Podvody na inzertných portáloch

Podvodníci na inzertných portáloch nie sú žiadnou novinkou, ale stále sa nájdu ľudia, ktorí sa nechajú oklamať a zbytočne tak prichádzajú o peniaze. Ako títo podvodníci fungujú? Čo robiť v prípade, že ste sa stali obeťou podvodu? Prečítajte si viac v nasledujúcich riadkoch.

Silvia Acechovská 02. 08. 2022 4 min.

    Polícia Slovenskej republiky prostredníctvom svojej facebookovej stránky Hoaxy a podvody – Polícia SR takmer dennodenne upozorňuje na rôzne praktiky podvodníkov na inzertných stránkach ako sú Bazoš alebo Facebook, ktorý zaviedol Marketplace. Podvodníkmi už nie sú len predávajúci, ale aj „kupujúci“. V tomto článku si priblížime praktiky, ktoré podvodníci uplatňujú, aby vás okradli o peniaze.

    Ako takýto podvod funguje?

    V prvom kroku podvodník kontaktuje svoju obeť (prostredníctvom Whatsapp, Messenger a pod.) a prejaví záujem o kúpu predávanej veci. Následne posiela obeti internetový odkaz na webovú stránku, na ktorej je potrebné vyplniť údaje svojej karty s odôvodením, že až po zadaní údajov platobnej karty vám prídu od kupujúceho peniaze. Tie vraj kupujúci uložil u kuriérskej spoločnosti a po zadaní údajov Vašej karty ich kuriérska spoločnosť zašle na váš účet. To sa samozrejme nestane a namiesto toho, aby peniaze na Váš účet prišli, peniaze sa z vášho účtu strhnú – a to aj niekoľkokrát za sebou. Častým argumentom podvodníka je, že tento spôsob platby je bezpečnejší.

    Napriek tomu, že platby je väčšinou potrebné potvrdiť aj v bankovej aplikácii alebo SMS kódom, „kupujúci“ na predávajúceho tlačí a presviedča ho, že ide o notifikáciu pre prijatie platby. Po potvrdení prichádza obeť o peniaze.

    Ďalšou metódou je napríklad zaslanie overovacieho kódu z Bazošu. Falošný záujemca kontaktuje predávajúceho s prosbou o rezerváciu ponúkaného tovaru. Podvodník následne zadá do formulára, ktorý slúži a pridávanie/úpravu inzerátov, telefónne číslo predávajúceho, ktorý mu potom do správy musí nadiktovať overovací kód zaslaný spoločnosťou Bazoš.sk. Podvodník tak získa prístup k všetkým inzerátom predávajúceho a môže ďalej pridávať v jeho mene falošné inzeráty.

    V iných prípadoch sa podvodníci snažia presvedčiť svoje obete, že vyhrali v súťaži vďaka novej aplikácii. Páchatelia sú schopní dokonca predabovať známeho moderátora, aby tak vytvorili podvodné video, v ktorom “moderátor“ uvádza, že osoby XY vyhrala cez facebookovú aplikáciu veľkú sumu peňazí. V nahrávke uvedie, že si výherca sumu previedol na svoj bežný účet a výhra mu naň prišla už o pár minút.

    Ako rozoznať, či ide o podvodníka?

    Títo podvodníci majú často podozrivé správanie, vyhovárajú sa, že bývajú veľmi ďaleko a preto nemôžu tovar osobne prevziať a veľmi tlačia na uskutočnenie platby. Podvodník zvyčajne komunikuje zlou slovenčinou s rôznymi gramatickými chybami a pýta sa otázky, ktoré sú zbytočné, pretože odpoveď je uvedená priamo v inzeráte. Sú aj takí, ktorí tvrdia, že bankový prevod uskutočnia bezpečne cez Slovenskú poštu. Upozorňujeme, že Slovenská pošta takúto službu neposkytuje.

    Na otázky ohľadom bezpečnosti v takýchto situáciách nám odpovedala hovorkyňa Tatra banky Simona Miklošovičová:

    Ak sa stane osoba obeťou podvodu, môže požiadať banku o storno / zastavenie prevodu / vrátenie platby? Ako treba postupovať?

    Aj v tomto prípade platí, že je najlepšou ochranou prevencia. Je potrebné si uvedomiť, že ak tovar predávam, kupujúci nepotrebuje údaje o mojej platobnej karte.

    Ak sa už klient stane obeťou podvodu, odporúčame kartu bezodkladne zablokovať a následne podať aj reklamáciu.

    Banka každú jednu reklamáciu klienta posudzuje individuálne a vyhodnocuje viacero faktorov, ktoré môžu mať vplyv  na konečné rozhodnutie banky.

    Akým spôsobom si môžeme ochrániť svoj bežný účet pred takýmto typom podvodu?

    Klientom odporúčame dodržiavať niekoľko základných pravidiel, ktoré pomôžu ochrániť ich účet: Ak klient nakupuje cez internet, odporúčame overiť si daného obchodníka a použiť jednorazové údaje o platobnej karte. V takomto prípade nehrozí, že bude jeho karta ďalej zneužívaná – údaje sú určené len na jednu platbu.

    Ak klientovi príde mailom alebo cez chat výzva na zadanie údajov o platobnej karte a klient takúto transakciu neinicioval, údaje neodporúčame zadávať. Na kartách je tiež možné nastaviť len také výšky limitov, ktoré skutočne pre danú platbu potrebujú.

    V prípade podozrenia na zneužitie karty je potrebné kartu zablokovať, aby sa predišlo ďalším podvodným transakciám.  V prípade, že od klientov niekto žiada citlivé osobné a bankové údaje (napríklad aj číslo karty a CVV kód), je potrebné komunikáciu ukončiť.

    Tiež platí, že ak druhá strana pošle v nejakej komunikácii (napr. chat, SMS, email) odkaz, na ktorý máte kliknúť a následne na zobrazenej webovej stránke zadať svoje citlivé údaje, ako napríklad prihlasovacie mena a heslo alebo údaje z platobnej karty, nikdy to nerobte. Takýto model pokladajte štandardne za podvodný.

    Ak máte podozrenie z ohrozenia bezpečnosti svojho účtu, je na mieste okamžite kontaktovať svoju banku.