#uber

Má UBER právo nerešpektovať právo?
„Ostáva nám len dúfať, že si poštári nevšimnú, že ľudia si posielajú e-maily.“ Aj toto satirické porovnanie je dnes jedným z hlavných argumentov zástancov UBERu. Dôvody, pre ktoré kritická časť vodičov UBERu (ak nie všetci) podniká ilegálne som opísal v minulom článku. O tom, že sa UBERu otvára aj západný, európsky front, zasa nedávno písal generálny advokát Súdneho dvora EÚ Szpunar. Ak dá Súdny dvor EÚ jeho argumentácii za pravdu, UBER bude musieť s najväčšou pravdepodobnosťou, okrem regulačných povinností, na Slovensku platiť aj dane. A keďže spoločenská debata k téme UBER na Slovensku postavila taxikárov veľmi neférovo a kolektívne doslova na pranier, nedá mi nereagovať.

Prvý vážny zásah pre UBER udelený právom EÚ
UBER je síce americká aplikácia, avšak jej názov nachádza vyjadrenie aj v nemčine. Vo voľnom preklade Über znamená „super“. Pri pohľade na tento názov som sa však nikdy neubránil pocitu, akoby za ním ešte niečo chýbalo. V tejto analýze si preto vysvetlíme, či aplikácia UBER je über "nápad" alebo über "problém".

Podniká UBER na Slovensku legálne? Právny a daňový pohľad.
Slovensko je asi príliš moderná krajina na to, aby tu mladý človek nepoznal UBER. Platforma, ktorá sa mnohým môže zdať ako share economy popri Airbnb alebo Fon, funguje na Slovensku približne dva roky. Za túto dobu získala množstvo zákazníkov a podporovateľov. Vstup UBER na Slovensko bol dokonca v absolútnych číslach za 1. polrok výraznejší ako v ľudnatejšej Prahe alebo Varšave. Ako to však vo všeobecnosti pri úspechoch býva, UBER má aj svojich kritikov. Okrem taxikárov by však kritikom mal byť aj štát. Slovensko je asi príliš moderná krajina na to, aby tu mladý človek nepoznal UBER. Platforma, ktorá sa mnohým môže zdať ako share economy popri Airbnb alebo Fon, funguje na Slovensku približne dva roky. Za túto dobu získala množstvo zákazníkov a podporovateľov. Vstup UBER na Slovensko bol dokonca v absolútnych číslach za 1. polrok výraznejší ako v ľudnatejšej Prahe alebo Varšave. Ako to však vo všeobecnosti pri úspechoch býva, UBER má aj svojich kritikov. Okrem taxikárov by však kritikom mal byť aj štát.