Zmena zákona poteší vodičov: Koniec zbytočným návštevám lekára?

Poslanec Smer-SD prichádza s návrhom na zmenu pravidiel lekárskych prehliadok pre vodičov. Novela zákona by posunula vekovú hranicu pre povinné prehliadky zo 65 na 70 rokov a zaviedla by nové pravidlá pre vodičov nad 80 rokov. Tieto zmeny majú reflektovať aktuálne bezpečnostné štatistiky a zjednodušiť administratívu. Pozrite sa, čo presne návrh obsahuje a ako môže ovplyvniť tisíce slovenských vodičov.

Povinné lekárske prehliadky

Poslanec Ľubomír Vážny predložil novelu zákona o cestnej premávke, ktorá navrhuje posun hraníc veku pre povinné lekárske prehliadky u vodičov. Doposiaľ museli vodiči absolvovať prehliadku každých päť rokov od 65. roku života. Nový návrh však posúva túto hranicu na 70 rokov a zároveň zavádza častejšie kontroly po dovŕšení 80. roku života.

 Dostupné štatistiky Prezídia Policajného zboru za rok 2023 uvádzajú, že vodiči vo veku od 65 do 70 rokov spôsobili minimum nehôd. Vzhľadom na túto nízku mieru, zohľadnenie technologického pokroku v podobe bezpečnostných prvkov a systémov v autách a prirodzené zlepšenie ľudí v zmyslovom a kognitívnom vnímaní, naša úprava zvyšuje hranicu veku obligatórnej lekárskej preventívnej prehliadky, konkrétne viesť motorové vozidlo zo 65 na 70 rokov.

Návrh zároveň zavádza systém periodicity prehliadok: vodiči medzi 70 a 80 rokmi absolvujú lekárske kontroly každých 5 rokov, po dovŕšení 80 rokov ich čaká prehliadka každých 2,5 roka. Táto úprava zároveň prináša zjednodušenie – ak vodič absolvoval v danom roku preventívnu prehliadku u všeobecného lekára, môže po výslovnej žiadosti a za predpokladu, že lekár realizoval všetky potrebné úkony, považovať aj túto návštevu za platnú pre účely posúdenia zdravotnej spôsobilosti k šoférovaniu.

Rýchlosť na chodníku

Podľa dôvodovej správy k návrhu nárast kolízií medzi chodcami a používateľmi elektrických kolobežiek či bicyklov vedie k potrebe legislatívnej zmeny na zvýšenie bezpečnosti chodcov. Rýchly rast týchto dopravných prostriedkov prináša časté porušovanie pravidiel, ohrozovanie chodcov a prekračovanie povolenej rýchlosti. Napríklad len v prvom štvrťroku 2023 v Bratislave došlo k desiatim kolíziám, vrátane jednej tragickej.

Rýchlosť pohybu na chodníku

Zaujímavým bodom novely je zvýšenie bezpečnosti chodcov. Poslanci navrhujú zákonom explicitne určiť rýchlosť pohybu na chodníku – ide o limit šesť kilometrov za hodinu. Toto ustanovenie má pomôcť pri dokazovaní prípadných priestupkov používateľov elektrických kolobežiek, bicyklov a podobných zariadení, ktoré sa často vymykajú primárne chodníckemu režimu.

Navrhovaná úprava preto zavádza limit rýchlosti chôdze na chodníku na 6 km/h, čo zodpovedá priemernej rýchlosti dospelého človeka a minimalizuje riziko zranení. Táto definícia zároveň pomôže pri dokazovaní porušení pravidiel zo strany cyklistov a používateľov kolobežiek.

Zdroj: TERAZ
Tagy:
Martina Vanc
Martina je vyštudovaná právnička a šéfredaktorka Právnych Novín. Vo svojich témach sa venuje najmä právnemu pozadiu spoločensky exponovaných tém, ako aj vedie rozhovory.