Od 1. júla 2025 vstúpili do platnosti zásadné zmeny v poskytovaní právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi. Pre tisíce Slovákov to znamená väčšiu šancu získať podporu štátu v riešení právnych problémov, ktoré si nemôžu dovoliť sami financovať. Centrum právnej pomoci (CPP), ktoré realizuje tieto služby, momentálne finišuje s prípravami, aby mohli novinky okamžite implementovať do praxe.
Tieto legislatívne úpravy, konkrétne novelizácia zákona č. 327/2005 Z. z. o poskytovaní právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi, predstavujú významnú modernizáciu systému právnej pomoci a cielia na zlepšenie dostupnosti služieb pre nízkopríjmové skupiny obyvateľstva.
Novela zákona: Čo sa mení
Novela zákona zavádza viaceré organizačné a administratívne úpravy. Centrum právnej pomoci muselo aktualizovať interné metodiky, upraviť formuláre rozhodnutí, zmeniť informačný systém a nastaviť systém výberu správnych poplatkov.
„Uvedomujem si obrovský záväzok zamestnancov naplniť zmeny zákona v súlade s povinnosťami, ktoré nám zákon pri súčasnom počte zamestnancov ukladá,”
hovorí riaditeľka CPP Anna Peťovská.
Zvýšenie koeficientu materiálnej núdze
Najdôležitejšou novinkou je zvýšenie koeficientu materiálnej núdze z 1,4-násobku na 1,8-násobok životného minima. Ak žiadateľ prekročí túto hranicu, ale neprekročí 2,1-násobok sumy životného minima, vzniká mu nárok na štátnu právnu pomoc s finančnou účasťou.
„Týmto výrazným zvýšením sa vytvára predpoklad otvorenia právnej pomoci väčšiemu počtu nízkopríjmového obyvateľstva. Viac klientov znamená viac práce pre zamestnancov,”
upozorňuje A. Peťovská.
Príprava metodík a nová agenda
Zmeny si vyžiadali aj dôkladnejšiu prípravu metodiky právnej pomoci v jednotlivých agendách CPP, ako sú agenda oddlženia, civilná, cudzinecká a trovy konania. V agende oddlženia sú zavedené nové poplatky – 6 eur za predbežnú konzultáciu a 50 eur správny poplatok pri podaní žiadosti o oddlženie.
Štatistiky a dopyt po právnej pomoci
Len od januára do konca mája 2025 riešilo CPP takmer 11 000 osobných a takmer 29 000 telefonických konzultácií. Pribudlo približne 5 000 emailov, čo dohromady predstavuje takmer 45 000 konzultácií. Klienti podali približne 3 300 žiadostí o konkurz a 87 žiadostí o splátkový kalendár. Súdy priznali nárok na konkurz takmer 3 800 klientom, 72 klientom bol priznaný splátkový kalendár.
V civilnej oblasti sa uskutočnilo viac ako 2 000 predbežných konzultácií s poplatkom 4,50 eur a takmer 1 100 bezplatných konzultácií. Celkovo CPP vybavilo necelých 1 500 žiadostí, pričom nárok na právne zastupovanie bol priznaný viac ako 1 000 žiadateľom.
Dostupnejšia právna pomoc pre všetkých
Novela zákona o poskytovaní právnej pomoci znamená reálnu šancu pre tisíce Slovákov, ktorí sa ocitli v materiálnej núdzi. Zvýšenie koeficientu životného minima a zavedenie nových poplatkov umožnia CPP efektívnejšie a spravodlivejšie poskytovať služby. Ako upozorňuje riaditeľka CPP Anna Peťovská, „viac klientov znamená viac práce pre zamestnancov”, ale aj lepšiu dostupnosť právnej pomoci pre tých, ktorí ju najviac potrebujú.