Farba sa môže v zmysle ust. § 2 ods. 1 zákona č. 506/2009 Z. z. o ochranných známkach považovať za označenie, ktoré môže tvoriť ochrannú známku, ak je spôsobilé rozlíšiť tovary alebo služby jednej osoby od tovarov alebo služieb inej osoby a zároveň, ak je spôsobilé byť vyjadrené v registri ochranných známok Úradu priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky. V prípade, ak farba spĺňa tieto dve kritériá, pôjde o označenie spôsobilé byť registrované ako ochranná známka. Zákon o ochranných známkach a jeho znenie vychádza z postupnej transpozície európskeho práva do slovenského právneho poriadku, s cieľom harmonizácie práva členských štátov EÚ v oblasti duševného vlastníctva a prispeniu zmazania rozdielov v národných zákonných úpravách týkajúcich sa ochranných známok na vnútornom trhu Európskej únie. Z tohto dôvodu je pre zodpovedanie otázky prípadnej registrácie farby ako ochrannej známky, najmä jej rozlišovacej spôsobilosti, dôležité pozrieť sa na rozhodnutia Súdneho dvora EÚ.
V zmysle judikatúry Súdneho dvora (pozn. vo veci Libertel Groep BV proti Benelux-Merkenbureau, č. C- 104/01), kde Súdny dvor rozhodol v konaní o otázkach, ktoré mu predložil Hoge Raad der Nederlanden, uznesením z 23. februára 2001, boli ozrejmené nasledovné kritériá pre spôsobilosť určitej farby byť chránená ochrannou známkou, a to
Farba ako taká, bez priestorového určenia, môže pre určité výrobky a služby mať rozlišovaciu spôsobilosť v zmysle článku 3 ods. 1 písm. b) a článku 3 ods. 3 prvej smernice Rady z 21. decembra 1988 č. 89/104/EHS o aproximácii legislatívy členských štátov v oblasti ochranných známok, a to hlavne pod podmienkou, že jej grafické vyjadrenie bude jasné a presné, bude tvoriť samostatný a úplný celok, bude ľahko prístupné, zrozumiteľné, trvalé a objektívne. Uvedená podmienka nemôže byť splnená jednoduchým vyobrazením uvedenej farby na papieri, ale môže byť splnená uvedením jej medzinárodne uznaného identifikačného kódu.
Na posúdenie rozlišovacej spôsobilosti, ktorú môže mať určitá farba chránená známkou, je potrebné zobrať do úvahy verejný záujem neúmerne neobmedzovať dostupnosť farieb pre iných podnikateľov ponúkajúcich podobné výrobky alebo služby ako tie, pre ktoré je podaná prihláška na zápis ochrannej známky.
Farbe ako takej je možné priznať rozlišovaciu spôsobilosť v zmysle článku 3 ods. 1 písm. b) a článku 3 ods. 3 smernice 89/104 pod podmienkou, že vo vzťahu k vnímaniu príslušnej verejnosti má ochranná známka schopnosť identifikovať výrobok alebo službu, pre ktoré je podaná prihláška na zápis ochrannej známky ako výrobok alebo službu pochádzajúce od určitého podniku, a odlíšiť tento výrobok alebo službu od výrobkov alebo služieb iných podnikov.
Skutočnosť, že prihláška na zápis ako ochrannej známky farby ako takej je podaná pre veľké množstvo výrobkov alebo služieb, alebo pre konkrétny výrobok alebo službu, alebo pre konkrétnu skupinu výrobkov a služieb, je relevantná spolu s ostatnými okolnosťami prípadu, a to tak pre posúdenie rozlišovacej spôsobilosti farby, pre ktorú bola podaná prihláška na zápis ochrannej známky, ako aj pre posúdenie toho, či jej zápis vyhovie verejnému záujmu neúmerne neobmedzovať dostupnosť farieb pre iných podnikateľov ponúkajúcich podobné výrobky alebo služby ako tie, pre ktoré je podaná prihláška na zápis ochrannej známky.
Pre posúdenie toho, či ochranná známka má rozlišovaciu spôsobilosť v zmysle článku 3 ods. 1 písm. b) a článku 3 ods. 3 smernice, musí úrad príslušný v oblasti zápisu ochranných známok uskutočniť konkrétne preskúmanie prihlášky a brať ohľad na všetky konkrétne okolnosti prípadu, najmä na uskutočnené používanie ochrannej známky.
