#Ústavný súd

Posudzovanie ústavnosti v roku 2017
Kľúčovou a najdôležitejšou právomocou Ústavného súdu Slovenskej republiky (ďalej len „ústavný súd“) je rozhodovanie o súlade právnych predpisov s ústavou, ústavnými zákonmi a s medzinárodnými zmluvami, s ktorými vyslovila súhlas Národná rada Slovenskej republiky a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom uvedeným zákonom. Táto kompetencia bola zverená do právomoci ústavného súdu ako nezávislého orgánu ochrany ústavnosti čl. 125 Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len „ústava“).

Urýchlené rozhodovanie o väzbe
Ústavný súd SR nedávno skoštatoval, že ak konajúca prokuratúra z dôvodu prílišného formalizmu prehliadne žiadosť sťažovateľa o prepustenie z väzby na slobodu inkorporovanú v jeho podaní, jej postup logicky nemôže spĺňať ani požiadavku neodkladnosti a urýchlenosti rozhodovania o žiadosti o prepustenie z väzby v intenciách práv zaručených čl. 17 ods. 2 ústavy a čl. 5 ods. 4 dohovoru.

Skúmanie podmienok na oslobodenie od súdnych poplatkov
Prečítajte si najnovšie rohodnutie ústavného súdu o skúmaní podmienok na oslobodenie od súdnych poplatkov.

Spočívanie premlčacej doby
Ak by si veriteľ uplatnil svoje právo na rozhodcovskom súde, ktorého rozhodca nemal právomoc vydať rozhodcovský rozsudok, ide o uplatnenie práva u príslušného orgánu v zmysle § 112 Občianskeho zákonníka? Ako je to so zachovaním účinkov podanej žaloby pred takýmto rozhodcovským súdom a spočívaním plynutia premlčacej doby sa dočítate v tomto rozhodnutí ústavného.

Judikát: Je platná zmluva, ktorou bol porušený zákaz predaja nehnuteľnosti nariadený predbežným opatrením?
Ak súd predbežným opatrením zakázal nehnuteľnosti predať, darovať alebo inak scudziť, je následne uzatvorená kúpna zmluva platná? Ktorým momentom dochádza k porušeniu tohto zákazu – uzatvorením zmluvy o prevode nehnuteľností alebo až prevodom vlastníctva k daným nehnuteľnostiam?

Čo povedala I. Macejková o vyjadrení prezidenta?
Prezident Slovenskej republiky Andrej Kiska 12. decembra 2017 v rámci reakcie na nález Ústavného súdu Slovenskej republiky (ďalej len „ústavný súd“) sp. zn. I. ÚS 575/2016 zo 6. decembra 2017 oznámil svoje rozhodnutie vymenovať z dosiaľ navrhnutých kandidátov na funkciu sudcu ústavného súdu troch chýbajúcich sudcov Janu Laššákovú, Mojmíra Mamojku a Miroslava Duriša.

Benátska komisia sa oboznámila s nálezom vo veci sťažnosti nevymenovaných kandidátov na ústavných sudcov
Prečítajte si, aký má názor riaditeľ divízie ústavnej spravodlivosti zo sekretariátu Benátskej komisie a riadny člen Benátskej komisie Schnutz Rudolf Dürr na základné právo na prístup k voleným a iným verejným funkciám našich piatich kandidátov na post sudcov ústavného súdu.

Návrh na povolenie obnovy konania a právo na spravodlivý proces
Konanie a dokazovanie pred všeobecnými súdmi nemusí vždy prebiehať v súlade so zákonom, čo môže byť podkladom pre porušenie základných ľudských práv a slobôd garantovaných ústavou. A to aj vtedy, keď ide o odsúdeného.