Inak povedané, sú to napríklad logá firiem (odhryznuté jablko – Apple, štyri kruhy – Audi), názvy firiem (Apple, Audi), názvy produktov (iPhone, Audi A6), prípadne slogany (Just do it od Nike), ktoré ich odlišujú od konkurencie.
Ochranná známka chráni predovšetkým duševné vlastníctvo jej majiteľa, ktorý má ako jediný právo ju používať v spojení s tovarmi a službami, pre ktoré je zapísaná, a to spolu so značkou ®. Pokiaľ si takto vytvorená značka získa u širokej verejnosti dobré meno, potom jej majiteľ získava obrovskú konkurenčnú výhodu. Preto vlastníctvo ochrannej známky ® k značke alebo tovaru, ktorá je medzi zákazníkmi obľúbená a udomácnená, výrazne zvyšuje majetok spoločnosti.
Majiteľ ochrannej známky má právo svoje tovary a služby označovať ochrannou známkou a zabrániť iným, aby používali zhodné alebo zameniteľné označenie, pričom v prípade porušenia uvedeného sa môže súdnou cestou domáhať náhrady škody alebo primeraného zadosťučinenia.
Proces registrácie ochrannej známky
Pokiaľ má osoba záujem registrovať si ochrannú známku, je potrebné podať žiadosť o zápis ochrannej známky do registra na Úrad priemyselného vlastníctva SR. Pre dĺžku trvania registrácie ochrannej známky nie je stanovená žiadna zákonná lehota. Proces registrácie pozostáva z niekoľkých etáp, od ktorých dĺžky trvania sa napokon odvíja aj samotná dĺžka registrácie. V skratke, proces registrácie ochrannej známky sa začína podaním žiadosti o registráciu, zaplatením správneho poplatku v zmysle zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v platnom znení (166 eur je základný poplatok, zahŕňajúci tri triedy tovarov a služieb) a pokračuje formálnym a vecným preskúmavaním žiadosti. Fáza prieskumu žiadosti zahŕňa v zmysle zákona č. 506/2009 Z. z. o ochranných známkach v platnom znení napríklad zisťovanie, či sú splnené podmienky na priznanie práva prednosti, či prihláška obsahuje predpísané náležitosti a formálne požiadavky, či je označenie spôsobilé na zápis, alebo či ochranná známka nie je zhodná s registrovanou ochrannou známkou iného majiteľa. Následne je žiadosť o registráciu ochrannej známky zverejnená vo Vestníku Úradu priemyselného vlastníctva SR a odvtedy začína plynúť 3-mesačná lehota na podanie pripomienok a námietok proti zápisu ochrannej známky do registra ochranných známok. Ak neboli podané námietky ani pripomienky, nasleduje etapa zápisu ochrannej známky, následne vydanie osvedčenia o zápise ochrannej známky a napokon zverejnenie zápisu ochrannej známky vo Vestníku Úradu priemyselného vlastníctva SR. Pre úplnosť, platnosť registrácie ochrannej známky je 10 rokov odo dňa podania žiadosti. Žiadosťou, podanou najneskôr v posledný deň platnosti registrácie ochrannej známky (prípadne žiadosťou, podanou v dodatočnej lehote 6 mesiacov od uplynutia platnosti registrácie ochrannej známky) je možné za poplatok obnoviť platnosť registrácie na ďalších 10 rokov.
Ako vyplýva z vyššie uvedeného, dĺžka trvania registrácie ochrannej známky závisí nielen od toho, ako dlho bude Úrad priemyselného vlastníctva SR vykonávať preskúmavanie žiadosti ale aj od toho, či niekto podá proti registrácii ochrannej známky pripomienky alebo námietky, na ktoré bude musieť žiadateľ o registráciu ochrannej známky reagovať. V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že v prípade vznesenia niekoľkých pripomienok alebo námietok, môže celková registrácia ochrannej známky trvať aj dva roky. V nasledujúcich riadkoch sa však budeme bližšie zaoberať dobou od podania žiadosti o registráciu ochrannej známky po jej zverejnenie vo Vestníku Úradu priemyselného vlastníctva SR. Podľa informácií zverejnených Úradom priemyselného vlastníctva SR, aktuálne sa doba zverejnenia ochrannej známky pohybuje od 56 – 172 dní.
Nová služba Fast Track
Najnovšie prináša Úrad priemyselného vlastníctva SR novinku – službu FastTrack, cieľom ktorej je zverejniť ochrannú známku do 30 dní. Ide o zrýchlenie vyššie spomínanej etapy od podania žiadosti o registráciu ochrannej známky po jej zverejnenie vo Vestníku Úradu priemyselného vlastníctva SR. Na to, aby sa žiadosť o zápis ochrannej známky riešila prostredníctvom služby FastTrack je však potrebné, aby prihlasovateľ splnil niekoľko podmienok. Týmito podmienkami sú:
- žiadosť o zápis ochrannej známky podá prihlasovateľ prostredníctvom elektronického formulára Úradu priemyselného vlastníctva SR zverejnenom na portáli elektronických služieb;
- prihlasovateľ musí mať elektronickú schránku aktívnu na doručovanie;
- poplatok za podanie žiadosti zaplatí prihlasovateľ bankovým prevodom najneskôr do 3 pracovných dní od odoslania potvrdenia o prijatí (výška správneho poplatku bude v prípade elektronického podania len 96 eur);[1]
- prihlasovateľ vytvorí zoznam tovarov a služieb prostredníctvom adresy https://www.ezts.sk/;
- v prípade uplatneného práva prednosti v prihláške, musí byť súčasťou prihlášky doklad o práve prednosti.
