Zadávateľ vo svojom stanovisku uvádza, že reklama pracuje s reklamným zveličením a určitou mierou humoru a priemernými spotrebiteľmi je vnímaná pozitívne. Pri zobrazení bábätka reklama obsahuje bežné reklamné preháňanie a plní svoj účel, ktorým je zaujať spotrebiteľa tak, aby tento pri svojich internetových nákupoch využíval možnosť recenzií jednotlivých e-shopov a produktov. Pre splnenie účelu je žiaduce, aby reklama preháňala a využívala určitú mieru humoru a zároveň dodržiavala zásady slušného správania. Reklama však nie je vulgárna a dehonestujúcu a dbá na zásady slušného správania.
Popis reklamy:
TV spot začína scénou, ktorá zobrazuje mamu (záber z pohľadu dieťaťa v kočíku) ako sa díva do kočíka a na svoje dieťa robí rôzne grimasy. Nasleduje záber ako sa mama s kočíkom prechádza a vychutnáva si okolité prostredie. Okolo nej prechádzajú bežci – muž a žena. Mama v nich spozná svojich známych, navzájom sa pozdravia a mama im ukáže bábätko v kočíku. Nasleduje rozhovor v nasledovnom znení:
Mama: „Tak čo mu hovoríte?“
Žena: „Plusy: súmerná hlavička.“
Muž: „Na svoj vek má celkom dosť vlasov.“
Žena: „Mínusy: odstávajú mu uši.“
Muž: „Očičká by to chcelo trochu poštelovať.“
Nasleduje záber na bábätko do kočíka, ktoré má viditeľnú očnú vadu (škúli)
Muž: „Za mňa 74%.“
Žena: „70.“
Mama s kočíkom nahnevane odchádza.
Po scénke nasleduje prestrih na príklad vyhľadávania na stránke zadávateľa, konkrétne je to vyhľadávanie okuliarov pre bábätko, kde je vidieť ako sa zobrazujú užívateľské recenzie. Spolu s príkladom vyhľadávania prichádza aj voiceover: „Na úprimné recenzie našich zákazníkov sa dá spoľahnúť. Začínajte svoje nákupy na heureka.sk, kde vám pomôžu milióny používateľských recenzii. Heureka, nakupujte s prehľadom.“
Komisia preskúmala sťažnosť, stanovisko zadávateľa, dôkazový materiál a na základe skutočností, ktoré sú jej známe, a z dostupných informácií dospela k týmto záverom:
V zmysle Kódexu reklama nesmie obsahovať také tvrdenia, výrazy, zvuky, ruchy alebo zobrazenia, ktoré by porušovali všeobecné normy slušnosti a ani nesmie obsahovať prvky znižujúce ľudskú dôstojnosť. V kontexte rešpektovania slušnosti a ľudskej dôstojnosti je potrebné venovať osobitnú pozornosť okrem iného aj v reklame použitým zobrazeniam, ktoré pôsobia diskriminačne, urážlivo alebo ponižujúco s ohľadom na celkové obrazové, zvukové alebo zvukovoobrazové stvárnenie reklamy (čl. 11 ods. 1 písm. b) Kódexu). Hlavným komunikačným posolstvom reklamy je aj podľa slov zadávateľa vyzdvihnúť skutočnosť, že portál heureka.sk obsahuje reálne a úprimné recenzie zákazníkov na produkty, ktoré si prostredníctvom portálu môžu zakúpiť. Motív predmetného TV spotu, jeho obrazové aj zvukové spracovanie približuje spotrebiteľovi túto základnú charakteristiku portálu a z reklamy je zrejmé aj komunikačné posolstvo. Komisia akceptuje tvrdenie zadávateľa, že reklama využíva humor a reklamné zveličenie, avšak zároveň má za to, že scéna, v ktorej protagonisti reklamy doslova opisom a percentuálne hodnotia dieťa, v kontexte zobrazenia dieťaťa, ktoré má očnú vadu je neprimeraná.
Takéto zobrazenie dieťaťa nie je možné považovať za slušné v kontexte objektu reklamy – ľudskej bytosti ako aj citlivosti dotknutých skupín spotrebiteľov, rodičov, ktorí riešia zdravotný handicap dieťatka. Naopak Komisia je toho názoru, že v kontexte celkového zvukovoobrazového stvárnenia reklamy pôsobí toto zobrazenie urážlivo a ponižujúco, keďže nevhodným spôsobom naznačuje, že je v poriadku takto „komerčne“ hodnotiť deti, ktoré majú nejakú vadu, najmä s ohľadom na skutočnosť, že reklama má potenciál zaviesť určitý vzorec správania sa, ktorý nemusí byť vo všetkých skupinách správne interpretovaný ako humorný bez zámeru uraziť a ponížiť najmä zdravotne postihnutých ľudí.
Zdroj: RPR