Právna úprava a Európska únia
Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci v smerniciach Rady ES
Samotná harmonizácia predpisov v rámci Európskej únie zohľadňuje najmä technickú stránku ochrany práce. Pokiaľ ide o konkrétne smernice, ktoré zastrešujú danú problematiku je možné konštatovať, že pred rokom 1980 tieto smernice predstavovali len čiastkové opatrenia, avšak po roku 1980 sa základom stalo prijímanie tzv. rámcových smerníc. Tieto smernice obsahujú zásadné ustanovenia, pričom na ich vykonanie sú prijímané individuálne/čiastkové smernice.
Prvá rámcová smernica
Ide o smernicu Rady ES 80/1107/EHS (27.11,1980) o ochrane pracovníkov pred ohrozením chemickými, fyzikálnymi a biologickými látkami pri práci. Následne boli prijaté čiastkové smernice, ktoré upravujú individuálne otázky (najmä otázky ochrany pred olovom, azbestom, hlukom a pod.).
Druhá rámcová smernica
Druhou smernicou je smernica Rady ES 89/391/EHS (12.6.1989) na vykonanie opatrení na zlepšenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Táto smernica patri k pomerne rozsiahlym, pričom na jej vykonanie bolo prijatých už takmer 20 čiastkových smerníc a zastrešuje najmä: zásady prevencie, povinnosti zamestnávateľa, povinnosti zamestnancov a pod.
Čo sa nepozdáva Európskej komisii?
Na Slovensku podľa platného právneho stavu pracovníkom, ktorí nepodstupujú výslovne zdravotné riziko, nemusia zamestnávatelia poskytovať bezpečnostné opatrenia a práve v tomto vidí Európska komisia problém, pretože to považuje za rozpor so smernicou EÚ.
Sťažnosti
V tejto súvislosti Európska komisia obdržala viacero sťažností namietajúc to, že zamestnávatelia na Slovensku nie sú povinní zaviesť tieto bezpečnostné opatrenia pre pracovníkov, ktorých pracovná náplň nezahŕňa výrazné zdravotné riziko.
Stanovisko EK
Európska komisia zaslala SR odôvodnené stanovisko v oblasti zdravia a bezpečnosti pri práci, kde žiada SR, aby zabezpečila, že všetci zamestnávatelia budú mať povinnosť určiť pracovníkov zodpovedných za vykonávanie preventívnych a ochranných činností v oblasti zdravia a bezpečnosti pri práci, ktoré sa vzťahujú na všetkých zamestnancov. Samotné odôvodnené stanovisko predstavuje jednou z fáz predsúdneho konania Európskej komisie. Dva mesiace má SR na to, aby Európska komisia oznámilo opatrenia na dosiahnutie súladu s predmetnou smernicou. V opačnom prípade bude vec posunutá Súdnemu dvoru Európskej únie.