Meškanie letu
Meškaním letu možno rozumieť situácie, kedy sa očakáva, že let bude mať v porovnaní s plánovaným odletom meškanie v nasledovnej dĺžke:
- Dve a viac hodín ak ide o let do vzdialenosti 1500 km;
- Tri a viac hodín ak ide o let výlučne v rámci EÚ nad vzdialenosť 1 500 km a pri ostatných letoch pri vzdialenostiach od 1 500 km do 3 500 km; alebo
- Štyri a viac hodín v prípade letov, ktoré nespadajú pod vyššie uvedené kategórie.
Pokiaľ takéto meškanie letu nastane, prevádzkujúci letový dopravca má podľa Nariadenia povinnosť bezplatne poskytnúť jedlo a občerstvenie zodpovedajúce času čakania, ako aj dva telefónne hovory, telexy alebo faxové správy, alebo e-maily.
Ak možno dôvodne očakávať, že čas odletu bude posunutý aspoň o jeden deň po pôvodne naplánovanom čase odletu, cestujúci má nárok aj na bezplatné hotelové ubytovanie nutné na jednu a viac nocí. Rovnako má nárok na bezplatnú prepravu medzi letiskom a miestom ubytovania.
Pokiaľ však let mešká päť a viac hodín, cestujúci by mal navyše dostať možnosť vybrať si medzi nasledovnými alternatívami:
- Bude mu vrátená suma letenky, a to buď za časť nevykonanej cesty, alebo za časť vykonanej cesty, ak let už stratil pre cestujúceho zamýšľaný účel, alebo mu bude poskytnutá letenka na spiatočný let pri prvej možnej príležitosti,
- Bude presmerovaný za obdobných podmienok do jeho cieľovej destinácie najskôr, ako to bude možné, alebo
- Bude presmerovaný za obdobných podmienok do jeho cieľovej destinácie podľa dátumu, ktorý si vyberie, za predpokladu, že na vybranom lete ešte budú voľné miesta.
V konaní o prejudicionálnej otázke v spojených veciach C-402/07 a C-432/07 bolo výkladom Nariadenia poskytnutým Súdnym dvorom Európskej únie vyslovené, že pokiaľ má let meškanie viac ako tri hodiny po čase plánovaného príletu do cieľovej destinácie, má právo na finančnú náhradu, avšak toto sa nevzťahuje na prípady, kedy vie letecký dopravca preukázať, že toto meškanie je spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorým nevedel zabrániť ani pri prijatí primeraných opatrení. Finančná náhrada cestujúcemu bude poskytnutá v nasledovnej výške:
- 250 EUR ak ide o let do vzdialenosti 1500 km;
- 400 EUR ak ide o let výlučne v rámci EÚ nad vzdialenosť 1 500 km a pri ostatných letoch pri vzdialenostiach od 1 500 km do 3 500 km; alebo
- 600 EUR v prípade letov, ktoré nespadajú pod vyššie uvedené kategórie.
Finančná kompenzácia sa vzťahuje na trojhodinové meškanie po čase plánovaného príletu do cieľovej destinácie. Ak teda nastane situácia, že plánovaný čas odletu sa posunie napríklad o 3 a pol hodiny, väčšinou lietadlo toto meškanie aspoň sčasti dobehne, a teda ak meškanie v cieľovej destinácií bude menej ako 3 hodiny, nárok na finančnú kompenzáciu nevzniká.
Odmietnutie nástupu
Odmietnutím nástupu možno rozumieť tzv. overbooking, čo znamená, že letecký dopravca predá viac leteniek, než je kapacita lietadla a nastane situácia, kedy musí byť niektorým cestujúcim odmietnutý nástup do lietadla. V takomto prípade letecký dopravca najskôr vyzve dobrovoľníkov, aby sa vzdali svojej rezervácie za protislužbu, ktorá predstavuje rovnaký typ pomoci ako pri meškaní lietadla o viac ako 5 hodín tak, ako je uvedené vyššie (teda úhrada ceny letenky, prípadne presmerovanie na iný let do jeho cieľovej destinácie).
Pokiaľ sa nenájde dostatočný počet dobrovoľníkov, letecký dopravca môže v prevyšujúcom počte cestujúcich odmietnuť niektorým nástup do lietadla a poskytnúť im finančnú náhradu za vyššie uvedených podmienok, v závislosti od vzdialenosti letu. Okrem toho im taktiež poskytne pomoc v súlade s čl. 8 a čl. 9 Nariadenia, teda uhradenie ceny leteniek či presmerovanie na iný let, bezplatné jedlo a občerstvenie zodpovedajúce času čakania, dva telefónne hovory, telexy alebo faxové správy, alebo e-maily, rovnako ako aj bezplatné hotelové ubytovanie nutné na jednu a viac nocí a bezplatnú prepravu medzi letiskom a miestom ubytovania.
Prevádzkujúci letecký dopravca môže umiestniť za cestujúceho aj do vyššej alebo nižšej triedy, než je tá, v ktorej si kúpil letenku. Pokiaľ ho umiestni do vyššej triedy, nemá nárok na dodatočnú platbu za letenku. Ak ho však presunie do nižšej triedy, musí mu uhradidť časť z ceny letenky (30 %, 50 % alebo 75 %), a to v závislosti od vzdialenosti letu.