Ministerstvo školstva SR oznámilo vážny krok proti dvom zriaďovateľom súkromných škôl. Na základe zistení Štátnej školskej inšpekcie podalo podnety na Generálnu prokuratúru SR pre podozrenie zo spáchania trestného činu subvenčného podvodu. Ide o prípady, kde školy systematicky a opakovane porušovali zákon, čím priamo ohrozovali kvalitu vzdelávania detí a zároveň neoprávnene čerpali peniaze zo štátneho rozpočtu.
Minister Drucker: Deti nie sú obchodný model
Minister školstva Tomáš Drucker v oficiálnom vyhlásení zdôraznil, že Slovensko nesmie tolerovať školy, ktoré zneužívajú systém financovania:
„Na Slovensku nie je miesto pre školy a zriaďovateľov, ktorí podvádzajú, aby zarábali na verejných peniazoch. Deti a žiaci nie sú obchodný model, na ktorom sa niekto môže beztrestne obohacovať,” vyhlásil minister.
Podľa jeho slov je ochranou každého dieťaťa na kvalitné vzdelanie absolútna priorita rezortu školstva.
Prvý prípad – Škola v Kežmarku a podozrivé čísla
Štátna školská inšpekcia detailne preskúmala fungovanie Súkromnej spojenej školy Biela voda v Kežmarku. Zistenia boli alarmujúce:
- Vyučovanie neprebiehalo podľa štátnych vzdelávacích programov,
- Rozvrhy boli nereálne a žiaci z rôznych odborov boli spájaní do jednej triedy,
- Dochádzka bola katastrofálne nízka – v priemere iba 15,6 % žiakov,
- Škola však oficiálne vykazovala takmer 80 % účasti,
- Chýbali odborné učebne a dielne boli nevyhovujúce či dokonca nebezpečné,
- Učitelia často nemali koho učiť.
Okrem toho škola do rezortného systému zapisovala nepravdivé údaje o dochádzke a prijímala žiakov, ktorí nespĺňali podmienky. Vďaka fiktívnemu počtu 465 žiakov získala finančné príspevky vo výške 2,55 milióna eur.
Druhý prípad – Kreatívne centrum a päť základných škôl
Ďalší vážny problém odhalila inšpekcia v sieťach súkromných základných škôl pod zriaďovateľom Kreatívne centrum, s. r. o. (neskôr Rodinná škola, s. r. o.). Aj tu sa ukázali systematické porušenia zákona:
- Na hodinách bola prítomná v priemere len tretina žiakov,
- Absencie sa nezaznamenávali a dochádzka sa viedla nepravdivo,
- V Nitre a Šali sa až tri štvrtiny žiakov učili celoročne dištančne – v rozpore so zákonom,
- Pedagogická dokumentácia bola vedená spätne a nepravdivo,
- Niektoré riaditeľky nespĺňali zákonné predpoklady,
- Pedagógovia mali prekrývajúce sa úväzky,
- Školy nepredložili doklady o vzdelaní učiteľov,
- Vyučovanie prebiehalo aj v neautorizovaných priestoroch.
Tieto školy vykazovali spolu 664 žiakov a získali štátne príspevky v hodnote 2,44 milióna eur, plus ďalších 217-tisíc eur na žiakov so špeciálnymi potrebami, pričom chýbali diagnostické správy.
Najväčší problém nie je len finančný, ale aj pedagogický. Žiaci týchto škôl podľa zistení nedostávali vzdelanie v požadovanej kvalite. Rozvrhy boli nereálne, predmety ako matematika či informatika sa vyučovali neodborne a žiakom chýbala pravidelná výučba.
Pre žiakov so špeciálnymi potrebami neexistovali potrebné vzdelávacie plány, čo priamo ohrozovalo ich rozvoj a šance na kvalitné vzdelanie.
Ministerstvo zasahuje – vyradenie škôl zo siete
Na základe návrhov Štátnej školskej inšpekcie začalo ministerstvo správne konanie o vyradení všetkých dotknutých škôl zo siete. To znamená, že tieto školy už nebudú môcť poskytovať vzdelávanie financované zo štátneho rozpočtu.
Minister Drucker upozornil, že rezort prísne zasiahne proti každému, kto zneužíva verejné zdroje:
- Riaditeľ školy vyradenej zo siete sa päť rokov nemôže uchádzať o funkciu riaditeľa,
- Štatutár zriaďovateľa nesmie zakladať nové školy ani ich organizačné zložky.
Ministerstvo školstva dáva jasne najavo, že nebude tolerovať podvody v školstve. Ochrana práv detí a rodičov na kvalitné vzdelanie má prioritu pred finančnými záujmami zriaďovateľov.