Nie je výnimočnou situáciou, že civilný let, či už v rámci pravidelnej alebo nepravidelnej linky mešká, je zrušený, alebo sa predá viac leteniek, než je v lietadle miest. Práve pre takéto situácie poskytuje právna úprava na úrovni Európskej úrovni potrebnú ochranu dotknutých cestujúcich, v podobe stanovenia náhrad a pomoci, ktoré im musia byť poskytnuté.
Právna úprava
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 z 11. februára 2004, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov (Nariadenie) upravuje podmienky, za ktorých si cestujúci môžu uplatniť u leteckého dopravcu, ktorý daný let prevádzkuje, náhrady alebo poskytnutie pomoci pri nasledovných situáciách: (i) meškanie letu, (ii) zrušenie letu a (iii) odmietnutie nástupu do lietadla.
Toto Nariadenie sa uplatňuje v rámci územnej pôsobnosti na nasledovné prípady:
cestujúci letí z letiska, ktoré je na území členského štátu Európskej únie (EÚ) do destinácie, ktorá sa nachádza v EÚ alebo mimo EÚ, letom prevádzkovaným akýmkoľvek leteckým dopravcom;
cestujúci letí z letiska, ktoré je v krajine mimo EÚ na letisko ktoré je v EÚ a let prevádzkuje letecký dopravca z EÚ;
a v prípade, ak nebola poskytnutá kompenzácia za problémy spojené s letom v tretej krajine podľa jej príslušných právnych predpisov.
Kompenzácia za meškanie letu - podmienky pre uplatnenie nárokov
Na to, aby si cestujúci mohol uplatniť náhrady, musí splniť nasledovné podmienky:
cestujúci mal rezerváciu na príslušný let potvrdenú a dostavil sa na odbavenie v stanovenom čase a v prípade, že takýto čas stanovený nebol, najneskôr 45 minút pred plánovaným časom odletu; alebo
bol cestujúci prepísaný leteckým dopravcom alebo cestovnou kanceláriou na iný let, než na ten, na ktorý mal pôvodne rezerváciu.
Meškanie letu
Meškaním letu možno rozumieť situácie, kedy sa očakáva, že let bude mať v porovnaní s plánovaným odletom meškanie:
dve a viac hodín ak ide o let do vzdialenosti 1500 km;
tri a viac hodín ak ide o let výlučne v rámci EÚ nad vzdialenosť 1 500 km a pri ostatných letoch pri vzdialenostiach od 1 500 km do 3 500 km; alebo
štyri a viac hodín v prípade letov, ktoré nespadajú pod vyššie uvedené kategórie.
Pokiaľ takéto meškanie letu nastane, prevádzkujúci letový dopravca má podľa Nariadenia povinnosť bezplatne poskytnúť jedlo a občerstvenie zodpovedajúce času čakania, ako aj dva telefónne hovory, telexy alebo faxové správy, alebo e-maily.
Ak možno dôvodne očakávať, že čas odletu bude posunutý aspoň o jeden deň po pôvodne naplánovanom čase odletu, cestujúci má nárok aj na bezplatné hotelové ubytovanie nutné na jednu a viac nocí. Rovnako má nárok na bezplatnú prepravu medzi letiskom a miestom ubytovania.
Pokiaľ však let mešká päť a viac hodín, cestujúci by mal navyše dostať možnosť vybrať si medzi nasledovnými alternatívami:
bude mu vrátená suma letenky, a to buď za časť nevykonanej cesty, alebo za časť vykonanej cesty, ak let už stratil pre cestujúceho zamýšľaný účel, alebo mu bude poskytnutá letenka na spiatočný let pri prvej možnej príležitosti;
bude presmerovaný za obdobných podmienok do jeho cieľovej destinácie najskôr, ako to bude možné; alebo
bude presmerovaný za obdobných podmienok do jeho cieľovej destinácie podľa dátumu, ktorý si vyberie, za predpokladu, že na vybranom lete ešte budú voľné miesta.
