Mierová politika EÚ pred Lisabonom
Prvou kvázi-ministerkou zahraničných vecí EÚ sa stala nominantka britskej Konzervatívnej strany, diplomatka barónka Catherine Ashton (2013). Prirodzene, nikto o nej neočakáva, že bude dominovať medzinárodnému spoločenstvu a robiť veľmocenskú politiku. Na druhej strane, aj euroskeptik musí uznať, že na mierové rokovania a humanitárnu pomoc je vhodnejšia ako zástup večne súperiacich a hádajúcich sa diplomatických zástupcov členských štátov Európskej únie.
Význam Vysokého predstaviteľa EÚ pre zahraničné veci a bezpečnostnú politiku EÚ však spočíva najmä v tom, že personálne prepojil a skoordinoval dve kľúčové oblasti zahraničnej politiky EÚ, ktorými sú Spoločná zahraničná a bezpečnostná politika EÚ (vymedzená v článkoch 23 -46 Zmluvy o EÚ)[i] a jednotlivé „vonkajšie“ politiky EÚ (podľa článkov 205 – 222 Zmluvy o fungovaní EÚ)[ii], zahŕňajúce viacstranné a mnohostranné vzťahy s „tretími“ (nečlenskými) štátmi. A je tu aj tretia kľúčová politika, ktorá vznikla až na základe Lisabonskej zmluvy. Ide o zjednodušene povedané „Európsku zahraničnú službu“, presnejšie o Európsku službu pre vonkajšiu (zahraničnú) činnosť podľa ustanovení článku 27 Zmluvy o EÚ[iii]. Pod tento inštitút spadá najmä barónka Ashtonová, euroúradníci z príslušných oddelení generálnych sekretariátov Rady EÚ a Komisie EÚ, poverení a vyslaní príslušníci jednotlivých diplomatických zborov, ale najmä diplomatické služby všetkých členských štátov EÚ[iv].
Mierové iniciatívy pred Lisabonom
Musíme však podotknúť, že aj pred Lisabonom členské štáty EÚ vrátane Slovenskej republiky vyvíjali chvályhodné mierové iniciatívy a angažovali sa v napríklad v oblasti humanitárneho práva alebo ako sprostredkovatelia a mediátori pri ozbrojených konfliktoch alebo územných sporoch. Na Slovensku sa na diplomatickom poli preslávil svojou činnosťou na pôde Organizácie spojených národov (ďalej len „OSN“) bývalý minister zahraničných vecí Ján Kubiš ( v rokoch 2006 až 2009). Veľké úspechy na pôde OSN a Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (ďalej len „OBSE“) dosiahol popredný funkcionár OBSE Jaroslav Ivančo.
V neposlednom rade, súčasný minister zahraničných vecí SR Miroslav Lajčák (Smer-SD) krátko pôsobil ako (Dočasný) Civilný správca EÚ pre Bosnu a Hercegovinu. V súčasnosti sa slovenskí diplomati a euroúradníci v určitej miere podieľajú na mierovom procese na Blízkom východe[v], ale aj na sankčných mechanizmoch voči Iránu a Severnej Kórei (ďalej len „KĽDR“)[vi]. Pozrime sa bližšie na blízkovýchodný mierový proces aj na iné mierové a humanitárne iniciatívy Európskej únie očami slovenského veľvyslanca v Izraeli Radovana Javorčíka[vii].
Spoločná zahraničná politika EÚ v praxi
Význam spoločnej zahraničnej politiky EÚ sa prejavil ešte pred tým, ako Lisabonská zmluva vstúpila do platnosti. Uznesenia Rady EÚ pre zahraničnú politiku a vonkajšie vzťahy (poradného a konzultatívneho orgánu Európskej únie) v otázkach mierového procesu na Blízkom východe usmernili činnosť slovenských diplomatov, aj keď možno nie správnym smerom[viii]. Veľvyslanec Javorčík v rozhovore pre časopis Corpus Delicti uviedol, že Slovenská republika sa plne stotožňuje s jej závermi a vo vzťahu k izraelsko-palestínskym mierovým rozhovorom zastáva vyhranené stanovisko. Podľa slovenskej diplomacie sa za platný právny stav považuje územná držby pred 5. júnom 1967, keď vypukla tretia izraelsko-arabská vojna[ix].
Z tejto premisy môžeme vyvodiť záver, že izraelská okupácia palestínskych teritórií môže byť v súlade s medzinárodným právom len ako dočasné bezpečnostné opatrenie do uzavretia trvalej mierovej dohody. Na druhej strane, anexia palestínskych území Izraelom je a priori „protiprávna“ z hľadiska medzinárodného práva[x]. Slovenská diplomacia tiež zastáva kategorický postoj, že budúci palestínsky štát by mal vzniknúť na súčasných „palestínskych okupovaných územiach“ (Predjordánska, východného Jeruzalema a pásma Ghazy)[xi], v ideálnom prípade v hraniciach podľa územnej držby k 4. júnu 1967[xii].
