Slovensko však vysoké tresty má. Aj nulovú toleranciu na alkohol za volantom – a tá je medzi európskymi krajinami skôr výnimkou, ako pravidlom. Štandardne majú krajiny stanovenú toleranciu medzi 0,2 až 0,5 promile, najvyššiu toleranciu má Veľká Británia a Írsko – až 0,8 promile alkoholu v krvi vodiča. Nie je to tak dávno, čo sme o tejto téme v Právnych Novinách písali.
Podľa štatistiky Ministerstva vnútra SR bolo v roku 2021 spolu 11 869 dopravných nehôd a z toho v 1 361 prípadoch bol u vodičov motorových vozidiel zistený alkohol v krvi. Celkovo bolo v roku 2021 u 9 307 vodičov motorových vozidiel zistený alkohol a u cyklistov to bolo v 5 194 prípadoch. Napriek trestom, ktoré na Slovensku máme.
Vysoké tresty a ich zvyšovanie nie je evidentne to, čo by tejto oblasti pomohlo. V tomto konkrétnom prípade, ktorý sa odohral v nedeľu večer, hrozil pôvodne podľa prvých informácií vinníkovi trest odňatia slobody v rozmedzí 7 až 12 rokov. Polícia v utorok 4. októbra informovala, že vodičovi bolo vznesené obvinenie za všeobecné ohrozenie a nie usmrtenie, o ktorom sa hovorilo pôvodne. V prípade preukázania viny pred súdom hrozí obvinenému trest odňatia slobody na 20 až 25 rokov alebo trest odňatia slobody na doživotie. Za jazdu pod vplyvom (1,6 promile) v neprimeranej rýchlosti (podľa predbežných informácii 80-100 km/h) a za usmrtenie piatich osôb a ublíženie na zdraví ďalším. To nemožno nazvať nízkym trestom. Zároveň sa však nemožno čudovať verejnosti, ktorá sa s pôvodne spomínaným trestom 7 až 12 rokov uchýli k porovnávaniu s trestom odňatia slobody na 20 rokov a obligatórne prepadnutie majetku za pestovanie konope na výrobu konopných mastí. To už je však problém nastavenia trestov za drogovú trestnú činnosť, ktoré sa pravdepodobne pri najbližšej novele trestných kódexov upravia.
Po predmetnej tragickej nehode prišiel s nápadom ako potrestať páchateľov takýchto nehôd aj minister financií spoločne s ministrom vnútra – vodičom s viac ako 1 promile „prepadne“ vozidlo v prospech štátu. A to bez ohľadu na to, či vozidlo patrí páchateľovi alebo niekomu inému.
„A čo keď bude mať auto požičané? To isté. Nech sa páči, nech si dotknutý u ožrana uplatní náhradu škody. Zadržané autá pôjdu následne do verejnej dražby a z výťažku sa bude financovať odškodnenie obetí a ich príbuzných,“
uviedol na FB minister financií Igor Matovič.
Legislatívne návrhy ako aj samotná legislatíva sa nekreujú takýmto spôsobom. Hekticky, populisticky, rýchlo, s využitím „wow“ efektu. Ukazuje sa, že trestanie v obdobných prípadoch nemá požadovaný efekt, roky väzenia nie sú dostatočne odstrašujúce, ale na druhej strane si myslíme, že odobranie vozidla áno? Nevynímajúc právne problémy s týmto návrhom spojené, zásah do vlastníckeho práva tretej osoby atď. (leasingovky, služobné autá a pod.). Alebo úplne jednoduchá situácia – požičanie auta v rámci rodiny, medzi priateľmi. Prečo za pochybenie jednotlivca má zodpovedať a trpieť majiteľ auta, ktorý s nehodou nemá nič spoločné? A potrebuje auto či už pre svoju prácu, rodinu, čokoľvek? Ako sa má so situáciou vysporiadať? A kto mu nahradí škodu, ak je vinník insolventný, ale auto mu zoberie štát? A takto sa môžeme pýtať ďalších veľa otázok, na ktoré asi ťažko nájdeme odpoveď.
Okrem toho nezabúdajme, že Trestný zákon pozná trest prepadnutia veci ako jeden z druhov trestov.
Prenechajme radšej úvahy a návrhy odborníkom a pozrime sa na koreň problému – alkohol. Prioritou má byť nastavenie takého prostredia, aby k trestaniu vodičov pod vplyvom ani nemuselo dôjsť – t. j. aby nám ľudia nesadali opití (alebo inak indisponovaní) za volant a nespôsobovali nehody, tobôž nie s takýmito fatálnymi následkami. Zamerajme sa na osvetu, zvýšenie právneho povedomia obyvateľstva, lepšiu výchovu, prevenciu, zintenzívnenie kontroly.
Európska únia prišla s radikálnym riešením, ktoré by mohlo fungovať. Od júla 2022 musia mať nové vozidlá predprípravu na tzv. alkoholový imobilizér. Ten vodiča pred naštartovaním vyzve, aby vykonal skúšku – ak „nafúka“, nebude môcť auto naštartovať. Toto zariadenie bolo pridané do zoznamu asistenčných systémov ADAS, ktorými musia byť vybavené všetky nové modely áut na zlepšenie bezpečnosti (napr. asistencia rýchlosti, varovanie pred vybočením z jazdného pruhu, detektor únavy a ospalosti). Legislatíva zatiaľ nie je povinná pre všetky vozidlá, každá členská krajina sa môže rozhodnúť, či sa bude uplatňovať všeobecne alebo len pre určitých vodičov alebo typy vozidiel.
Ako to bude u nás? Myslím, že toto je tá správna cesta – zabrániť tomu, aby opitý človek sadol za volant, lebo len to dokáže zachrániť ľudské životy, ktoré vyhasínajú pri takýchto tragických nehodách.
Všetci by sme však v prvom rade mali začať od seba. Alkohol je na Slovensku dostupný všade a pre každého, videla som fotografiu z lekárne, ktorá má v ponuke aj víno... Buďme racionálni, nešoférujme ani so zostatkovým alkoholom a zasiahnime, ak náš známy, kamarátka, strýko, sadajú za volant v nespôsobilom stave.