Predkladateľom novely je Ministerstvo vnútra SR, ktoré vypracovalo návrh zákona najmä s ohľadom na implementáciu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1862 z 28. novembra 2018 o zriadení, prevádzke a využívaní Schengenského informačného systému (SIS) v oblasti policajnej spolupráce a justičnej spolupráce v trestných veciach. Toto nariadenie umožní monitorovať nielen dopravné prostriedky, ale aj zbrane, doklady a platobné karty. Monitorovanie ako také sa definuje ako jeden z prostriedkov operatívno-pátracej činnosti a zároveň sa rozširuje okruh používateľov Schengenského informačného systému aj o orgány registrujúce lode, lodné motory, lietadlá a letecké motory.
Štruktúra Policajného zboru
Novelou zákona sa zavádza základná štruktúra Policajného zboru – prezídium, útvary s pôsobnosťou pre celé územie SR a útvary s miestnou pôsobnosťou. Toto členenie vytvára podklad pre na vytvorenie organizačnej štruktúry, ktorá môže pružne reagovať na vývoj bezpečnostnej situácie za účelom zabezpečiť ochranu verejného poriadku, bezpečnosť a boj proti zločinnosti.
Osobitne sa v návrhu zákona upravuje postavenie a úlohy Kriminalistického a expertízneho ústavu Policajného zboru, ktoré predstavuje špecializované vedecké a odborné pracovisko vykonávajúce znaleckú činnosť v prípadoch vyžadujúcich vedecké posúdenie.
Zrušenie menovky na rovnošate
V roku 2003 bola do zákona o Policajnom zbore zavedená povinnosť príslušníkov používať menovku pri výkone služobnej činnosti. Z dlhodobej praxe vyplynulo, že v mnohých prípadoch pri služobných zákrokoch dochádza k osočovaniu a vyhrážaniu sa policajtom (a aj ich rodine), ako aj k zaznamenávaniu ich osobných údajov. Z uvedeného dôvodu sa navrhuje zrušiť povinnosť policajta používať menovku, čím by sa zabezpečilo rešpektovanie súkromného a rodinného života policajtov a ich rodín.
„Zákonom upravenou povinnosťou policajta nosiť na služobnej rovnošate menovku s menom, priezviskom a akademickým titulom policajta je Slovenská republika ojedinelá v rámci okolitých štátov, ktoré sú členmi Európskej únie,“
uvádza dôvodová správa k návrhu zákona.
Nové oprávnenia policajtov
Po novom by príslušníci Policajného zboru mohli požadovať vysvetlenie aj od osôb, ktoré by mohli prispieť k objasneniu skutočností dôležitých pre odhalenie trestného činu. Aktuálne pri podaní informácie nie je upravená možnosť spísania zápisnice ani predvedenia osoby na útvar.
O zaistení osoby sa už nebude vydávať rozhodnutie, ale spíše sa iba úradný záznam, čo prispeje k celkovému zjednodušeniu postupov. Zaistenie má aj ďalšiu novinku - zaistiť bude možno aj osoby dopúšťajúce sa iného správneho deliktu, nakoľko ide o obdobné protiprávne konania, ako pri páchaní priestupku.
Novým oprávnením je aj možnosť policajta zakázať činnosť bezpilotného lietadla nad určitým objektom do výšky 120 metrov od úrovne zeme. Toto oprávnenie súvisí najmä so zaisťovaním bezpečnosti osôb a objektov.
Pri porušovaní verejného poriadku na verejne prístupných miestach ich budú môcť policajti uzatvoriť a zabezpečiť tak obnovenie verejného poriadku.
V prípade dôvodného podozrenia by po novom mohla mať polícia oprávnenie otvoriť a vstúpiť do bytu alebo iného priestoru, ak sa v ňom nachádza týrané zviera. Aktuálne príslušníci Policajného zboru nemôžu na takéto miesta vstupovať, ak s tým osoba oprávnená daný priestor užívať nesúhlasí.
„Navrhované oprávnenie by primárne sledovalo účel odstránenia protiprávneho stavu spočívajúcom vo včasnom zabránení týrania zvierat, prípadne posúdenia protiprávneho deliktu a v prípade potreby aj jeho dokumentovania, ako aj privolania zložiek, ktoré vo svojom predmete činnosti majú ochranu zvierat (veterinárne správy, či mimovládne organizácie, ktoré zväčša zvieratá prevezmú do starostlivosti).“
Požitie alkoholických nápojov alebo iných návykových látok môže ovplyvniť schopnosť osoby, s ktorou policajt vykonáva úkony ako výsluch, konfrontácia alebo rekonštrukcia – v prípade, ak nie je preukázateľne vylúčená možnosť ovplyvnenia osoby uvedenými látkami, môže byť vykonaný dôkaz spochybnený. Aj z toho dôvodu bude mať po novom policajt možnosť požadovať vyšetrenie na zistenie požitia alkoholu alebo inej návykovej látky.
Bankové a telekomunikačné tajomstvo
Novela zákona zavádza možnosť prelomiť bankové a telekomunikačné tajomstvo napr. pri podvodných predajoch cez internet, kedy je potrebné identifikovať osoby podozrivú zo spáchania priestupku proti majetku.
Rovnako aj pri pátraní po odcudzenom mobilnom telekomunikačnom zariadení sa navrhuje možnosť zistiť jeho prevádzkové a lokalizačné údaje, ak o to majiteľ (prípadne prevádzkovateľ alebo držiteľ) zariadenia písomne požiada.
Takáto informácia dokáže zohrať významnú úlohu pri objasňovaní priestupkov páchaných formou podvodu – ak by sa zistilo, že páchateľ spáchal viacero takýchto skutkov, posudzovali by sa ako čiastkové útoky a jeho konanie by naplnilo znaky trestného činu.
Policajné cely
Aj v súvislosti so správou Európskeho výboru na zabránenie mučenia a neľudského či ponižujúceho zaobchádzania alebo trestania sa precizuje umiestňovanie osôb obmedzených na osobnej slobode do určeného priestoru namiesto ich umiestňovania v celách policajného zaistenia. Takto umiestnené osoby budú môcť v priestore zotrvať maximálne 24 hodín.
Urážka verejného činiteľa
Okrem zákona o Policajnom zbore sa novelizuje aj zákon č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov. V tom by sa mal zaviesť nový priestupok proti verejnému poriadku spočívajúci v urážke verejného činiteľa pre výkon jeho právomoci. Za takýto priestupok bude možné uložiť do 33 eur v blokovom konaní a do 500 eur v riadnom konaní.
Účinnosť novely, s výnimkou zmien týkajúcich sa Schengenského informačného systému, sa navrhuje na 1. januára 2022.