#analýza

Musí vlastník bytu platiť za vykurovanie spoločných priestorov, aj keď s tákymto dodávaním tepla nesúhlasil?
Nekonečné domové schôdze, vlastníci bytov v jednej bytovke s rôznym názorom, konflikty a vo výsledku zmluva s dodávateľom tepla, s ktorou pár vlastníkov nesúhlasí, aj keď sú prehlasovaní väčšinou. Čo môže robiť v takejto situácii odporujúci vlastník? Môže odmietnuť zaplatiť účet za teplo dodávané do spoločných priestorov v bytovke? Disponuje spotrebiteľskými právami voči dodávateľovi tepla či dokonca môže byť spotrebiteľ aj kolektívny pojem? Súdny dvor EÚ sa v svojej rozhodovacej praxi zaoberal aj touto problematikou.

Vyliala sa na vás horúca káva v lietadle? Za škodu bude zodpovedať letecká spoločnosť
Objektívna zodpovednosť za škodu je strašiakom pre mnohých podnikateľov. Inak tomu nebude ani v prípade leteckých spoločností. Kde sa však začína zodpovednosť leteckej spoločnosti za udalosť na palube lietadla? Hranica objektívnej zodpovednosti zahŕňa maximálne znehodnotenú batožinu či rozbitú hlavu v dôsledku otrasov alebo pod ňu možno zaradiť aj vyliatie kávy na cestujúceho? Aj o tomto kurióznom prípade bude dnešné čerstvé rozhodnutie Súdneho dvora Európskej únie.

Pravidlá pre reklamu v zmysle aktuálnej legislatívy
Reklama predstavuje už dlhodobo integrálnu súčasť obchodného života. V súčasnej dobe predstavuje jeden z veľmi dobrých nástrojov, ktorým sa snažia súťažitelia lepšie presadiť svoje produkty, tovary, alebo služby a jednou z možností ako sa stať najlepším na trhu. Z uvedeného vyplýva, že niekedy práve prostredníctvom reklamy môže dôjsť k vymknutiu spod kontroly do takej miery, ktorého následkom je to, že voči spotrebiteľovi pôsobí klamlivo, zavádzajúco, nekalosúťažne.

Pripravovaná novela občianskeho zákonníka ignoruje Ústavný súd
V reakcii na nález Ústavného súdu Slovenskej republiky PL. ÚS 11/2016, ktorým bol potvrdený princíp rovnosti ako základné ústavné kritérium pre posudzovanie zákonných obmedzení v prístupe k právu na súdnu ochranu, Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky predložilo do pripomienkového konania návrh novely Občianskeho zákonníka.

K byrokracii prispievame všetci, nielen v komplexných oblastiach, akou je compliance
Advokátska kancelária RUŽIČKA AND PARTNERS analyzuje príčiny, ktoré vedú k väčšiemu objemu byrokracie pri nových alebo veľmi komplexných legislatívach. Compliance programy sú jedny z tých, ktoré v živote firiem nie sú pre svoju komplexnosť ešte zavedené alebo nefungujú efektívne. Advokátska kancelária hodnotí, že problémy vznikajú zbytočne už na začiatku pri interpretácii práva.

Zaručuje spotrebiteľský rozhodcovský súd rovnosť strán?
Dnešným článkom sa autor venuje právnej analýze vybraných procesných inštitútov zákona o spotrebiteľskom rozhodcovskom konaní a ich komparáciu s príslušnými ustanoveniami Civilného sporového poriadku. Cieľom tejto analýzy a samotného článku bolo dospieť k záveru a zodpovedaniu otázky, či tento zákon a spotrebiteľský rozhodcovský súd poskytuje alebo neposkytuje rovnaké procesné práva a povinnosti spotrebiteľom a dodávateľom z hľadiska procesnej rovnosti strán.

Princípy a/alebo zásady?
Problematika právnych princípov je vďačným predmetom právnoteoretických pojednaní,[1] a to vraj aj kvôli súčasnej kríze zákonodarstva, ktorú možno prekonávať práve argumentáciou právnymi princípmi.[2] Špecifikom slovenského právnoteoretického diskurzu je pritom vo viacerých právnych odvetviach, resp. právovedných disciplínach, rozlišovanie alebo naopak nerozlišovanie medzi „princípmi“ a „zásadami“. Na diapazóne názorov sme buď na jednom konci svedkami presadzovania termínu „princíp“ namiesto „zásada“ (Civilný sporový poriadok), alebo na druhom rozlišovania medzi hmotnoprávnymi princípmi a procesnoprávnymi zásadami (v správnom práve).

Ako ovplyvnila novela zákona o DPH § 65 eventové agentúry?
Dňom 1.1.2018 nadobudla účinnosť novela zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“), v ktorej bol upravený § 65 Osobitná úprava uplatňovania dane pre cestovné kancelárie a cestovné agentúry. Výraznú zmenu to prinieslo podnikateľským subjektom, ktoré nie sú cestovnými kanceláriami, avšak poskytujú služby cestovného ruchu, ktorými sú ubytovanie a/alebo doprava.