Štát chce viac kontroly nad STK: Nové pravidlá aj povinnosti

Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky (MD SR) predložilo do medzirezortného pripomienkového konania návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke. Návrh smeruje k zásadnej zmene v systéme technických služieb – po novom by činnosti technickej a emisnej kontroly, kontroly originality či montáže plynových zariadení mohla vykonávať aj právnická osoba zriadená priamo Ministerstvom dopravy SR.

Posilnenie štátneho dohľadu a inštitucionálneho zabezpečenia

Doteraz tieto činnosti vykonávali súkromné subjekty – fyzické osoby – podnikatelia alebo právnické osoby, ktoré získali poverenie od ministerstva na základe výberového konania. Novela má rozšíriť možnosti výkonu týchto činností, pričom cieľom je posilniť ich inštitucionálne a kontrolné zabezpečenie.

Ministerstvo dopravy argumentuje, že ide o prenesené úlohy štátu, ktoré sú úzko spojené so zabezpečovaním bezpečnosti cestnej premávky a ochranou životného prostredia. Doplnením právnickej osoby zriadenej ministerstvom sa má zvýšiť transparentnosť, odbornosť a jednotnosť pri poskytovaní týchto služieb.

Podľa dôvodovej správy má nový systém umožniť aj efektívnejší vývoj informačných systémov, metodík pre kontroly vozidiel, ako aj vyššiu úroveň školenia technikov.

Odborná a verejná diskusia

Ministerstvo dopravy vyzýva odbornú i laickú verejnosť na zasielanie pripomienok prostredníctvom portálu Slov-Lex, kde je návrh zverejnený v plnom znení. Pripomienkové konanie je otvorené do 28. októbra 2025.

Zmeny v zákone – od výberových konaní po nový subjekt technických služieb

V súlade s návrhom zákona sa vypúšťajú ustanovenia, ktoré upravovali vyhlasovanie výberových konaní, zloženie komisií a udeľovanie poverení. Dôvodom je, že právnická osoba zriadená ministerstvom bude môcť vykonávať tieto činnosti aj bez výberového konania.

Novela zároveň stanovuje, že od 20. mája 2033 bude činnosť technických služieb vykonávať výhradne táto nová právnická osoba. Dovtedy zostávajú v platnosti poverenia, ktoré boli udelené existujúcim subjektom – tie môžu pokračovať v činnosti do skončenia platnosti poverenia, najneskôr však do uvedeného dátumu.

Podľa návrhu zákona bude mať nová právnická osoba neobmedzenú platnosť poverenia, čím sa zabezpečí stabilita a kontinuita výkonu týchto kľúčových činností.

Prechod na nový model – dôraz na informačné systémy a know-how

Súčasťou navrhovaných zmien je aj úprava vlastníctva a správy informačných systémov. Držitelia poverení na vykonávanie činnosti technických služieb sú podľa aktuálnej legislatívy povinní po zániku poverenia odovzdať licencie a zdrojové kódy aplikačných programov ministerstvu. Po prijatí novely budú tieto povinnosti prenesené na novú právnickú osobu, ktorú zriadi MD SR.

Táto zmena má zabrániť fragmentácii systémov, posilniť ich bezpečnosť a jednotnú správu. Ministerstvo chce dosiahnuť, aby štát mal priame vlastnícke právo k softvérovým riešeniam používaným v oblasti technických a emisných kontrol.

V minulosti totiž tieto služby zabezpečoval štát prostredníctvom Ústavu cestného hospodárstva a dopravy, ktorý bol neskôr zrušený, pričom jeho kompetencie prešli na súkromné spoločnosti. Ministerstvo dopravy teraz plánuje obnoviť model, v ktorom budú kľúčové podporné činnosti opäť pod kontrolou štátu.

Účinnosť zákona

Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. júla 2026, čo má poskytnúť dostatočne dlhé prechodné obdobie na legislatívnu a organizačnú prípravu.

Reforma, ktorá mení prístup k technickým službám

Navrhovaná novela zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke predstavuje významný legislatívny krok v oblasti technických kontrol za posledné roky. Ministerstvo dopravy SR sa usiluje o model, v ktorom budú kľúčové činnosti súvisiace s bezpečnosťou vozidiel a ochranou životného prostredia opäť v rukách štátu.

Zmena má priniesť vyššiu úroveň dohľadu, jednotnosť postupov a väčšiu zodpovednosť štátu za kvalitu technických služieb. Napriek tomu, že novela môže vyvolať polemiky v súkromnom sektore, jej dlhodobým cieľom je vytvoriť transparentnejší a efektívnejší systém kontroly vozidiel na Slovensku.

Zdroj: Slovlex
Tagy:
Martina Vanc
Martina je vyštudovaná právnička a šéfredaktorka Právnych Novín. Vo svojich témach sa venuje najmä právnemu pozadiu spoločensky exponovaných tém, ako aj vedie rozhovory.
Martina Vanc
Martina je vyštudovaná právnička a šéfredaktorka Právnych Novín. Vo svojich témach sa venuje najmä právnemu pozadiu spoločensky exponovaných tém, ako aj vedie rozhovory.

Najčítanejšie