Kto a ako zachráni slovenskú „justíciu“?

O sudcovskom stave a vymožiteľnosti spravodlivosti sa na Slovensku popísalo mnoho. Právnu neistotu pociťujú či už občania alebo podnikateľské subjekty. O tom, v akom stave sa nachádza slovenská „justícia“ sa niekoľkokrát prišli presvedčiť aj zástupcovia Európskej únie. Koncom januára 30. 1. 2014 sa stretli na Ministerstve spravodlivosti SR predseda vlády R. Fico a minister spravodlivosti T. Borec a iba pár mesiacov pred voľbami prezidenta našli odpovede na otázku ako zlepšiť vymožiteľnosť spravodlivosti resp. práva a eliminovať marazmus v sudcovskom stave. Čo sa chystajú zmeniť a čím chcú pomôcť súdnej moci? 

Redakcia 06. 02. 2014 3 min.
    Zlepšenie justície Zlepšenie justície Looking at you from 4freephotos.com

    Návrhy na zefektívnenie práce sudcov

    O tom, že v slovenskom súdnictve sa pripravujú zásadné zmeny informoval predseda vlády R. Fico. Aj pri dnešnom rozložení síl v NR SR bude na schválenie najmä zmeny Ústavy SR potrebný širší konsenzus poslancov. A aj preto premiér oznámil, že samotné návrhy chce ponúknuť na diskusiu i opozičným poslancom.

    Previerky sudcov: zvýšia dôveryhodnosť justície?

    Hneď na úvod treba pripomenúť, že Ústavný súd SR už v minulosti vo svojom rozhodnutí vyslovil názor, že previerky sudcov sú protiústavné, pretože ide o neoprávnený zásah výkonnej moci do súdnictva. Podľa premiéra by každý jeden sudca mal bezpodmienečne prejsť previerkami: „Už pri najnižšom stupni sa preverujú finančné toky, veci, ktoré sa týkajú ÚPN, rôzne vzťahy a kontakty. Toto by mohlo výrazne zvýšiť dôveryhodnosť justície, pokiaľ by sa Súdna rada na základe informácií z previerok rozhodla, že niektorým sudcom zoberie talár.“[1] Poslankyňa L. Žitnianská na svojej tlačovke v NR SR okrajovo pripomenula, že previerkami v minulosti prešiel, okrem iných, aj predseda NS SR a Súdnej rady, Š. Harabin.

    Zrušenie princípu virility

    Dnes je predseda NS SR zároveň aj predsedom Súdnej rady, čo predstavuje vcelku najmä praktické riešenie a využitie tzv. princípu virility pri definovaní základného princípu obsadzovania funkcie predsedu Súdnej rady, ako ústavného orgánu sudcovskej legitimity a garanta nezávislosti súdnej moci. Takéto obsadzovanie do funkcie by sa malo v budúcnosti zmeniť. „Vychádzame z toho, že pozícia predsedu Najvyššieho súdu SR je diametrálne odlišná od funkcie predsedu Súdnej rady. Navrhujeme, aby sme začali hovoriť o prijatí zmeny ústavného zákona, ktorým sa oddelia tieto funkcie. Veľmi dôležitý bude návrh, ako pozíciu predsedu Súdnej rady kreovať. Ide o tak dôležitý post, že bude treba nájsť ústavnú formu, ako sa tento človek na čelo Súdnej rady postaví...“[2], tvrdí R. Fico.

    Ostatné opatrenia

    K ďalším zmenám, ktoré navrhuje rezort spravodlivosti patria zmeny, ktoré by podľa kompetentných mali pomôcť zvýšiť zodpovednosť sudcov, právomoci predsedov súdov a zvýšiť efektivitu kontroly práce sudcov. Ide najmä o opatrenia:

    • sprísnenie podmienok na priznávanie 13. a 14. platu,
    • sprísnenie kontroly zdravotného stavu sudcov, ktorí sú práceneschopní,
    • zmeny disciplinárneho súdnictva,
    • posilnenia zodpovednosti predsedov súdov,
    • predĺženie výkonu funkcie predsedov súdov z troch na päť rokov.


    [1]           Bližšie pozri: http://www.justice.gov.sk/Stranky/aktualitadetail.aspx?announcementID=1823 [online].[31.1.2014].

    [2]           Bližšie pozri: http://www.justice.gov.sk/Stranky/aktualitadetail.aspx?announcementID=1823 [online].[31.1.2014].