Zrušenie letu
Pokiaľ nastane situácia, že let musí byť zrušený, má cestujúci nárok na nasledovné:
- Pomoc, ktorá predstavuje rovnaký typ pomoci ako pri meškaní lietadla o viac ako 5 hodín tak, ako je uvedené vyššie (teda úhrada ceny letenky, prípadne presmerovanie na iný let do jeho cieľovej destinácie),
- Bezplatné jedlo a občerstvenie zodpovedajúce času čakania, ako aj dva telefónne hovory, telexy alebo faxové správy, alebo e-maily, a to aj v prípade presmerovania na iný let, pričom pokiaľ sa má nový let uskutočniť aspoň deň po plánovanom odlete pôvodného letu, má takisto nárok na bezplatné ubytovanie a dopravu medzi letiskom a miestom ubytovania, a
- Finančnú náhradu v závislosti od vzdialenosti letu tak, ako je uvedené vyššie.
Nárok na finančnú náhradu však vzniká iba za predpokladu, že:
- Cestujúci nebol aspoň dva týždne pred odletom informovaný o zrušení letu,
- Cestujúci nebol informovaný o zrušení letu v časovom úseku od 2 týždňov do 7 dní pred odletom a nebolo mu ponúknuté presmerovanie, pričom ak mu ponúknuté bolo, mal by odletieť najviac dve hodiny pred časom pôvodného odletu a do destinácie doraziť najviac štyri hodiny po plánovanom prílete, alebo
- cestujúci nebol informovaný o zrušení letu do 7 dní pred plánovaným odletom a nebolo mu ponúknuté presmerovanie, pričom ak mu ponúknuté bolo, mal by odletieť najviac jednu hodinu pred pôvodným plánovaným odletom a doletieť do destinácie najviac dve hodiny po pôvodne plánovanom prílete.
Nárok na finančnú kompenzáciu nevzniká, pokiaľ vie letecký dopravca preukázať, že meškanie je spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorým nevedel zabrániť ani pri prijatí primeraných opatrení.
Na koho sa obrátiť v prípade porušenia práv?
Pokiaľ nastane jedna z vyššie uvedených situácií, je potrebné dodržať určitý postup pri tom, na koho sa so sťažnosťou pre porušenie práv obrátiť. Stručný návod poskytuje aj portál Your Europe, pričom dáva na vedomie aj možnosť pomoci od príslušného európskeho spotrebiteľského centra.
Porušenie práv cestujúcich
-
Obrátiť sa na leteckú spoločnosť Letecká spoločnosť, teda prepravca, ktorý let prevádzkuje, je cestujúcich povinný v prípade, odmietnutia nástupu do lietadla, zrušenia letu, alebo odletu s viac ako dvojhodinovým meškaním alebo príletu do konečnej destinácie s dlhým meškaním poskytnúť písomné upozornenie o pravidlách odškodnenia a pomoci. V prvom rade je teda potrebné sa obrátiť na leteckú spoločnosť, ktorá by mala poskytnúť pomoc a prípadné odškodnenie.
-
Sťažnosť leteckej spoločnosti Pokiaľ sa cestujúci domnieva, že mu nebola poskytnutá potrebná pomoc alebo kompenzácia zo strany leteckej spoločnosti, je v prvom rade potrebné obrátiť sa na leteckú spoločnosť so sťažosťou. Ideálna forma je formulár určený na sťažnosti, ktorý k tomu letecká spoločnosť poskytne a vďaka ktorému sťažnosť následne spracuje.
-
Sťažnosť vnútroštátnemu orgánu Pokiaľ letecká spoločnosť do dovch mesaicov nedá na sťažnosť akúkoľvek odozvu, prípadne je jej odpoveď neuspokojivá, ďalšou možnosťou je obrátiť sa na príslušný vnútroštátny orgán v tej krajine, kde došlo k porušeniu práv cestujúcich. Na Slovensku je takýmto orgánom Slovenská obchodná inšpekcia.
-
Mimosúdne alebo súdne riešenie sporu Pokiaľ má osoba pobyt v EÚ, môže sa pokúsiť vec vyrešiť mimosúdnym konaním prostredníctvom subjektu alternatívneho riešenia sporov. Druhou možnosťou je obrátiť sa na súd so žalobou a žiadať od leteckej spoločnosti odškodnenie.
Blížiaca sa zmena legislatívy?
V európskej legislatíve chrániacej práva cestujúcich pri leteckej doprave sa schyľuje k možným zmenám. Rada EÚ prišla s návrhom na zmenu znenia Nariadenia. Navrhovala napríklad odškodnenie vo výške 300 EUR na krátke vzdialenosti pri zrušení alebo meškaní aspoň 4 hodiny. Ďalej chce Rada EÚ presadiť zoznam výnimočných okolností, v ktorých by letecké spoločnosti mohli kompenzáciu odmietnuť (napríklad prírodné katastrofy, vojna, alebo zrážka s vtákom). Výbor pre dopravu a cestovný ruch Európskeho parlamentu o tomto návrhu z roku 2023 hlasoval na svojej schôdzi, ktorá sa konala 24. júna 2025.
Na tejto schôdzi došlo k schváleniu pozmeňujúcich návrhov, ktorými boli napríklad spoločný formulár pre refundáciu, bezplatný výber detskej sedačky, bezplatnú prepravu osobných vecí a malých príručných batožín na palube a lepšiu ochranu pri multimodálnych cestách (resp. kombinovaných, ktoré integrujú rôzne druhy dopravy). Výbor pre dopravu a cestovný ruch navrhol zmeny pravidiel EÚ týkajúcich sa práv cestujúcich pričom ich snahou je odstrániť medzery v presadzovaní týchto pravidiel a lepšie informovanie cestujúcich o ich právach pre prípad, že dôjde k ich porušeniu. Aktuálne sa návrh nachádza v legislatívnom procese, pričom najbližšie bude nasledovať rokovanie Európskeho parlamentu o tomto návrhu na plenárnom zasadnutí v 1. čítaní.