opakované porušovania práv klientov, aké by v demokratickom a právnom štáte nemali mať miesto. Ďakujeme preto každej poslankyni a každému poslancovi, ktorí sa dnes postavili na stranu ochrany právneho štátu,“
reagoval predseda SAK Martin Puchalla.
SAK v tejto súvislosti zdôraznila, že plne rešpektuje právomoci OČTK vyšetrovať trestnú činnosť, a to aj z radov advokátov. Komora podporuje efektívne odhaľovanie trestnej činnosti, avšak aj to sa musí diať pri potrebnom rešpektovaní zákonnosti a ústavných práv. SAK v minulosti opakovane upozorňovala na prípady, keď v rámci vyšetrovania konkrétneho skutku došlo pri prehliadkach advokátskej kancelárie k zaisteniu prakticky celej výpočtovej techniky, na ktorej mohli byť údaje potenciálne stoviek klientov.
Novela nadobúda účinnosť 1. mája 2023, zo 132 prítomných poslancov hlasovalo 130, z toho za návrh 77, proti 37 poslancov a zdržalo sa 16.
Celý legislatívny proces s pôvodným aj schváleným znením novely nájdete na https://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&ZakZborID=13&CisObdobia=8&CPT=1245