V porovnaní s minulosťou záujem mužov o rodičovskú dovolenku vzrástol, slovenské firmy evidujú nárast o 40 %. Zároveň sa vek odchodu na rodičovskú dovolenku posunul v priemere o sedem rokov neskôr. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Schreiber group, ktorý sa uskutočnil od januára do júna 2024 na vzorke 1000 respondentov.
„Materská a rodičovská dovolenka je v dnešnej dobe prežívaná, chápaná a riešená úplne inak ako pred pár rokmi,“ uviedol výkonný riaditeľ Schreiber group Martin Miklánek. Dodal, že jedným z dôvodov je, že sa ženy začali viac presadzovať na najvyšších pozíciách a čoraz častejšie zastávajú kľúčové manažérske pracovné pozície. Druhým faktorom, prečo muži idú na rodičovskú dovolenku, je podľa neho oddych alebo čas na kariérnu zmenu.
Z prieskumu takisto vyplynulo, že až 68 % párov preferuje kariérny život a pracovné úspechy v porovnaní s materstvom. V prípade jednotlivcov, 77 % z nich sa pre kariérny úspech nechce dlhodobo viazať vrátane manželstva.
Miklánek priblížil, že k nárastu záujmu mužov o rodičovskú dovolenku prispel aj tlak, ktorému muži čelia v práci. V súčasnosti sa podľa neho po krátkom čase u nich dostaví únava, prípadne pocit vyhorenia. Rodičovská dovolenka môže byť pre nich lákavá nielen pre oddych, ale aj z hľadiska rozvoja.
„Mnohí sa popri rodičovstve snažia začať venovať podnikaniu, príležitostnej práci, či začať rozvíjať myšlienky, na ktoré popri práci nemali čas,“ doplnil.
Ďalším faktorom, prečo muži čoraz častejšie zostávajú na rodičovskej dovolenke, je aj príjem, najmä ak ho má žena vyšší. Zároveň Miklánek spresnil, že muži, ktorí nastupujú na rodičovskú dovolenku, sa na ňu dobre finančne pripravili alebo sú podnikateľmi a ďalej pokračujú vo vedení firmy. Prieskum za posledných päť rokov ukázal, že až 82 % žien bolo pozitívne prekvapených, že muži zvládli starostlivosť o dieťa a domácnosť lepšie, ako očakávali.