Od sankcií k mediácii
Vo vyhranenom postoji k Izraelu však slovenská diplomacia zašla ešte ďalej. Podľa veľvyslanca Javorčíka je z hľadiska medzinárodného práva „nelegálna“ aj výstavba židovských osád na okupovaných palestínskych územiach, keďže nejde o bezpečnostné opatrenia krátkodobého charakteru ale skôr o cielenú kolonizáciu[xiii]. Preto sa Slovenská republika pridala k niektorým členským štátom EÚ, ktoré zaviedli selektívne „mäkké“ sankcie (anglicky „smart sanctions“)[xiv] voči tým izraelským subjektom, ktoré pôsobia na okupovanom západnom brehu Jordánu. Ide o širokú paletu opatrení od bojkotu výrobkov z izraelských osád v Predjordánksu až po zákaz financovania a úverovania právnických osôb a fyzických osôb zabezpečujúcich výstavbu „nelegálnych“ židovských osád alebo podnikajúcich v inkriminovanej oblasti[xv].
Ako to vidí Šimon Peres
Obdobný postoj zastáva EÚ aj vo vzťahu k militantným hnutiam Palestínčanov a k subjektom právom alebo neprávom označovaným za teroristické organizácie. Voči takýmto právnickým osobám a fyzickým osobám (vrátane islamitického hnutia Hamas) však EÚ presadzuje v rámci boja proti terorizmu klasické „tvrdé“ sankcie (anglicky „hard sanctions“)[xvi]. Na určité úskalia takéhoto prístupu však okrem iných poukazuje izraelský prezident Šimon Peres[xvii]. Podľa laureáta Nobelovej ceny za mier s Hamasom treba namiesto sankcií seriózne vyjednávať a pohnúť militantov, aby prestali s bombovými a raketovými útokmi z pásma Ghazy, a namiesto toho si s Mahmúdom Abbásom sadli za rokovací stôl[xviii].
V každom prípade by mierovým rozhovorom na Blízkom východe prospelo, keby sa zapojením hnutia Hamás do rokovaní zvýšila legitimita palestínskeho zastúpenia[xix]. Keby palestínske frakcie Fatah (kontroluje západný breh Jordánu) a Hamas (kontroluje pásmo Ghazy) zakopali vojnovú sekeru a pod vedením palestínskeho prezidenta Mahmúda Abbása (Organizácia za oslobodenie Palestíny / Fatah) vytvorili vládu národnej jednote, mier so Židovským štátom by bol na dosah ruky[xx]. Vyššie popísanú stratégiu izraelský prezident zhrnul takto: „Keď nemáme partnera na mier, tak si najskôr ne-partnera získame na svoju stranu. Potom z tohto ne-partnera vytvoríme skutočného partnera na mier. A nakoniec uzavrieme mierovú dohodu.“[xxi]
Problematický iránsky jadrový program
Kým v iných oblastiach spoločná zahraničná politika EÚ vzbudzuje rozpaky alebo sa uchyľuje ku kontroverzným rozhodnutiam a postojom, v otázke jadrového programu Iránu si získala rešpekt a uznanie medzinárodného spoločenstva[xxii]. Európski diplomati vedení barónkou Ashtonovou kategoricky odmietajú výrobu, držanie a používanie jadrových zbraní a sú jednoznačne za pokračovanie prípadne sprísnenie hospodárskych sankcií proti Iránskej islamskej republike. Je to tak z dôvodu, že vnútropoliticky nestabilný Irán s jadrovými zbraňami by predstavoval bezprostrednú hrozbu nielen pre Židovský štát, ale aj pre svojich susedov v Perzskom zálive[xxiii].
Úspešný iránsky jadrový program by podľa všetkého rozpútal preteky v jadrovom zbrojení minimálne v Perzskom zálive. V takom prípade by mierové iniciatívy a úsilie o jadrové odzbrojenie boli na smiech.
Otázny je aj postoj údajne umierneného novozvoleného iránskeho prezidenta Hassana Ruháního (2013)[xxiv]. Podľa veľvyslanca Javorčíka sa kultivovane a umiernene vyjadruje, ale v skutočnosti nepodniká žiadne relevantné kroky k jadrovému odzbrojeniu. Pán veľvyslanec si na margo iránskeho prezidenta v rozhovore pre časopis Corpus Delicti v októbri 2013 neodpustil štipľavú poznámku: „Keď chce kačka dosiahnuť, aby už viac nebola považovaná za kačku, musí pre to niečo urobiť. Musí prestať vyzerať ako kačka, chodiť ako kačka, musí prestať znieť ako kačka.“[xxv]
- PIKNA, B. 2010. Evropský prostor svobody, bezpečnosti a práva (prizmatem Lisabonské smlouvy). Praha: Linde Praha a.s., 2010, 1. vydanie, s. 65. ISBN: 978-80-7201-114-8.
- PIKNA, B. 2010. Evropský prostor svobody, bezpečnosti a práva (prizmatem Lisabonské smlouvy). Praha: Linde Praha a.s., 2010, 1. vydanie, s. 65. ISBN: 978-80-7201-114-8.
- PIKNA, B. 2010. Evropský prostor svobody, bezpečnosti a práva (prizmatem Lisabonské smlouvy). Praha: Linde Praha a.s., 2010, 1. vydanie, s. 65-66. ISBN: 978-80-7201-114-8.
