Platíte si reklamu na Facebooku? V súčasnosti je propagácia prostredníctvom Facebookovej reklamy rozšírená aj vďaka jednoduchosti a cenovej dostupnosti, ktorú ponúka. Príjemcovia služby však často nepoznajú povinnosti, ktoré spolu s touto formou reklamy prichádzajú. Pozrime sa spoločne na to, aké povinnosti sa na Vás ako na podnikateľa vzťahujú v prípade, že nie ste platiteľom DPH, t. j. nie ste už registrovaný pre daň a chcete propagovať svoje produkty alebo služby prostredníctvom reklamy na Facebooku.
Ak si platíte reklamu na Facebooku, Instagrame, Google alebo v inej nadnárodnej reklamnej spoločnosti na podnikateľské účely, ste povinní sa registrovať na daňovom úrade a zaplatiť daň z pridanej hodnoty (DPH) z vyfakturovanej sumy. Pri poskytovaní reklamného priestoru nadnárodnými reklamnými spoločnosťami totiž ide o poskytovanie služby od zahraničnej osoby – čo z Vás robí príjemcu takejto služby, na základe čoho Vám vzniká podľa § 7a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty (ZDPH) daňová povinnosť. V praxi Vám teda po zadaní IČ DPH v časti fakturačné údaje bude vystavená faktúra, ktorej suma bude uvedená bez DPH. Následne je Vaša povinnosť dodatočne odviesť DPH v štáte dodania služby, t. j. v štáte, v ktorom podnikáte.
V zmysle ZDPH ak zdaniteľná osoba, ktorá nie je platiteľom DPH, je príjemcom služby od zahraničnej osoby z iného členského štátu, pri ktorej je povinné platiť daň pri službe dodanej zahraničnou osobou z iného členského štátu alebo zahraničnou osobou z tretieho štátu a ak je miesto dodania služby podľa § 15 ods. 1 v tuzemsku, je povinná podať daňovému úradu žiadosť o registráciu pre daň pred prijatím služby. Žiadosť o registráciu pre daň táto zdaniteľná osoba nepodáva, ak je už registrovaná pre daň podľa §7 ZDPH (osoba už registrovaná pre daň z titulu nadobúdania tovaru v tuzemsku z iného členského štátu). Daňový úrad Vás po podaní žiadosti registruje pre daň a pridelí Vám identifikačné číslo pre daň (IČ DPH).
V prípade, že máte záujem o propagáciu prostredníctvom tohto typu reklamy, ste povinní sa registrovať pre daň ešte pred prijatím takejto služby. Následne, po prijatí takejto služby ste povinní do 25. dňa nasledujúceho kalendárneho mesiaca podať daňové priznanie k dani z pridanej hodnoty a túto daň aj zaplatiť. Povinnosť podať daňové priznanie k DPH Vám vzniká po skončení každého mesiaca, v ktorom ste prijali službu, na základe ktorej Vám vzniká povinnosť platiť DPH. Daň z pridanej hodnoty sa aj pri reklamných službách pohybuje vo výške 20% zo sumy reklamnej služby. Povinnosť zaplatiť daň podľa §78 ods. 3 nevzniká ak suma na zaplatenie nie je vyššia ako 5 eur.
Z pohľadu DPH pôjde o dodanie služby. To, v ktorej krajine je povinnosť platiť DPH sa odvíja od miesta dodania tejto služby. V praxi to znamená, že miestom dodania služby – teda miesto kde vznikne povinnosť platiť DPH je tam, kde má osoba, ktorá nakupuje reklamnú službu sídlo alebo miesto podnikania, t. j. ak podnikáte na Slovensku, miestom dodania je Slovensko a na Slovensku aj odvediete daň daňovému úradu.
Registráciou pre daň podľa ustanovenia § 7a ZDPH sa však nestávate klasickým platiteľom dane, ale iba osobou registrovanou pre daň z pridanej hodnoty pre prípad prijímania alebo poskytovania služieb v rámci EÚ.
Uvedené platí iba pri osobe, ktorá nie je platcom DPH. V prípade, že osoba je platcom DPH, t. j. má už pridelené IČ DPH, ktoré používa pri obchodovaní v tuzemsku či v zahraničí, právna úprava povinnosti platiť DPH sa mierne líši od neplatiteľa DPH. V prípade, že ste ako platca DPH nakupovali služby pre účely propagácie, je možné si DPH odpočítať, ak sú splnené podmienky podľa § 49 až 51 ZDPH.