#Legislatíva

Legislatíva označuje sústavu platných právnych predpisov rôznej právnej sily tvoriaca právny poriadok štátu, ako aj proces ich tvorby, prijímania a novelizácie. Sledujeme aktuálny vývoj všeobecne záväzných právnych predpisov, ich systematiku a konzistentnosť s ústavným poriadkom.

Prinášame informácie o pripravovaných zmenách v kľúčových právnych oblastiach, analýzy kvality legislatívneho procesu a hodnotenia dopadu nových noriem na spoločnosť. Naši redaktori vysvetľujú zásadné legislatívne zmeny zrozumiteľným spôsobom.

Informujeme tiež o legislatívnych zámeroch vlády, implementácii európskych smerníc a verejných konzultáciách k návrhom právnych predpisov. Vďaka našim článkom získate ucelený obraz o dynamike právneho poriadku.

Minimálna mzda Finančné právo

Minimálna mzda na Slovensku a jej vývoj

Podľa súčasnej platnej legislatívy v oblasti pracovného práva je na Slovensku zamestnávateľ povinný zamestnancovi poskytovať za vykonanú prácu mzdu, pričom takáto mzda nemôže byť nižšia ako je minimálna mzda ustanovená osobitným zákonom. V Slovenskej republike každoročne minimálna mzda rastie, pretože jej výška závisí od celkovej ekonomickej a sociálnej situácie v krajine. Aká je hranica minimálnej mzdy na rok 2014 a ako sa postupne jej výška vyvíjala za minulé roky?

Novinky v DPH Finančné právo

Čo prináša novela zákona o DPH od januára 2014

Novela zákona č.222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty (ďalej len „novela“) bola schválená Národnou radou SR 17. októbra 2013. Novela nadobúda účinnosť od 1.1.2014 a jej hlavným zámerom je vytváranie systematickej legislatívnej podpory boja proti podvodom a daňovým únikom na dani z pridanej hodnoty. Nasledujúci článok prináša viac informácií k vybraným zmenám, ktoré novela zavádza.

Trestná zodpovednosť právnických osôb Právo

Nový návrh zákona o trestnej zodpovednosti právnických osôb je v medzirezortnom pripomienkovom konaní

Zavedenie efektívnej právnej úpravy a to najmä trestnoprávnej je dlhodobo diskutovanou témou vzhľadom k jej nevyhnutnosti súvisiacej s nárastom činností právnických osôb majúcich znaky trestnej činnosti. Takáto povinnosť mať efektívnu právnu úpravu vyplýva pre Slovenskú republiku aj z medzinárodných záväzkov a práva EÚ.

Domáce väzenie Právo

Zavedenie elektronického systému monitoringu osôb (nielen) pre účely výkonu trestu domáceho väzenia

Minister spravodlivosti SR Tomáš Borec vymenoval členov pracovnej skupiny na prípravu legislatívy potrebnej na zavedenie elektronického systému monitoringu osôb.  Výsledkom jej činnosti má byť okrem iného zavedenie tzv. elektronických náramkov.

Daňové novinky Finančné právo

Novinky v daniach

Národná rada SR nedávno schválila novelu zákona o dani z príjmov, ktorá so sebou prináša významné zmeny, ktoré sa dotýkajú day to day businessu podnikateľov.

Príjmy študenta Finančné právo

Študenti, ako sa Vám zmenia odvody od roku 2014?

Od januára 2014 sa návrhom opatrenia Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny mení maximálna suma mesačného príjmu z dohody o brigádnickej práci študentov. Nové opatrenie zohľadňuje najmä aktuálnu situáciu rastu životných nákladov študentov stredných a vysokých škôl.

Odňatie slobody Právo

Nové pravidlá pre výkon trestu odňatia slobody

Minulý týždeň poslanci Národnej rady Slovenskej republiky schválili vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 475/2005 Z. z. o výkone trestu odňatia slobody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Predmetný návrh zákona bol vypracovaný na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky pre rok 2013 a prináša do zákonnej úpravy viacero noviniek, ktoré predovšetkým dávajú do popredia výchovný účel trestu pred represívnym.

Legislatívne pravidlá Právo

Zmeny legislatívnych pravidiel de lege ferenda

Legislatívny proces je pre spoločnosť veľmi dôležitý, dokonca, zo všetkých rozhodovacích procesov ovplyvňujúcich ľudské životy, ten najdôležitejší. Prečo? Odpoveď je jednoduchá. Pretože svojimi dôsledkami má dopad na najvyšší počet osôb a stanovuje pravidlá ostatných procesov. V poslednej dobe však negatívne dôsledky prevyšujú nad pozitívnymi. Medzi negatívne dôsledky možno zaradiť nasledovné: občania a už aj odborníci sa ťažko orientujú v právnych predpisoch, znižuje sa vážnosť zákonov, zvyšuje sa byrokracia, štát zaťažuje okrem občanov aj obce či kraje.