V konaní o prejudicionálnej otázke v spojených veciach C-402/07 a C-432/07 bolo výkladom Nariadenia poskytnutým Súdnym dvorom Európskej únie vyslovené, že pokiaľ má let meškanie viac ako tri hodiny po čase plánovaného príletu do cieľovej destinácie, má právo na finančnú náhradu, avšak toto sa nevzťahuje na prípady, kedy vie letecký dopravca preukázať, že toto meškanie je spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorým nevedel zabrániť ani pri prijatí primeraných opatrení. Finančná náhrada cestujúcemu bude poskytnutá v nasledovnej výške:
250 EUR ak ide o let do vzdialenosti 1500 km;
400 EUR ak ide o let výlučne v rámci EÚ nad vzdialenosť 1 500 km a pri ostatných letoch pri vzdialenostiach od 1 500 km do 3 500 km; alebo
600 EUR v prípade letov, ktoré nespadajú pod vyššie uvedené kategórie.
Odmietnutie nástupu
Odmietnutím nástupu možno rozumieť tzv. overbooking, čo znamená, že letecký dopravca predá viac leteniek, než je kapacita lietadla a nastane situácia, kedy musí byť niektorým cestujúcim odmietnutý nástup do lietadla. V takomto prípade letecký dopravca najskôr vyzve dobrovoľníkov, aby sa vzdali svojej rezervácie za protislužbu, ktorá predstavuje rovnaký typ pomoci ako pri meškaní lietadla o viac ako 5 hodín tak, ako je uvedené vyššie (teda úhrada ceny letenky, prípadne presmerovanie na iný let do jeho cieľovej destinácie).
Pokiaľ sa nenájde dostatočný počet dobrovoľníkov, letecký dopravca môže v prevyšujúcom počte cestujúcich odmietnuť niektorým nástup do lietadla a poskytnúť im finančnú náhradu za vyššie uvedených podmienok, v závislosti od vzdialenosti letu. Okrem toho im taktiež poskytne pomoc v súlade s čl. 8 a čl. 9 Nariadenia, teda uhradenie ceny leteniek či presmerovanie na iný let, bezplatné jedlo a občerstvenie zodpovedajúce času čakania, dva telefónne hovory, telexy alebo faxové správy, alebo e-maily, rovnako ako aj bezplatné hotelové ubytovanie nutné na jednu a viac nocí a bezplatnú prepravu medzi letiskom a miestom ubytovania.
Zrušenie letu
Pokiaľ nastane situácia, že let musí byť zrušený, má cestujúci nárok na nasledovné:
pomoc, ktorá predstavuje rovnaký typ pomoci ako pri meškaní lietadla o viac ako 5 hodín tak, ako je uvedené vyššie (teda úhrada ceny letenky, prípadne presmerovanie na iný let do jeho cieľovej destinácie);
bezplatné jedlo a občerstvenie zodpovedajúce času čakania, ako aj dva telefónne hovory, telexy alebo faxové správy, alebo e-maily, a to aj v prípade presmerovania na iný let, pričom pokiaľ sa má nový let uskutočniť aspoň deň po plánovanom odlete pôvodného letu, má takisto nárok na bezplatné ubytovanie a dopravu medzi letiskom a miestom ubytovania; a
finančnú náhradu v závislosti od vzdialenosti letu tak, ako je uvedené vyššie.
Nárok na finančnú náhradu však vzniká iba za predpokladu, že:
cestujúci nebol aspoň dva týždne pred odletom informovaný o zrušení letu;
cestujúci nebol informovaný o zrušení letu v časovom úseku od 2 týždňov do 7 dní pred odletom a nebolo mu ponúknuté presmerovanie, pričom ak mu ponúknuté bolo, mal by odletieť najviac dve hodiny pred časom pôvodného odletu a do destinácie doraziť najviac štyri hodiny po plánovanom prílete; alebo
cestujúci nebol informovaný o zrušení letu do 7 dní pred plánovaným odletom a nebolo mu ponúknuté presmerovanie, pričom ak mu ponúknuté bolo, mal by odletieť najviac jednu hodinu pred pôvodným plánovaným odletom a doletieť do destinácie najviac dve hodiny po pôvodne plánovanom prílete.
Nárok na finančnú kompenzáciu nevzniká, pokiaľ vie letecký dopravca preukázať, že meškanie je spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorým nevedel zabrániť ani pri prijatí primeraných opatrení.