Aké zmeny prinesie novela zákona o retransmisii?
Predkladatelia si za cieľ predloženého návrhu stanovili zavedenie viaczdrojového financovania fondu a to nasledovne:
Navrhuje sa na miesto Literárneho, Hudobného a Fondu výtvarných umení vytvoriť jeden fond, a to Kultúrny fond, s jednou sústavou orgánov a jedným modelom financovania.
Zrušenie 2% príspevku z hrubého príjmu autorov a umelcov, nakoľko sú tieto osoby zdaňované dvakrát, čo má predstavovať znevýhodnenie oproti iným povolaniam.
Podielať sa na literárnej, vedeckej a umeleckej činnosti by sa mali začať aj komerčné rádiá a televízie, teda nielen Rozhlas a televízia Slovenska ako tomu bolo doposiaľ.
Na podpore spisovateľov, hudobníkov, maliarov alebo iných umelecky nadaných ľudí by sa mal po novom podielať aj štát.
Zriadenie Kultúrneho fondu
Z dôvodnej správy k návrhu zákona o vysielaní a retransmisii vyplýva, že Kultúrny fond, ktorý by mal nahradiť tri súčasné fondy, by mal byť verejnoprávnou inštitúciou, ktorá slúži na podporu tvorivej literárnej, vedeckej a umeleckej činnosti. Fond by mal mať tri sekcie, a to sekciu literárneho fondu, hudobného a fondu výtvarných umení. Uvedené postavenie fondu by malo v celom rozsahu nahradiť doterajšie umelecké fondy, ktoré boli zriadené zákonom č. 13/1993 Z.z. o umeleckých fondoch s tým rozdielom, že pôjde už len o jeden fond, ktorý by mal lepšie plniť účel, pre ktorý bude zriadený. V nesposlednom rade by mala táto reorganizácia prispieť k hospodárnejšiemu nakladaniu s verejnými prostriedkami.
Orgány Kultúrneho fondu
Predkladatelia sa inšpirovali orgánmi už existujúcich fondov, teda Audiovizuálnym fondom a fondom na podporu umenia. Medzi jeho orgány by mali patriť rada, dozorná komisia a riaditeľ, pričom ich postavenie, činnosť, zloženie, rokovanie orgánov či skončenie členstva by malo byť skoro úplne rovnaké ako pri iných typoch fondov, z ohľadom na špecifické postavenie Kultúrneho fondu.
Činnosť fondu
Kultúrny fond by mal poskytovať finančné prostriedky žiadateľom na základe individuálnych žiadostí, a to formou pôžičky, dotácie alebo štipendia. O ich poskytnutí bude rozhodovať riaditeľ v zákonom stanovenej lehote, ktorá bude 60 dní. Návrh zákona obsahuje aj formálne náležitosti žiadosti a ustanovuje, že fond poskytne prostriedky na základe zmluvy, ktorá musí byť uzatvorená v písomnej forme. Ostatné podrobnosti upraví štatút fondu.
Ďalšie navrhované zmeny
Návrh zákona obsahuje aj úpravu financovania Kultúrneho fondu, pričom sa zavádza jeho nový systém. Upravuje aj ďalší príjem fondku, ktorým by mal byť príspevok zo štátneho rozpočtu. Rozširujú sa oprávnenia Rady pre vysielanie a retransmisiu. Zavádza sa aj povinnosť vysielateľom, ktorá spočíva vo vedení štatistiky so zoznamom diel vysielaných v programovej či rozhlasovej programovej službe, ktoré podliehajú autorskoprávnej ochrane. Obsahuje aj sankcie za nedodržanie týchto povinností.
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2016.