# online biznis
Kúpa a predaj tovarov a služieb cez internetové platformy je dnes jedna z najvyužívanejších foriem obchodu. Takýto portál vlastní aj spoločnosť Amazon, na ktorého portáloch umiestňujú svoje produkty a služby tretie strany, veľakrát neznámi predajcovia, ktorých právny vzťah k tovaru a niekedy aj identitu nemožno celkom overiť. Problém nastáva v prípade, ak začne takýto predajca či ním uvedený tovar porušovať zákon či napríklad práva k ochrannej známke. Koho možno v takomto prípade žalovať a zložitejšia otázka, od koho možno žiadať, aby takýto tovar z portálu odstránil či konkrétny tovar dokonca vydal poškodenému? Mal by byť za propagáciu takéhoto tovaru zodpovedný aj Amazon? Aj týmto otázkam sa budeme venovať v dnešnom vydaní čerstvých správ zo Súdneho dvora EÚ.
Európska únia prešla od reformy využívania autorských práv v online prostredí, zdaňovania online platforiem a spracúvania osobných údajov k novému cieľu. Počnúc zajtrajškom má vstúpiť do platnosti smernica, ktorá zavádza práva pre všetkých pracovníkov z tzv. platform economy. V praxi ide o celý systém firiem a ich pracovníkov, ktorí generujú svoj biznis cez digitálne alebo online platformy, ako napr. Uber, Amazon, Google, Airbnb a mnoho ďalších. Na rozdiel od ráznejšieho prístupu harmonizácie právnych poriadkov Európskeho jednotného trhu formou nariadení, ktoré EÚ využívala v podobných prípadoch, bude túto sféru zastrešovať Smernica o transparentných a predvídateľných podmienkach v EÚ. Smernica vstúpi do účinnosti v roku 2022, čiže členské štáty budú mať na jej implementáciu do národnej legislatívy približne 3 roky.