Návrh schválený vládou SR je súborom opatrení vytvárajúcich plán legislatívneho, informačno-technického a organizačného zabezpečenia nového obchodného registra spĺňajúceho požiadavky modernej doby. Napĺňaním tohto plánu pocíti verejnosť zlepšenie a zjednodušenie vďaka týmto službám:
elektronická dostupnosť ku všetkým verejným údajom z obchodného registra,
možnosť nastavenia zasielania notifikácií o zmenách vo vybraných obchodných spoločnostiach (napr. obchodných partnerov, o ktorých chce mať užívateľ prehľad),
online založenie spoločnosti s ručením obmedzeným zjednodušene s využitím formulárov zakladateľských dokumentov s nižším registračným poplatkom,
údaje rozdelené na zapisované a preberané údaje,
automatické notifikácie v prípade neplnenia zákonom stanovených povinností,
možnosť súčasného zápisu do obchodného registra a oznámenia o začatí podnikania (v prípade voľnej živnosti),
dostupnosť obchodného registra vo vybraných jazykoch Európskej únie.
Aktuálne funkčný obchodný register, ako ho poznáme, vznikol v roku 1998. Od toho času bol niekoľko krát aktualizovaný. Napriek tomu nevyhovuje aktuálnym požiadavkám na jeho vedenie v elektronickej podobe. Samozrejme okrem spracovania nového systému obchodného registra obsahuje plán úloh aj ďalšie opatrenia.
Efektívna oprava neaktuálnych údajov zapísaných v obchodnom registri
Právnické osoby, ktoré nemajú v obchodnom registri zapísané všetky údaje, sú povinné ich zosúladiť spolu s podaním najbližšieho návrhu na zápis zmeny zapisovaných údajov po 30. septembri 2021, najneskôr však do 30. septembra 2022. Zároveň rezort spravodlivosti pripravil návrh zákona, ktorého účelom má byť automatické doplnenie identifikačných údajov bez potreby podania návrh na zápis zmeny zapísaných údajov na základe využitia referenčných údajov tam, kde o identifikácii osoby, ktorej identifikačné údaje sa majú dopĺňať, nie sú pochybnosti.
Opatrenia voči osobám, ktoré vo vzťahu k obchodnému registru neplnia svoje zákonné povinnosti
Ešte v roku 2020 nadobudla účinnosť právna úprava, ktorou sa upravil rozsah zapisovaných údajov, zaviedli sa nové pravidlá pre likvidáciu obchodných spoločností a družstva a stanovili sa podrobnosti o dodatočnej likvidácii. Okrem toho sa upravil proces zrušenia obchodnej spoločnosti a družstva a ich následný výmaz – stanovila sa však dostatočne dlhá doba na odstránenie nedostatkov, pre ktoré by obchodná spoločnosť alebo družstvo mali byť vymazané z registra.
Zároveň Ministerstvo spravodlivosti SR automaticky vymaže z obchodného registra zapísané osoby, ktoré:
sa nezapisujú do registra,
fyzické osoby,
podniky a organizačné zložky podnikov zahraničných fyzických osôb,
osoby v likvidácii pred 1. júlom a predpokladá sa ich úpadok,
osoby, ktoré si nesplnili povinnosť premeny menovitej hodnoty vkladov a menovitej hodnoty základného imania zo slovenskej meny na euro,
podniky zahraničných právnických osôb, organizačné zložky podnikov zahraničných právnických osôb, organizačné zložky podnikov slovenských právnických osôb, ktoré do 30. septembra 2021 nepotvrdia zapísané údaje v obchodnom registri.
Elektronizácia procesov
Od októbra 2020 funguje výlučne elektronické podávanie návrhov do obchodného registra prostredníctvom elektronického formulára, rovnako sa zaviedla možnosť na uhradenie poplatku online formou prostredníctvom platobnej karty elektronickej schránky cez www.slovensko.sk.
Zaviesť sa po novom majú elektronické formuláre s kontrolou údajov navrhovaných na zápis alebo zmenu oproti údajom uvedených v iných registroch, čím sa má predísť nezrovnalostiam v údajoch verejných informačných systémov.
Efektívnejšie prepojenie obchodného registra s referenčnými registrami
Napriek tomu, že obchodný register je jedným zo zdrojových registrov údajov pre referenčné registre, osoby sú nadmerne zaťažované dodatočnou administratívou spočívajúcej v opätovnej registrácii vo viacerých registroch – napr. ak podnikateľ získa ďalšie živnostenské oprávnenie, musí ho zapísať ďalším návrhom do obchodného registra. Rovnaký postup je aj pri zmene mena a iných údajov, ktoré musia osoby hlásiť do registrov osobitne.
Registre by podľa novej právnej úpravy mali byť navzájom prepojené, čím sa vytvorí predpoklad, aby údaje v obchodnom registri na internete boli právne záväzné a boli tak použiteľné na právne účely.
Externí registrátori
V pláne sa navrhuje zaviesť inštitút externých registrátorov – u týchto budú môcť osoby, ktoré nebudú môcť alebo chcieť komunikovať s registrovým súdom elektronicky, podať návrh do obchodného registra osobne. Externými registrátormi majú byť vo vymedzených veciach advokáti a notári.
Účelom tohto inštitútu je hlavne zvýšiť pohodlie užívateľov obchodného registra, zrýchliť zápisy a odbremeniť súdy.
Optimalizácia sústavy registrových súdov
Aktuálne vedie agendu obchodného registra 8 súdov, ktoré často postupujú odlišne v rovnakých veciach.
„Zlepšenie predvídateľnosti v postupe pri registrácii údajov umožní rozpracovanie opatrenia spočívajúce v znížení počtu registrových súdov,“
uvádza Ministerstvo spravodlivosti v návrhu.
Pod znížením sa rozumie zriadenie jedného registrového súdu, čo vyplýva aj z pripravovanej novej Súdnej mapy, ktorá je však stále predmetom odbornej diskusie.
Záver
Navrhovaných opatrení je množstvo, ale po ich postupnej realizácii možno reálne predpokladať a očakávať zlepšenie fungovania vecí obchodného registra. Návrhy právnych úprav chce Ministerstvo spravodlivosti predložiť do konca roka 2021 s predpokladanou účinnosťou od 1. januára 2023.