Facebook a Google aplikovali protihoaxové opatrenia
Európska komisia zverejnila správy, v ktorých hodnotili spoločnosti ako Facebook, Google, Microsoft či Twitter svoj súlad s Kódexom zásad boja proti dezinformáciám, ktorý bol zverejnený v októbri 2018 Komisiou. V rámci týchto správ zmienení giganti posúdili, aké pokroky dosiahli v boji proti dezinformáciám.
Výsledky sebazhodnotenia uvedené spoločnosti uviedli nasledovne:
- oproti minulému roku sa zvýšila transparentnosť v jednotlivých spoločnostiach,
- nedosiahli sa očakávané a potrebné zmeny v postavení spotrebiteľov,
- jednotlivé platfomy a spoločnosti zaujali rozdielne stanoviská a prijali rozdielne opatrenia v oblasti predvolebných nálad a šírenia hoaxov v tomto období,
- hlavné výstupy zo správ sú najmä vo forme číselných ukazovateľ, ako napríklad počtu zrušených účtov.
Najbližšie týždne bude Komisia posudzovať správy jednotlivých spoločností s cieľom zistiť či opatrenia navrhnuté v Kódexe a prijaté spoločnosťami sú dostatočné a účinné. V prípade, že dospeje k opačnému názoru, navrhne ďalšie opatrenia či iné spôsoby regulácie, ktoré majú potenciál reálne dosiahnuť zníženie šírenia dezinformačných správ.
Česko jedným z výhercom európskej súťaže v sociálnych inováciách
Na konci októbra Európska komisia vyhlasovala víťazov európskej súťaže v sociálnych inováciách. Tohtoročnou témou bol boj proti plastovému odpadu. Spomedzi 543 súťažiacich boli vybratí len traja, ktorí predložili v tejto problematike svoj projekt. Medzi víťazmi, ktorí si domov odniesli grant vo výške 50 000 eur na realizáciu daného projektu sa nachádza aj krajina susediaca so Slovenskom.
Prvým z víťazov sa stal projekt MIWA z Českej republiky, ktorým sa predkladatelia venovali pravidelnej distribúcii a predaju potravinových a nepotravinových tovarov s obnoviteľným obalom.
Ďalším víťazom bol portugalský projekt SpraySafe, pričom išlo o technológiu jedlého spreja, ktorý dokázal pôsobiť ako obal na jedle čím zanikla potreba dodatočne baliť túto potravinu.
Posledným z víťazov bol španielsky projekt VEnvirotech, v rámci ktorého bol vytvorený biotechnologický start-up založený na postupe transformácie organického odpadu na rozložiteľný plast za použitia baktérií.
Špeciálna cena s názvom Impact prize poputovala do Rakúska a dôvodom bol projekt MTOP Goes Digital. Išlo o vzdelávací program, v rámci ktorého bola poskytovaná pomoc mladým, vysoko kvalifikovaných migrantom na to, aby mohli vstúpiť na trh práce v konkrétnej európskej krajine.
Viac informácií ohľadom predchádzajúcich ročníkov nájdete tu.
Štít na ochranu osobných údajov
Komisia vydala už tretí tohtoročný report, ktorého predmetom bolo posúdenie funkčnosti európsko-amerického štítu na ochranu osobných údajov (EU -U.S. Privacy Shield).
Táto správa potvrdila, že ochrana ktorej podliehajú osobné údaje odosielané z EÚ do spoločností sídliacich v USA, je dostatočná. Od poslednej správy došlo dokonca k viacerým vylepšeniam tejto ochrany, najmä v oblasti dohľadu príslušných úradov nad dodržiavaním bezpečnosti pri prijímaní a spracovaní týchto údajov, ale aj ustanovením tzv. Obudsperson, ako orgánu, ktorý je spôsobilý poskytnúť pomoc pri cezhraničnom prenose osobných údajov.
EU-U.S. Privacy Shield funguje už tretí rok, a v rámci neho bezpečne prevádza a spracúva údaje viac ako 5 000 spoločností.
Viac sa o tejto problematike dozviete tu.