Zmyslom zavedenia takýchto umelých kvót pre ženy je dosiahnutie toho, aby minimálne 40% pozícii na vrcholných manažérskych bolo zastávané ženami. V pozadí tejto idei je snaha predkladateľa o zrovnoprávnenie žien v súkromnom sektora ako reakcia na to, že postavenie žien má byť v spoločnosti 21. storočia zrovnoprávnené tomu, ktoré majú muži. Z tohto dôvodu je neakceptovateľné, aby ženy tvorili na vrcholných manažérskych pozíciách takú minoritu ako ju tvoria dnes. „Toto je historický moment pre zrovnoprávnenie pohlaví“ vyhlásila Redingová pred približne pol rokom, keď tento návrh predložila Európskej komisii. Podľa Redingovej je za návrhom jednoduchá matematika preukazujúca nerovnosť medzi mužmi a ženami. Dnes je až 91% výkonných a 85 % nevýkonných manažérskych pozícii zložených z mužov, pričom až 60% absolventov vysokých škôl tvoria ženy.
Ak by sa Európska únia na tomto návrhu zhodla, výsledkom mala byť smernica, ktorá by prikazovala súkromným spoločnostiam kótovaným na burze, aby upravili pomer žien na vrcholných manažérskych pozíciách na minimálne 40 %. Návrh sa nedotýka spoločností s počtom zamestnancov menej ako 250 a s obratom nižším ako 50 000 000 EUR/ročne. Odhadom by sa tento návrh dotkol približne 5 000 spoločností v Európskej únii. Návrh Viviane Redingovej je zdržanlivý čo sa týka sankcií pre spoločnosti, ktoré kvóty nedodržia. Návrh počíta s tým, že sankcie spoločnosti nehrozia v prípade, ak kvótu spoločnosť nedodrží za predpokladu, že Európska únia bude mať za to, že táto spoločnosť vykonala všetky potrebné kroky, aby kvótu dosiahla.
V rámci Európskej únie neexistuje jednota za tento návrh a proti nemu sa postavilo hneď niekoľko komisárov vrátane niekoľkých žien. Je preto otázne, či daná legislatíva bude na pôde Európskej únie prijatá a aké kompetencie budú mať jednotlivé štáty odmietnuť implementovať takýto legislatívny akt. Je totižto aj otázne, či Európska únia má vôbec právny mandát na harmonizáciu v tejto oblasti; či ženské kvóty súvisia s budovaním spoločného a jednotného trhu v Európskej únii.
Kritici návrhu hovoria, že to poškodí businessu. Dnes, kedy je svet nesmierne globalizovaný a konkurencia vo svete veľmi vysoká je zavádzanie umelých pravidiel a regulácia súkromných spoločností v rozpore so základným cieľom efektívnosti podnikateľskej činnosti. Ak chce Európa držať krok so Spojenými štátmi a rozvíjajúcimi sa východnými trhmi, je efektivita najpodstatnejším faktorom determinujúcim úspech. Niektorí kritici namietajú taktiež jeho rozpor so základnými princípmi právneho štátu, ktoré znakom je aj rovnoprávnosť ľudí na základe pohlavia. Ak by takýto návrh prešiel, je preto otázne, či náhodou nestojí v rozpore s týmto princípom, keďže by ženské pohlavie bolo de facto v niektorých situáciách umelo preferované.
Nemecko, na čele ktorého stojí žena, je motorom Európskej únie, jej lídrom a určovateľom nosnej politickej línie Európskej únie. Pred niekoľkými dňami prebehlo v nemeckom parlamente hlasovanie o tomto návrhu. Proti návrhu sa postavili poslanci vládnej koalície na čele ktorej stojí práve Angela Merkelová. Za návrh hlsovali poslanci socialistickej SPD a strany zelených. Summa summarum za návrh hlasovalo 277 zo 620 poslancov nemeckého Bundestagu. Nemecko teda tento návrh nateraz neprijalo. Ako by vyzeralo hlasovanie o tomto návrhu na Slovensku?