- PIKNA, B. 2010. Evropský prostor svobody, bezpečnosti a práva (prizmatem Lisabonské smlouvy). Praha: Linde Praha a.s., 2010, 1. vydanie, s. 65-66. ISBN: 978-80-7201-114-8.
- Blízkovýchodný mierový proces. Dostupné na Internete z: http://sk.wikipedia.org/izrael/blizkovychodny-mierovy-proces. [online]. [Prístup k 1.4.2014].
- ARBET, D. 2014. Rozhovor s J.E. Radovanom Javorčíkom, veľvyslancom SR v Izraeli. In: Corpus Delicti. Trnava: 2014, roč. 6, č. 6, s. 9 – 13. ISSN: 1338-4821.
- ARBET, D. 2014. Rozhovor s J.E. Radovanom Javorčíkom, veľvyslancom SR v Izraeli. In: Corpus Delicti. Trnava: 2014, roč. 6, č. 6,s. 9 – 13. ISSN: 1338-4821.
- PIKNA, B. 2010. Evropský prostor svobody, bezpečnosti a práva (prizmatem Lisabonské smlouvy). Praha: Linde Praha a.s., 2010, 1. vydanie, s. 65-66. ISBN: 978-80-7201-114-8.
- KAMENICKÝ, M. – MRVA, I. – TONKOVÁ, M. – VALACHOVIČ, P. 1997. Lexikón slovenských dejín. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1997, 1. vydanie, s. 218. ISBN: 80-08-01120-3.
- Blízkovýchodný mierový proces. Dostupné na Internete z: http://sk.wikipedia.org/izrael/blizkovychodny-mierovy-proces. [online]. [Prístup k 1.4.2014].
- Palestínska autonómia. Dostupné na Internete z: http://sk.wikipedia.org/izrael/palestinska-autonomia. [online]. [Prístup k 1.4.2014].
- ARBET, D. 2014. Rozhovor s J.E. Radovanom Javorčíkom, veľvyslancom SR v Izraeli. In: Corpus Delicti. Trnava: 2014, roč. 6, č. 6,s. 9 – 13. ISSN: 1338-4821.
- ARBET, D. 2014. Rozhovor s J.E. Radovanom Javorčíkom, veľvyslancom SR v Izraeli. In: Corpus Delicti. Trnava: 2014, roč. 6, č. 6,s. 9 – 13. ISSN: 1338-4821.
- Blízkovýchodný mierový proces. Dostupné na Internete z: http://sk.wikipedia.org/izrael/blizkovychodny-mierovy-proces. [online]. [Prístup k 1.4.2014].
- ARBET, D. 2014. Rozhovor s J.E. Radovanom Javorčíkom, veľvyslancom SR v Izraeli. In: Corpus Delicti. Trnava: 2014, roč. 6, č. 6,s. 9 – 13. ISSN: 1338-4821.
- Palestínska autonómia. Dostupné na Internete z: http://sk.wikipedia.org/izrael/palestinska-autonomia. [online]. [Prístup k 1.4.2014].
- Blízkovýchodný mierový proces. Dostupné na Internete z: http://sk.wikipedia.org/izrael/blizkovychodny-mierovy-proces. [online]. [Prístup k 1.4.2014].
- ARBET, D. 2014. Rozhovor s J.E. Radovanom Javorčíkom, veľvyslancom SR v Izraeli. In: Corpus Delicti. Trnava: 2014, roč. 6, č. 6,s. 12 – 13. ISSN: 1338-4821.
- Blízkovýchodný mierový proces. Dostupné na Internete z: http://sk.wikipedia.org/izrael/blizkovychodny-mierovy-proces. [online]. [Prístup k 1.4.2014].
- Blízkovýchodný mierový proces. Dostupné na Internete z: http://sk.wikipedia.org/izrael/blizkovychodny-mierovy-proces. [online]. [Prístup k 1.4.2014].
- ARBET, D. 2014. Rozhovor s J.E. Radovanom Javorčíkom, veľvyslancom SR v Izraeli. In: Corpus Delicti. Trnava: 2014, roč. 6, č. 6, . 12 – 13. ISSN: 1338-4821.
- Blízkovýchodný mierový proces. Dostupné na Internete z: http://sk.wikipedia.org/izrael/blizkovychodny-mierovy-proces. [online]. [Prístup k 1.4.2014].
- KAMENICKÝ, M. – MRVA, I. – TONKOVÁ, M. – VALACHOVIČ, P. 1997. Lexikón slovenských dejín. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1997, 1. vydanie, s. 134-135. ISBN: 80-08-01120-3.
- Blízkovýchodný mierový proces. Dostupné na Internete z: http://sk.wikipedia.org/izrael/blizkovychodny-mierovy-proces. [online]. [Prístup k 1.4.2014].
- ARBET, D. 2014. Rozhovor s J.E. Radovanom Javorčíkom, veľvyslancom SR v Izraeli. In: Corpus Delicti. Trnava: 2014, roč. 6, č. 6, s. 12 – 13. ISSN: 1338-4821.