# predaj
S vyhlásením mimoriadnej situácie a neskôr núdzového stavu prišlo aj opatrenie, ktoré zakázalo maloobchodný predaj v nedeľu. Tým sa určili nedele ako sanitárne dni. Tento núdzový stav skončil 13. júna, ale prevádzky ešte stále ostali na nejaký čas v nedeľu zatvorené. Vrátime sa k tomuto stavu aj v budúcnosti?
Pripravila vás pandémia o chuť do podnikania? Zarobte na tom. Odpovede na otázky o možnosti predaja vašej spoločnosti, zmluvách vhodných na tento účel, ale aj na to, aká bude po predaji vaša zodpovednosť, vám prinesieme v dnešnom pokračovaní série, ako ukončiť podnikanie.
Kúpa a predaj tovarov a služieb cez internetové platformy je dnes jedna z najvyužívanejších foriem obchodu. Takýto portál vlastní aj spoločnosť Amazon, na ktorého portáloch umiestňujú svoje produkty a služby tretie strany, veľakrát neznámi predajcovia, ktorých právny vzťah k tovaru a niekedy aj identitu nemožno celkom overiť. Problém nastáva v prípade, ak začne takýto predajca či ním uvedený tovar porušovať zákon či napríklad práva k ochrannej známke. Koho možno v takomto prípade žalovať a zložitejšia otázka, od koho možno žiadať, aby takýto tovar z portálu odstránil či konkrétny tovar dokonca vydal poškodenému? Mal by byť za propagáciu takéhoto tovaru zodpovedný aj Amazon? Aj týmto otázkam sa budeme venovať v dnešnom vydaní čerstvých správ zo Súdneho dvora EÚ.
Európsky súdny dvor sa v prípade známej obchodnej platformy, Amazon, zaoberal otázkou dostupnosti internetového predajcu z pohľadu ochrany spotrebiteľa. Aké opatrenia je predajca povinný urobiť, aby bol pre spotrebiteľa dostatočne dostupný? Môže zákon od predajcu na internete žiadať, aby sprístupňoval telefónne číslo alebo postačí aj obyčajný e-mailový kontakt?
Autor v článku uvažuje nad konaním realitných kancelárií, ktoré spravidla od kupujúcich preberajú rezervačný poplatok (resp. preddavok na kúpnu cenu), resp. za svojich klientov uskutočňujú aj iné právne úkony. Realitná kancelária je však oprávnená za klienta konať alebo prijímať čokoľvek, len ak bola na to splnomocnená písomným plnomocenstvom. Túto povinnosť realitné kancelárie nedodržiavajú, resp. ju nahradzujú inými právnymi inštitútmi.
Predajcovia tabakových výrobkov zbystrite, lebo 20.apríla nadobudla účinnosť novela zákona o výrobe, označovaní a predaji tabakových výrobkov, ktorá prináša systém, ktorý sľubuje lepšiu vysledovateľnosť pohybu tabakových výrobkov, ale zároveň aj nové povinnosti. Povinnosti, ktoré prináša novela sa týkajú všetkých podnikateľských subjektov na trhu s tabakovými výrobkami od výrobcov, cez dovozcov až po predajcov konečným spotrebiteľom. Práve novinkám, ktoré novela prináša predajcom tabakových výrobkov, ktorými sú napríklad kaviarne, reštaurácie či herne, sa venujeme v tomto článku.
Autor v článku uvažuje nad charakterom rezervačných zmlúv, ktoré realitné kancelárie uzatvárajú s kupujúcimi (a aj s predávajúcimi). Ide o zmluvy, ktorých zmyslom môže byť rezervovanie nehnuteľnosti pre kupujúceho, ale môže ísť aj o zmluvu o budúcej zmluve. Nie každá rezervačná zmluva má charakter zmluvy o budúcej zmluve – avšak tie rezervačné zmluvy, ktoré sú zároveň aj zmluvami o budúcej zmluve, môžu byť častokrát neplatné.
Mnohokrát si kúpime tovar iba kvôli lákavým vyobrazeniam a textom na jeho obale. Čo však ak nás tieto vyobrazenia len zavádzajú a daná zložka sa v tovare vôbec nenachádza? Dnes vám prinášame rozhodnutie Európskeho súdneho dvora týkajúce sa ovocného čaju, ktorého obal sľuboval zákazníkom prítomnosť prírodnej zložky, ktorá sa v ňom ale nenachádzala. Išlo v tomto prípade o konanie v súlade s právom? Čítajte ďalej.
Slovenská obchodná inšpekcia sa vyjadrila k povinnosti zákazníkov platiť za obal na pokrmy v reštauráciách a donáškových službách. Spoplatňoanie obalov je údajne protizákonné.
Problematika výpredajov, zliav a výpočtu akciových cien je z pohľadu spotrebiteľa aktuálna najmä v období mesiacov november a december, kedy predávajúci využívajú rôzne „vábivé“ ponuky na nalákanie spotrebiteľa pri kúpe vianočných darčekov. Akciové ceny sa do zvýšenej pozornosti spotrebiteľa dostávajú aj počas povianočných výpredajov.