# cestovné práva
Posledné zmeny v celosvetovej situácií postihli všetky oblasti nášho života, vrátane cestovania. Zatiaľ čo posledné roky popularita cestovných zájazdov rástla, dnes cestovateľom odporúča tráviť letné dovolenky v rámci hraníc svojej krajiny. Mnohí cestovatelia však už mali svoje zájazdy úplne alebo aspoň čiastočne uhradené, a tak vznikla pre zákonodarcov otázka, ako tieto právne vzťahy v čase krízy, súvisiacej s COVID – 19, vyriešiť. V našich podmienkach je výsledkom novela zákona o zájazdoch, ktorá situáciu občanov rieši nasledovne.
Dňa 14. mája 2020 bolo v úradnom vestníku Európskej únie zverejnené dlho-očakávané odporúčanie Európskej komisie 2020/648 týkajúce sa poukazov ponúkaných pasažierom a cestujúcim ako alternatívnu náhradu za zrušené balíky cestovných služieb a dopravné služby v súvislosti s pandémiou COVID-19 (ďalej len „Odporúčanie“).
V téme cestovných práv by mali byť naši čitatelia doma, vzhľadom na sériu článkov o cestovných právach, ktoré sme Vám pred niekoľkými mesiacmi predstavili. Dnes však pasažierov trápi namiesto meškania letu alebo zlého počasia iný problém – nebezpečný koronavírus. Ak sa dotklo aj vás alebo vašich známych zrušenie letu z tohto dôvodu, alebo vás iba zaujíma, na čo majú poškodený nárok, máme tu pre vás stručný prehľad.
Čas dovoleniek so sebou prináša nielen vytúžený oddych, ale aj adrenalín z nových zážitkov. Nie všetky môžu byť však pozitívne. Dnes sa pozrieme na jeden z najčastejších problémov dovolenkárov, ktorým je neočakávané zrušenie letu. Kedy vám vznikajú práva?
O tom, čo znamená zrušenie letu a kedy vznikajú Vaše práva sme písali už v uplynulom článku. Dnes sa pozrieme na to, aké konkrétne práva máte v prípade zrušenia letu a ako sa ich domáhať.
Členstvo v Európskej únii prinieslo viacero praktických výhod a zjednodušení každodenného života. Jednou z nich je aj slobodný pohyb po členských štátoch EÚ. Táto výhoda však v zásade platí len pre občanov EÚ a preto je nevyhnutné mať so sebou doklad preukazujúci váš občiansky status. Čo však v prípade, že ho stratíte alebo je neplatný?
Ak žijete alebo cestujete mimo EÚ, budete možno niekedy potrebovať pomoc od svojho veľvyslanectva alebo konzulátu, napr. v prípade, že ste stratili všetky svoje veci alebo ste boli obeťou trestného činu. Čo sa však stane, ak vaša krajina nemá diplomatické alebo konzulárne zastúpenie v krajine, v ktorej sa nachádzate?
Letné obdobie predstavuje čas, kedy mnohí z nás siahajú po možnosti využitia leteckej dopravy, za účelom dostať sa do vybranej destinácie. Letenky si mnohokrát zakupujeme v rámci balíkov poskytnutých cestovnými kanceláriami, spolu s ubytovaním, stravou a inými službami. Čo však urobiť, ak Vám let zrušia? Máte právo žiadať náhradu nákladov v cestovnej kancelárii alebo u leteckého dopravcu? Odpoveď nájdete v dnešnom článku.
Pravidelné cesty do zahraničia sú dnes už pre nás samozrejmosťou. Ako je to však v prípade úrazov a náhlou zdravotnou starostlivosťou? Budete musieť za to zaplatiť, ak nemáte uzavreté komerčné cestovné poistenie?
Letecký dopravca je povinný zaplatiť cestujúcim náhradu za meškanie letu v trvaní tri hodiny alebo viac v prípade poškodenia pneumatiky lietadla skrutkou nachádzajúcou sa na vzletovej a pristávacej dráhe letiska len vtedy, ak nepoužil všetky prostriedky, ktorými disponoval, aby obmedzil meškanie letu.