Úrad priemyselného vlastníctva SR v tlačovej správe zverejnenej dňa 30. septembra 2020 uviedol, že po splnení týchto krokov prieskumoví pracovníci vykonajú prieskum prihlášky vo veľmi krátkom čase a v prípade, že prihláška bude spĺňať všetky zákonné podmienky na jej zverejnenie, úrad vystaví pokyn na zverejnenie prihlášky do 15 pracovných dní odo dňa podania prihlášky, ktorý je podnetom následného spracovania prihlášky na jej zverejnenie vo Vestníku Úradu priemyselného vlastníctva SR.
Praktickou informáciou pre prihlasovateľov je tiež možnosť overenia, či prihláška vyhovela zrýchlenému zápisnému konaniu. Prihlasovateľ si uvedené môže overiť vo webovom registri úradu, kliknutím na Protokol príslušnej prihlášky. Ak sa v lehote 15 pracovných dní od podania prihlášky zobrazí v protokole položka ,,pokyn na zverejnenie“ znamená to, že predmetná prihláška splnila podmienky zrýchleného postupu zverejnenia prihlášky ochrannej známky a v prípade, že po dátume zverejnenia prihlášky vo Vestníku úradu nebudú podané pripomienky alebo námietky proti zápisu v zákonnej lehote 3 mesiacov od zverejnenia, takáto prihláška sa zapíše do registra ochranných známok oveľa rýchlejšie v porovnaní s inými prihláškami.
Služba FastTrack by mala byť nielen rýchlejšia, ale aj bezpečnejšia. V prípade spracovanej prihlášky postupom FastTrack sa od prihlasovateľa vyžaduje, aby tovary a služby vybral z aktuálnej verzie Medzinárodného (Niceského) triedenia tovarov a služieb. Podľa vyjadrenia Úradu priemyselného vlastníctva sa tým významne obmedzia akékoľvek nedostatky a prihlasovateľ si môže byť istý správnou voľbou výrazov.
Názor advokáta
Čo sa týka realizácie uvedenej služby v praxi, táto sa stretáva aj s vlnou kritiky, kedy odborníci a osoby z praxe upozorňujú na niektoré nedostatky. Komentár k novej službe nám poskytol aj advokát Vladimír Trojak, ktorý vo svojom vyjadrení okrem názorov na novú službu predstavil aj možnosti vylepšenia aktuálnych nedostatkov.
Mnoho poradcov špecializujúcich sa na ochranné známky na sociálnych sieťach chváli novú službu ÚPV, tzv. Fast Track, t.j. zrýchlené konanie prihlasovania ochranných známok. Rozhodnutie chválim aj ja. Realizáciu nateraz hodnotím horšie. Preto by som so spustením ešte počkal, prípadne zvážil, ako ho čím skôr vylepšiť.
V praxi Fast Track funguje tak, že stačí pri prihlasovaní vybrať pojmy (zoznamy tovarov a služieb) zo stránky ezts.szm.com. Tento postup má ušetriť niekde medzi 26 až obrovských 142 dní.
Nedostatky súčasného FastTrack a ako ich odstrániť:
- Nie je jasný vzťah medzi ÚPV a ezts.szm.com. Takmer určite ide o súkromný projekt, avšak s neznámym autorom. Nikde nie je záruka, že pojmy sú správne, že služba bude dostupná a že budú akceptované, hoci to ÚPV nateraz deklaruje. Tieto výhrady sa dajú pomerne rýchlo a jednoducho odstrániť.
- Užívateľsky je služba dosť zastaralá. Čas pri príprave prihlášky pre účely FastTrack preto nateraz zaberie viac času, ako bez neho. Efekt by mal byť opačný. Aj tieto výhrady sa dajú pomerne v krátkej dobe odstrániť.
- V totožnej databáze najväčšej autority v EÚ, EÚ IPO, ktorá sa na prípravu zoznamu najčastejšie v praxi používa, je napríklad v triede 33 dokopy 159 pojmov, v tejto databáze len 35. V iných triedach to bude asi podobné. Použitie FastTrack v SR by preto možno mohlo mať pre prihlasovateľa aj negatívny dopad.
Osobne by som skôr preferoval, aby ÚPV nevyvíjalo samostatnú databázu, ale skontrolovalo celú Harmonizovanú databázu EÚ IPO a uviedlo, ktoré pojmy z nej akceptuje a ktoré nie. Táto informácia by mohla byť viditeľná priamo v databáze. Podľa EÚ IPO ju celú ÚPV má akceptovať, hoci prax je opačná. To následne predlžuje a sťažuje prácu tak prihlasovateľom, ich zástupcom, ako aj ÚPV. Postoju ÚPV úplne rozumiem, množstvo pojmov z databázy má zlý preklad. Je tam tiež obrovské množstvo synoným, ktoré by bolo vhodné zlúčiť do jedného. Z informácií od ÚPV vyplýva, že na vylepšovaní Harmonizovanej databázy priebežne pracuje, v auguste skontrolovali 1000 pojmov, z čoho až 600 upravili. Netvrdím, že samostatná databáza podobná ezts.szm.com nemôže fungovať a byť akceptovaná zo strany ÚPV. Takáto databáza môže byť dokonca aj užívateľsky najlepším produktom na trhu. V každom prípade by som určite čím skôr vyriešil opravu Harmonizovanej databázy EÚ IPO.
Na vylepšení predmetnej databázy Úrad priemyselného vlastníctva priebežne pracuje. Po jej dokončení bude známe, či sa táto databáza stane užívateľsky nápomocnou, alebo zostane kritizovaná zo strany odborníkov.