Internetový obchod z hľadiska DPH

Popularita nakupovania cez internet za posledných niekoľko rokov narástla do obrovských rozmerov a mnohí zákazníci dávajú prednosť elektronickému nákupu tovarov a služieb pred únavnou návštevou kamenných obchodov. V tomto článku sa venujeme téme, ako v praxi fungujú otázky týkajúce sa platenia dane z pridanej hodnoty pri tomto druhu obchodovania v rámci Slovenska.

Redakcia 04. 06. 2014 4 min.
    nakupovanie cez internet nakupovanie cez internet 4FreePhotos.com - Public domain and free photos

    Právny rámec internetového obchodu a jeho vzťah k DPH všeobecne

    Právny rámec elektronického obchodovania upravuje zákon č. 22/2004 Z. z. o elektronickom obchode. Pri predaji tovaru dochádza k uzavretiu zmluvy okamihom, kedy spotrebiteľ prijme od predávajúceho potvrdenie objednávky tovaru po jeho výbere z internetovej ponuky. Taktiež, na zmluvy uzatvorené na diaľku na nákup tovaru formou zásielkového predaja sa vzťahuje zákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho. Okrem Slovenskej obchodnej inšpekcie, ktorá dohliada nad dodržiavaním právnych predpisov v oblasti obchodovania všeobecne, ako podporný orgán bola zriadená Slovenská asociácia pre elektronický obchod. Jej úlohou je najmä propagácia zavádzania všetkých foriem elektronického obchodu na Slovensku a podpora aktivít súvisiacich s rozvíjaním informačnej spoločnosti. Samotný zákon č. 222/2004 Z. z. o DPH neobsahuje ustanovenia, ktoré sa by venovali konkrétne oblasti internetového obchodovania. Aj tu však platia všeobecné pravidlá DPH pre dodanie tovaru. Aby sme správne určili režim DPH z pohľadu platiteľa DPH v SR, ktorý uskutočňuje internetové obchodovanie, je potrebné rozlišovať, či je zákazník osobou identifikovanou pre DPH alebo nie, teda aké je vlastne jeho postavenie. Ďalej je dôležité miesto určenia zásielky: Slovenská republika, niektorý z členských štátov EÚ alebo tretí štát. Pokiaľ ide o postavenie zákazníka, pod osobou identifikovanou pre DPH rozumieme zdaniteľnú osobu, ktorej bolo správcom dane pridelené identifikačné číslo pre DPH. Tu je potrebné upozorniť na fakt, že nie každá osoba identifikovaná pre DPH je aj platiteľom DPH. Identifikačné číslo pre DPH môže byť pridelené na základe registrácie, či už zákonnej alebo dobrovoľnej. Miesto dodania tovaru sa určí: pri predaji osobám v rámci SR podľa § 13 zákona o DPH; pri cezhraničnom predaji osobám do iného členského štátu - ak nie sú identifikované pre DPH - podľa § 14 zákona o DPH a ak identifikované pre DPH sú, postupuje sa podľa § 13, pričom sa uplatnia pravidlá pre intrakomunitárne dodávky podľa § 11 a § 43 zákona o DPH.

    Predaj tovaru cez internet v rámci SR

    Pri internetovom predaji v rámci SR sa pri určení miesta dodania tovaru vychádza z toho, či si tovar vyzdvihne zákazník priamo u predávajúceho, alebo či je tovar odoslaný a prepravený k zákazníkovi. Pri priamom prevzatí tovaru zákazníkom, čo je v praxi častým javom, je miestom dodania to miesto, kde sa tovar nachádza v čase, keď sa dodanie uskutočňuje. V druhom menovanom prípade je miesto dodania zvyčajne tam, kde sa tovar nachádza v čase, keď sa jeho preprava k zákazníkovi začína uskutočňovať. Miesto dodania je teda v každom prípade SR. Z pohľadu práva ide o jasne definovanú situáciu: slovenský dodávateľ – platiteľ DPH, dodáva tovar pre slovenského zákazníka, miesto dodania sa nachádza na území SR, dodanie je teda predmetom dane v SR a dodávateľ je povinný uplatniť DPH platnú v SR. Ak si zákazník pri objednávaní uplatní kupón na zľavu, bude mu následne odpočítaná z nákupu, čo potom pre predávajúceho znamená zníženie základu dane (§ 22 ods. 4 zákona o DPH) o sumu, v akej bola zľava poskytnutá. Samozrejme, nie vždy je internetový obchod zavŕšený do úspešného konca a zákazníci využívajú svoje právo reklamovať tovar. Podľa Obchodného zákonníka je možné tovar zakúpený cez internet vrátiť do siedmich dní bez udania dôvodu. U predávajúceho – platiteľa DPH tým dôjde k oprave základu dane a dane podľa § 25 ods. 1 písm. a) zákona o DPH (pri podaní daňového priznania za príslušné zdaňovacie obdobie sa uvedie rozdiel medzi pôvodným základom dane/pôvodnou daňou a opraveným základom dane/opravenou daňou). Pokiaľ tovar ešte nebol expedovaný a zákazník stornuje objednávku, hoci za tovar už zaplatil hneď po objednaní, predávajúci vyhotoví dobropis a finančné prostriedky zákazníkovi vráti. To predstavuje z hľadiska DPH zníženie základu dane a dane. Pokiaľ ide o cenu prepravného a dobierky, nevzniká samostatné zdaniteľné plnenie, pretože ide o náklady súvisiace s dodaním tovaru a tie sú z hľadiska DPH súčasťou základu dane predávaného tovaru podľa ustanovení § 22 zákona o DPH.