Menej byrokracie pre podnikateľov aj občanov

Dnes sme si pre našich čitateľov pripravili prehľad najdôležitejších zmien vyplývajúcich z novelizácie zákona proti byrokracii, vďaka ktorej sa fyzickým aj právnickým osobám opäť zjednoduší komunikácia s úradmi. Prečítajte si, ktoré dokumenty už nebude potrebné predkladať.

Martina Vanc 17. 08. 2021 3 min.

    Poslanci NR SR schválili dňa 24. júla 2021 zmeny zákona č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii), účinnosť nadobudnú už 1. septembra 2021 – od tohto dátumu nebude potrebné predkladať niektoré typy dokumentov v listinnej podobe.

    V súlade s princípom „jedenkrát a dosť“ sa po novom zavádza povinnosť úradom, ministerstvám, obciam, poisťovniam, ale aj notárom, exekútorom a niektorým profesijným komorám získavať a využívať elektronické údaje, ktoré sú evidované v informačných systémoch verejnej správy. Základom uvedenej zásady je, že pokiaľ štát už raz disponuje údajom o občanovi alebo podnikateľovi, nebude ho môcť opätovne požadovať a musí ho získať sám z dostupných databáz. V praxi to znamená, že zamestnanci jednotlivých orgánov a inštitúcií budú sami oprávnení získavať potrebné údaje dôležité pre konanie a tieto nebudú môcť požadovať od ľudí. Ide už o tretiu vlnu odbúravania byrokracie, ktorá aktuálne vypúšťa predkladanie nasledovných výpisov a potvrdení v listinnej podobe:

    • kópia rodného listu,

    • kópia sobášneho listu,

    • kópia úmrtného listu,

    • potvrdenie o neporušení zákazu nelegálneho zamestnávania,

    • potvrdenie o pobyte,

    • potvrdenie o pridelení IČO,

    • výpis z centrálneho registra hospodárskych zvierat,

    • potvrdenie že hospodársky subjekt nie je v reštrukturalizácii, nie je v konkurze ani na neho nie je vyhlásený konkurz,

    • výpis z registra poskytovateľov sociálnych služieb,

    • výpis z registra sociálnych podnikov,

    • potvrdenie z evidencie uchádzačov o zamestnanie,

    • vybraný okruh právoplatných rozhodnutí súdov,

    • výpis z registra / zoznamu advokátov,

    • výpis z centrálneho registra exekúcií,

    • potvrdenia o poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi,

    • doklad preukazujúci ťažké zdravotné postihnutie,

    • údaje vzťahujúce sa k narodeniu dieťaťa a úmrtiu obsiahnuté vo vybraných informačných systémoch a registroch rezortu zdravotníctva,

    • potvrdenia o poberaní osobitného príspevku baníkom,

    • údaje potrebné na zápis do registra prijímateľov 2 %,

    • potvrdenia o poberaní dôchodkov starobného dôchodkového sporenia.

    S ohľadom na zrušenie predkladania niektorých dokumentov sa podnikatelia môžu tešiť na zjednodušenie procesov v rámci verejných obstarávaní,  pri podávaní žiadostí o poskytnutie financií zo štátneho rozpočtu alebo európskych štrukturálnych a investičných fondov, dotácií, grantov a pod.

    Občania budú mať zjednodušené konania týkajúce sa dávok spadajúceho pod rezort práce, ale aj úkony vo vzťahu k matrike, či už pri narodení dieťaťa alebo rozvode, úmrtí, určení opatrovníctva atď.

    Už predošlé novelizácie zákona proti byrokracii oslobodili podnikateľov a občanov od predkladania viacerých dokumentov. Pripomeňme si, ktoré to sú:

    • výpis z Obchodného registra SR,

    • výpis zo Živnostenského registra SR,

    • výpis z katastra nehnuteľností,

    • výpis z registra trestov,

    • výpis z registra mimovládnych organizácií,

    • potvrdenie o návšteve školy,

    • potvrdenie o nedoplatkoch na sociálnom a zdravom poistení,

    • potvrdenie o nedoplatkoch voči daňovým a colným úradom,

    • potvrdenie o dôchodkových a nemocenských dávkach.