# obec
Odstraňovanie byrokratických prekážok v komunikácii medzi občanom a miestnou samosprávou či štátnou správou je jedným z cieľov vlády SR nielen v predchádzajúcich rokoch, ale i v súčasnosti. Cestou k napĺňaniu tohto cieľa je využívanie moderných informačných systémov a referenčných údajov z databáz, ktoré s podporou národných i európskych finančných prostriedkov budujú a prevádzkujú zodpovedné ministerstvá či verejné inštitúcie.
Účinnosťou novely zákona o obecnom zriadení sa začal uplatňovať nový inštitút pričlenenie obcí. Proces pričlenenia obce sa v praxi po prvýkrát uskutočňuje v prípade malej obec Ondavka na severovýchode Slovenska v bardejovskom okrese, ktorá z dôvodu nepriaznivej finančnej kondície už niekoľko rokov funguje bez starostu a obecného zastupiteľstva, v dôsledku čoho si nemôže plniť svoje zákonom ustanovené úlohy.
Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“) je všeobecná právna norma, ktorá neobsahuje ustanovenia, ktoré by subjektom územnej samosprávy (obciam a vyšším územným celkom, ďalej len „VÚC“) zamedzovali používanie ich vlastných finančných prostriedkov na správu , údržbu, resp. zhodnocovanie majetku iných osôb. Tento zákon rešpektuje skutočnosť, že v súlade s príslušnými ustanoveniami Čl. 65 Ústavy SR sú subjekty územnej samosprávy samostatné územné samosprávne a správne celky Slovenskej republiky, ktoré za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodária s vlastným majetkom a so svojimi finančnými prostriedkami. V zmysle uvedeného v súlade s § 5 ods. 3 a § 6 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z. z. o použití vlastných príjmov rozpočtu obce/VÚC rozhodujú tieto subjekty samostatne.
V sobotu 10.11.2018 sa udejú vyhlásením predsedu Národnej rady Slovenskej republiky tzv. Komunálne voľby resp. voľby do orgánov samosprávy obcí. Ústavné právo byť volený po viac ako roku opäť využijú kandidáti, uchádzajúci sa tentokrát o post starostu alebo primátora, prípadne poslanca v zastupiteľstvách obcí. Nevolená, avšak väčšinová časť verejnosti s ústavným právom voliť zodpovedá za výber z ponuky uchádzačov na ich reprezentáciu v najbližšom volebnom období 4-och rokov.
Národná rada SR vo štvrtok 1. februára 2018 schválila návrh novely zákona,č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení. Účelom navrhovanej právnej úpravy bolo flexibilne reagovať na viaceré poznatky a podnety, ktoré vyplynuli z uplatňovania zákona v podmienkach územnej samosprávy.
Ak obec nie je schopná plniť svoje záväzky po lehote ich splatnosti, môže na ňu byť zavedený tzv. ozdravný režim alebo nútená správa. Ide o určitú záchranu aj pred exekúciou. Aké sú podmienky a proces nútenej správy obce?
Ak obec nie je schopná plniť svoje záväzky po lehote ich splatnosti, môže na ňu byť zavedený tzv. ozdravný režim alebo nútená správa. Ide o určitú záchranu aj pred exekúciou. Aké sú podmienky a proces nútenej správy obce?
V rámci susedských vzťahov sa nemusíme za každých okolností stretávať s porozumením, či dobrými vzťahmi. Hlavne v prípadoch, kedy susedia narúšajú naše práva, ktoré nám vyplývajú zo zákona. Ako si môžete pomôcť, keď Vás sused obťažuje hlasnou hudbou počas dňa, sústavným dupaním, vŕtaním cez víkend? Existujú v týchto veciach zákonné limity?