#ochrana spotrebiteľa

Neprijateľné podmienky v spotrebiteľských zmluvách
Princíp ochrany spotrebiteľa ako slabšej zmluvnej strany sa v slovenskom právnom poriadku ako aj v aplikačnej praxi súdov udomácňuje čoraz viac, najmä vplyvom práva Európskej únie. Jedným zo spôsobov ako právo vyvažuje nerovné postavenie zmluvných strán spotrebiteľskej zmluvy je zákaz tzv. neprijateľných podmienok.

Zvýšenie ochrany spotrebiteľa
V právnych vzťahoch, kde na jednej strane stojí spotrebiteľ ako fyzická osoba a na druhej strane podnikateľ, je spotrebiteľova strana považovaná vždy za tú nevýhodnejšiu a slabšiu. Aj z tohto dôvodu sa v parlamente ocitla ďalšia novela zákona o ochrane spotrebiteľa.

Ďalšia pripravovaná zmena v oblasti ochrany spotrebiteľa platná od 1.1.2015
Spotrebiteľovi ako individualizovanému subjektu slovenského právneho poriadku sa čoraz väčšmi poskytuje zvýšená právna ochrana. Aj ďalšia z pripravovaných noviel je toho dôkazom.

Ako sa na Slovensku novým zákonom opäť posilňuje ochrana spotrebiteľa?
Prezident SR podpísal zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, ktorým sa zrušuje zákon číslo 108/2000 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji. Zákon nadobudne účinnosť 1. mája 2014. Čo je cieľom nového zákona a aké prináša najväčšie zmeny?

Nová právna úprava v oblasti ochrany spotrebiteľa pri podomovom a zásielkovom predaji
Dňa 25. marca 2014 bol NR SR schválený zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Tento zákon deroguje, a zároveň substituuje zákon č. 108/2000 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji. Nová právna úprava bude účinná od 1. mája 2014 s výnimkou niektorých ustanovení, ktoré nadobudnú účinnosť 13. júna 2014.

Rozhovor s Milanom Budjačom, predsedom Komisie na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách
Imanentnou súčasťou jednej zo základných zásad občianskeho práva, a to zásady rovnosti účastníkov občiansko-právnych vzťahov, je v súčasnej dobe potreba ochrany spotrebiteľa ako slabšieho subjektu. Práve z dôvodu ochrany spotrebiteľa bola v roku 2008 zriadená Komisia na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách. Komisia je v zmysle § 26a zákona č. 250/2007 o ochrane spotrebiteľa stálym orgánom, ktorého úlohou je posudzovať podmienky v spotrebiteľských zmluvách a nekalé obchodné praktiky predávajúcich. Ak zistí porušenie všeobecne záväzného právneho predpisu vo veciach ochrany spotrebiteľa, má právo podať podnet príslušným štátnym orgánom ako aj obrátiť sa na akékoľvek združenie na ochranu spotrebiteľov, ktoré môžu iniciovať súdne alebo správne konania v mene spotrebiteľov. Koná na základe podnetov občanov ako aj z vlastnej iniciatívy. Rozprávali sme sa s JUDr. Ing. Milanom Budjačom, PhD., ktorý je jej predsedom.

Novela zákona o ochrane spotrebiteľa
S účinnosťou od 1. februára 2014 sa novelizoval zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý po novom zvyšuje ochranu spotrebiteľa v prípade, keď sa od neho vyžaduje, aby na získanie tovaru alebo služby kontaktoval predávajúceho telefonicky alebo formou SMS. Predávajúci je v tomto prípade vždy povinný uviesť cenu volania, resp. SMS.

Spotrebiteľské zmluvy o propagácii reklamnej plochy - aké neprijateľné podmienky môžu obsahovať?
V Českej republike sa možno stretnúť s uzavieraním zmlúv o propagácii reklamnej plochy, ktoré uzatvárajú podnikateľské subjekty, konkrétne UP PROMOTION, s. r. o. a BEZREKLAMKA, s. r. o., s nepodnikateľmi - spotrebiteľmi. Tieto zmluvy však obsahujú rôzne ustanovenia, ktoré spôsobujú značnú nerovnováhu v právach a povinnostiach zmluvných strán v neprospech spotrebiteľa.