Podvody, úvery, sťažnosti: NBS riešila tisíce podaní klientov

Národná banka Slovenska (NBS) každoročne vybaví 1 500 až 2 000 písomných podaní a viac ako tisíc telefonických dopytov od finančných spotrebiteľov a iných klientov, ktorí sa sťažujú na služby poskytované finančnými inštitúciami.

V oblasti bankovníctva sa klienti aj vlani najviac sťažovali na to, že sa stali obeťou podvodu. Podvodníci pokračovali v rôznych phishingových praktikách na vylákanie prístupových údajov k účtom, pričom využívali aj umelú inteligenciu a falošné fotografie či videá na zneužitie mien verejne známych osôb s cieľom presvedčiť ľudí o zaručene výhodnom investovaní.

Problémy v oblasti poisťovníctva

V oblasti poisťovníctva sa najviac podaní týkalo nevyplatenia poistného plnenia alebo vyplatenia plnenia v nedostatočnej výške. Pre výkon dohľadu je dôležitý tzv. indikátor opodstatnených podaní, teda podaní, pri ktorých NBS zistila porušenie zo strany dohliadaných subjektov. Podiel opodstatnených podaní na všetkých vybavených podaniach zostáva dlhodobo v priemere od 20 % do 25 %.

NBS tiež sleduje, akú sumu dohliadané subjekty vyplatili klientom v procese vybavovania podaní na základe dohody subjektu s klientom alebo v rámci nápravy v prospech klienta. V roku 2024 táto suma predstavovala spolu 307-tisíc eur.

Národná banka každoročne určuje dohliadacie priority na základe vyhodnotenia rizikovosti finančných produktov. Vlani patrila medzi hlavné priority oblasť poskytovania úverov, pričom dohľad sa zameral na celý životný cyklus úverového vzťahu vrátane riešenia nesplácania úverov a ich vymáhania. Vykonané dohľady preverili postupy pri poskytovaní spotrebiteľských úverov a úverov na bývanie, ako aj vymáhanie pohľadávok.

NBS skúmala aj marketing

NBS venovala osobitnú pozornosť aj monitorovaniu marketingu úverových produktov. Na týždennej báze sledovala marketingové kampane a podozrivé prípady detailne preverovala. Špeciálnym plošným dohľadom sa preskúmal postup bánk pri ponúkaní úverov spotrebiteľom telefonicky, emailom a adresnou ponukou v internetbankingu.

Na žiadosť súdov NBS vykonala viac ako 70 expertných prepočtov RPMN v zmluvách o spotrebiteľských úveroch.

V oblasti ochrany finančných spotrebiteľov sa v roku 2024 vykonalo 17 naplánovaných dohľadov a viac ako 50 dohľadov nad rámec plánu. Tento jav je podľa NBS bežný, keďže dohľad musí aktívne reagovať na aktuálne trendy na trhu a na sťažnosti klientov na konkrétne finančné produkty.

Zdroj: SITA
Tagy: