Dobré správy pre podnikateľov vo finančných ťažkostiach

Podnikatelia by mali získať viac priestoru na efektívnu, rýchlu a transparentnú preventívnu reštrukturalizáciu  ešte v čase, kedy úpadok len hrozí. Prečítajte si, aké novinky v oblasti riešenia úpadkov navrhuje Ministerstvo spravodlivosti SR v novom zákone, ktorého cieľom má byť zabránenie ešte väčšiemu úpadku dlžníka.

Martina Vanc 28. 09. 2021 4 min.

    Ministerstvo spravodlivosti SR (MS SR) deklaruje, že podľa ekonomických štatistík až 65% podnikateľov v úpadku sa nachádzajú v problémovej zóne už celé 3 roky pred vstupom do konkurzu. Príčinou má byť ignorácia reálneho stavu samotnými podnikateľmi, ktorí takéto problémy považujú za prechodné a neprijímajú žiadne riešenia na ich odstránenie. Z toho dôvodu sa MS SR rozhodlo zaviesť nové pravidlá a nástroje pre preventívnu reštrukturalizáciu s úmyslom zjednodušiť ozdravenie podnikov s finančnými problémami.

    Čo je to hroziaci úpadok?

    V hroziacom úpadku je dlžník najmä vtedy, ak mu hrozí platobná neschopnosť – t. zn. vtedy, ak možno dôvodne predpokladať, že v priebehu 12 mesiacov nastane na jeho strane platobná neschopnosť. V tom momente môže dlžník začať riešiť úpadok preventívnym konaním.

    „Je potrebné uviesť, že zákon síce nadväzuje hroziacu platobnú neschopnosť na obdobie 12 kalendárnych mesiacov, čo však nevylučuje proaktívne konanie dlžníka aj pred týmto obdobím tak, aby svoju situáciu mohol riešiť včas za použitia nástrojov, ktoré mu umožňuje využiť tento zákon (napr. využitie poradcu a jeho aktívne podieľanie sa na riešení situácie dlžníka, vrátane aktívnej spolupráce s relevantnými a významnými veriteľmi a pod.),“

    zdôrazňuje MS SR.

    Nové nástroje pre podniky vo finančných ťažkostiach

    Okrem už existujúceho riešenia hroziaceho úpadku reštrukturalizáciou by mal nový zákon zaviesť úplne nové preventívne nástroje:

    • verejná preventívna reštrukturalizácia,

    • neverejná preventívna reštrukturalizácia.

    Už známa reštrukturalizácia by sa mala z okruhu preventívnych nástrojov vyňať a mala by po novom slúžiť len na riešenie existujúceho úpadku ako takého, nie na riešenie hroziaceho úpadku.

    Verejná preventívna reštrukturalizácia

    Takéto konanie je právom dlžníka, ktoré začína jedine na jeho návrh. Prílohou návrhu je koncept predbežného verejného plánu, ktorý obsahuje informácie o obsahu a smerovaní budúceho verejného plánu.

    Ak návrh spĺňa všetky zákonné náležitosti, súd rozhodne o povolení, resp. nepovolení verejnej preventívnej reštrukturalizácie do 10 dní od doručenia návrhu. Zároveň môže dlžník získať poskytnutie dočasnej ochrany, ak s tým súhlasí väčšina veriteľov alebo relevantný veriteľ. Dočasná ochrana je formou špecifického neodkladného opatrenia, ktoré dlžníkovi poskytuje dostatočnú časovú ochranu na vyriešenie hroziaceho úpadku.

    Po povolení bude dlžník povinný sprístupniť elektronickú verziu návrhu aj s prílohami a konceptom plánu všetkým veriteľom, ktorí sa nachádzajú v zozname veriteľov, a zároveň aj každému dotknutému veriteľovi, ktorý požiada o doplnenie do zoznamu.

    Neverejná preventívna reštrukturalizácia

    Oproti verejnej preventívnej reštrukturalizácii spočíva tá neverejná na dohode dlžníka s finančným subjektom podliehajúcim dohľadu, ktorý je (vo väčšine prípadov) jeho najväčším veriteľom. Tento typ reštrukturalizácie by mal byť zameraný na riešenie hroziacich úpadkov s najväčšími veriteľmi, ktorými sú banky. Ako už z názvu vyplýva, konanie je neverejné a s návrhom na začatie konania musia súhlasiť aj veritelia.

    Špeciálna správcovská skúška

    Správcovia ustanovovaní do obzvlášť náročných konkurzných a reštrukturalizačných konaní budú musieť absolvovať tzv. špeciálnu správcovskú skúšku. Výber odborníkov na túto špecifickú funkciu, ktorú budú správcovia vykonávať aj v tzv. preventívnych konaniach, bude zabezpečovať komisia. Vybraní by tak mali byť len tí správcovia, ktorí svojimi odbornými vedomosťami, skúsenosťami a zodpovedným prístupom budú garanciou odborného, nezávislého a zákonného výkonu funkcie v týchto špecifických konaniach. Obrazovo-zvukový záznam z tejto špeciálnej skúšky bude zverejňovaný, čo má tiež prispieť k zvýšeniu transparentnosti.

    Vyhlásenie konkurzu pre platobnú neschopnosť

    Opäť sa zavádza povinnosť dlžníka podať návrh na vyhlásenie konkurzu pre platobnú neschopnosť. Zároveň sa s touto povinnosťou zjednodušujú pravidlá pre veriteľa, ktorý môže iniciovať konkurzné konania v takých prípadoch, kedy je možné predpokladať úpadok dlžníka.

    Elektronizácia konaní

    Prehľadnejšie bude aj prihlasovanie pohľadávok a zmeny v zoznamoch veriteľov. Zoznam veriteľov sa bude povinne zverejňovať v registri úpadcov a veritelia (okrem zahraničných) budú svoje nároky prihlasovať len v elektronickej forme. Elektronizácie sa dočkali aj schôdze veriteľov, ktoré sa budú konať prostredníctvom videokonferencií.

    Odstránenie bariér podnikateľom po oddlžení

    V tejto časti reaguje zákon na požiadavku smernice EÚ s cieľom odstrániť prekážky na ďalšie podnikanie – po novom budú mať oddlžení dlžníci možnosť pokračovať vo výkone podnikateľskej činnosti alebo získať živnosť.

    Záver

    Predídenie úpadku dlžníka môže mať viacero pozitívnych následkov, ako napr. zabránenie strate pracovných miest a rovnako aj zabránenie zvyšovaniu nesplácaných úverov, ale môže zabezpečiť aj maximalizáciu celkovej hodnoty pre veriteľov v porovnaní s hodnotou, ktorú by získali v prípadnom konkurznom konaní.

    Návrh zákona o riešení hroziaceho úpadku z dielne rezortu spravodlivosti sa aktuálne nachádza v medzirezortnom pripomienkovom konaní, ktoré trvá do 8. októbra 2021. Účinnosť nového zákona sa navrhuje na 17. júla 2022.