Podľa vyššie uvedených kritérií je teda možné farbu chrániť ochrannou známkou, ak farba má rozlišovaciu spôsobilosť, teda je možné ju jasne a presne graficky vyjadriť, pričom grafické vyjadrenie farby má byť najmä zrozumiteľné a trvalé, čo zabezpečí predovšetkým vyjadrenie farby v rámci medzinárodne uznávaných kódov farieb, ako napríklad Pantone, či RAL. Ochrana určitej farby alebo kombinácie viacerých farieb formou ochrannej známky nesmie zároveň neúmerne obmedzovať iných podnikateľov zo segmentu, z dôvodu nedostupnosti iných farieb, tzv. na zreteli je tu aj verejný záujem. V neposlednom rade, farebná ochranná známka má mať tzv. rozlišovaciu spôsobilosť identifikovať konkrétny výrobok alebo službu potenciálneho majiteľa takejto ochrannej známky, v rámci relevantnej verejnosti, buď profesionálnej alebo laickej, s čím je spojené taktiež reálne používanie konkrétnej farby alebo farieb v spojitosti s danými výrobkami alebo službami, pre ktoré má byť predmetná farba registrovaná.
Aký význam má ochrana farby známkou?
Farby môžu v ľuďoch vyvolať určité myšlienky alebo pocity týkajúce sa výrobku. Farba môže byť spojená s výrobkami doslovným alebo abstraktným spôsobom tak, aby vyvolala určité psychologické účinky. Napríklad modrá farba sa môže používať pre mrazené, chladné výrobky, zatiaľ čo zelená sa často používa pre zdravé alebo ekologické výrobky. Určité farby možno považovať za spoločne fungujúce alebo obzvlášť estetické. Zelená a žltá sú úzko prepojené, takže sa javia ako harmonické. Žiarivé a pútavé farby môžu vytvárať určité vizuálne efekty. Niektoré farby okamžite upútajú pozornosť publika a niektoré môžu uľahčiť čítanie textu.
Ako je zrejmé, registrácia farby ako ochrannej známky je možná, avšak len za splnenia špecifických okolností. Smerodajný je „sekundárny význam“ farby, čo nastáva v prípade, ak farba nadobudla takú rozlišovaciu spôsobilosť, že identifikuje a rozlišuje konkrétnu značku, a tým označuje jej zdroj.
Najznámejšie farebné ochranné známky poznáme u značiek ako napríklad UPS, ktorá má registrovanú hnedú farbu, ktorú táto kuriérska spoločnosť používala od roku 1916, kedy bola označovaná „Pullman brown“. Ďalej je to farba Magenta, ktorá je príznačná pre mobilný gigant T-Mobile, resp. v súčasnosti Telekom. V jednom prípade spoločnosť T-Mobile poslala list spoločnosti Engadget.com, v ktorom obhajovala svoju ochrannú známku na túto farbu a žiadala webovú stránku, aby prestala používať purpurovú farbu v nápisoch v sekcii Engadget Mobile. Dôvod? Mobilný operátor nechcel, aby si zákazníci zamieňali dve značky - mobilnú spoločnosť a technologickú webovú stránku. Určite je všetkým známy odtieň tyrkysovej označovaný aj „Tiffany Blue“ alebo Tiffanyho modrá. Charles Lewis Tiffany vybral túto farbu na obálku Blue Book, výročného katalógu spoločnosti s "nádherne ručne vyrobenými šperkami", ktorý bol prvýkrát vydaný v roku 1845. "Tiffany Blue" sa neskôr používala na všetkom od nákupných tašiek a šperkovníc až po akýkoľvek druh reklamy spoločnosti. Farebná kombinácia žltej a zelenej je preslávená vďaka spoločnosti John Deere. Symbol skákajúceho jeleňa, názov a zeleno-žltá farba spoločnosti Deere & Company sa stali synonymom pre vonkajšie obrábacie stroje. Preto spoločnosť vlastní práva na všetky tri z nich a zakazuje akémukoľvek inému výrobcovi takýchto strojov používať ich samostatne alebo v kombinácii.[1] Nemenej slávna je tiež „Coca-cola red“ a netreba snáď ani uvádzať ďalšie dôvody, jednoducho, Coca-colu a jej jasnú červenú etiketu by snáď ani jeden nespojil s inou značkou typického hnedého sýteného nápoja so špecifickou kolovou chuťou.