Poslanci NR SR schválili dňa 24. júla 2021 zmeny zákona č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii), účinnosť nadobudnú už 1. septembra 2021 – od tohto dátumu nebude potrebné predkladať niektoré typy dokumentov v listinnej podobe.
V súlade s princípom „jedenkrát a dosť“ sa po novom zavádza povinnosť úradom, ministerstvám, obciam, poisťovniam, ale aj notárom, exekútorom a niektorým profesijným komorám získavať a využívať elektronické údaje, ktoré sú evidované v informačných systémoch verejnej správy. Základom uvedenej zásady je, že pokiaľ štát už raz disponuje údajom o občanovi alebo podnikateľovi, nebude ho môcť opätovne požadovať a musí ho získať sám z dostupných databáz. V praxi to znamená, že zamestnanci jednotlivých orgánov a inštitúcií budú sami oprávnení získavať potrebné údaje dôležité pre konanie a tieto nebudú môcť požadovať od ľudí. Ide už o tretiu vlnu odbúravania byrokracie, ktorá aktuálne vypúšťa predkladanie nasledovných výpisov a potvrdení v listinnej podobe:
kópia rodného listu,
kópia sobášneho listu,
kópia úmrtného listu,
potvrdenie o neporušení zákazu nelegálneho zamestnávania,
potvrdenie o pobyte,
potvrdenie o pridelení IČO,
výpis z centrálneho registra hospodárskych zvierat,
potvrdenie že hospodársky subjekt nie je v reštrukturalizácii, nie je v konkurze ani na neho nie je vyhlásený konkurz,
výpis z registra poskytovateľov sociálnych služieb,
výpis z registra sociálnych podnikov,
potvrdenie z evidencie uchádzačov o zamestnanie,
vybraný okruh právoplatných rozhodnutí súdov,
výpis z registra / zoznamu advokátov,
výpis z centrálneho registra exekúcií,
potvrdenia o poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi,
doklad preukazujúci ťažké zdravotné postihnutie,
údaje vzťahujúce sa k narodeniu dieťaťa a úmrtiu obsiahnuté vo vybraných informačných systémoch a registroch rezortu zdravotníctva,
potvrdenia o poberaní osobitného príspevku baníkom,
údaje potrebné na zápis do registra prijímateľov 2 %,
potvrdenia o poberaní dôchodkov starobného dôchodkového sporenia.
S ohľadom na zrušenie predkladania niektorých dokumentov sa podnikatelia môžu tešiť na zjednodušenie procesov v rámci verejných obstarávaní, pri podávaní žiadostí o poskytnutie financií zo štátneho rozpočtu alebo európskych štrukturálnych a investičných fondov, dotácií, grantov a pod.
Občania budú mať zjednodušené konania týkajúce sa dávok spadajúceho pod rezort práce, ale aj úkony vo vzťahu k matrike, či už pri narodení dieťaťa alebo rozvode, úmrtí, určení opatrovníctva atď.
Už predošlé novelizácie zákona proti byrokracii oslobodili podnikateľov a občanov od predkladania viacerých dokumentov. Pripomeňme si, ktoré to sú:
výpis z Obchodného registra SR,
výpis zo Živnostenského registra SR,
výpis z katastra nehnuteľností,
výpis z registra trestov,
výpis z registra mimovládnych organizácií,
potvrdenie o návšteve školy,
potvrdenie o nedoplatkoch na sociálnom a zdravom poistení,
potvrdenie o nedoplatkoch voči daňovým a colným úradom,
potvrdenie o dôchodkových a nemocenských dávkach.