Ako odôvodňujú poslanci predložený návrh zákona?
Z dôvodnej správy k poslaneckému návrhu zákona vyplýva, že zvýšenie niektorých trestných sadzieb trestných činov a to konkrétne trestného činu obmedzovania osobnej slobody upraveného v ustanovení § 183 a trestného činu sexuálneho zneužívania obsiahnutého v ustanovení § 201 až § 202 Trestného zákona, je nevyhnutné z dôvodu súčasného diania. Čoraz častejšie rezonujú medializované prípady zneužívania detí, pri ktorých páchateľ vyviazol len s podmienečným odkladom výkonu trestu odňatia slobody. Preto by mal zákonodarca klásť väčší zreteľ na ochanu detí a prísnejšie trestať páchateľov spomenutých trestných činov.
Dolné hranice sazieb sú v dnešnej dobe nastavené príliš benevolentne, čím dochádza k tomu, že dlhodobá práca príslušníkov Policajného zboru môže byť v mnohých prípadoch zmarená prostredníctvom rozhodnutia súdu. V tejto súvislosti je potrebné zdôrazniť skutočnosť, že na jednej strane ustanovenie § 2 ods. 7 zákona č. 301/2005 Z.z. Trestného poriadku v znení neskorších právnych predpisov síce hovorí, že každý má právo, aby jeho trestná vec bola spravodlivo a v primeranej lehote prejednaná nezávislým a nestranným súdom v jeho prítomnosti tak, aby sa mohol vyjadriť ku všetkým vykonávaným dôkazom, ak tento zákon neustanovuje inak. Na druhej strane má ale sudca povinnosť učiniť len také rozhodnutie, ktoré je v súlade so zákonnou úpravou, teda v medziach zákona. Z toho vyplýva, že ak je zákonná úprava nastavená nepostačujúco, bez novelizácie problematického predpisu nie je tento problém možné vyriešiť. Okrem uvedeného majú sudcovia tendencie „prižmúriť oko“ pri stanovovaní trestých sadzieb, nakoľko zákonná úprava im poskytuje možnosť manévrovať.
Cieľom predloženého poslaneckého nárvhu je obmedziť páchanie uvedených trestných činov, ktoré sú najčastejšie páchané zo strany deviantov. Zvýšením dolných trestných sadzieb by sa mal zúžiť „manévrovací“ priestor súdu pri stanovovaní výšky trestu a zároveň aj zúžiť možnosť aby tieto osoby získali podmienečný odklad výkonu trestu odňatia slobody, prípadne aby boli po krátkom časovom intervale opätovne prepustení z výkonu trestu odňatia slobody aj keď podmienečne.
Trestný čin obmedzenia osobnej slobody - § 183 Trestného zákona
Sprísnenie trestnej sadzby sa navrhuje pre páchateľov, ktorí spáchajú tento trestný čin závažnejším spôsobom konania, z osobitného motívu, ako verejný činiteľ, na chránenej osobe alebo spôsobením väčšej škody. Zvýšiť by sa mala dolná hranica trestnej sadzby z troch rokov na štyri.
Trestný čin sexuálneho zneužívania - § 201 až 202 Trestného zákona
Rovnako sa navrhuje zvýšiť dolná hranica trestnej sadzy pri tomto trestnom čine z troch rokov na štyri. Navrhuje sa zvýšenie trestnej sadzby pre páchateľa, ktorý prostredníctvom elektronickej komunikačnej služby navrhne dieťaťu mladšiemu ako 15 rokov osobné stretnutie v úmysle spáchať na ňom trestný čin sexuálneho zneužívania alebo trestný čin výroby detskej pornografie a to na zo súčasnej sadzby šesť mesiacov až tri roky na štyri roky až sedem rokov. Zvýšenie trestnej sadzby na úroveň štyri až šesť rokov sa navrhuje pre páchateľa, ktorý zneužije dieťa mladšie ako 5 rokov a to v úmysle vyvolania sexuálneho uspokojenia jeho účasťou na sexuálnom zneužití alebo sexuálnych aktivitách.
A napokon, ustanovenie § 202 Trestného zákona, ktoré stanovuje, že kto pohne dieťa k mimomanželskej súloži alebo ho iným spôsobom sexuálne zneužije, ak je takéto dieťa zverené do jeho starostlivosti alebo pod jeho dozor alebo odkázaná osoba, ide o detskú prostitúciu, alebo zneužije uznané postavenie, ktoré vyplýva z dôvery, autority alebo vplyvu na dieťa, by malo po novom obsahovať zvýšenú trestnú sadzbu na štyri až šesť rokov. Ak by páchateľ tento trestný čin spáchal s použitím nátlaku, dolná hranica trestnej sadzby sa zvyšuje z dvoch rokov na štyri.
Ochrana slobody je každej osobe priznaná primárne Ústavou Slovenskej republiky v čl. 17 tak, že osobná sloboda sa zaručuje. Ďalej nikoho nemožno stíhať alebo pozbaviť slobody inak, ako z dôvodov a spôsobom, ktorý ustanoví zákon. Nikoho nemožno pozbaviť slobody len pre neschopnosť dodržať zmluvný záväzok. Ochrana ľudskej dôstojnosti je zaručená v čl. 19 Ústavy. Tieto práva garantované Ústavou Slovenskej republiky sú premnietnuté aj do Trestného zákona, ktorý ustanovuje konkrétne sankcie za porušenie týchto základných práv. Poslanecký návrh zákona apeluje na potrebu zvýšenia dolnej hranice trestnej sadzby uvedených trestných činov aj z hľadiska využitia represívneho opatrenia, ktoré prislúcha štátu, na ochranu spoločnosti pred páchateľmi trestných činov. Poslanci navrhujú účinnosť predloženej novely zákona k 1. júlu 2015.