Ako sa zdaňuje firemné auto používané na súkromné účely

Zamestnávatelia v súčasnosti bežne umožňujú zamestnancom využívať služobné autá aj na súkromné účely. V tomto roku však platia nové podmienky zdaňovania tohto nepeňažného benefitu v súlade s novelou zákona o dani z pridanej hodnoty, pričom pri zdaňovaní sa už zohľadňuje aj opotrebovanie vozidla.

Redakcia 10. 04. 2014 3 min.
    Firemné auto na súkromné účely Firemné auto na súkromné účely Car parked in forest during autumn from 4freephotos.com

    Lacnejšie zdaňovanie firemných áut pre zamestnancov

    Firmy dnes čoraz častejšie umožňujú svojim zamestnancom, aby využili firemné vozidlá na súkromné účely. Od 1. 1. 2014 je daň za používanie vozidiel na súkromné účely znížená o opotrebenie automobilu, čo robí firemné vozidlá dostupnejšími. Ide o opatrenie z katalógu nových daňových pravidiel, ktorými sa rezort financií snaží o zvýšenie výnosov z výberu daní, keďže podľa odhadov ukrátia zamestnanci jazdiaci na firemných autách štátnu kasu každoročne o približne 7,8 milióna EUR.

    V skratke, v prvom kalendárnom roku od zaradenia vozidla do užívania sa bude postupovať rovnako, ako tomu bolo pred novelou zákona. Podľa toho bol zamestnanec zdaňovaný jedným percentom zo vstupnej ceny vozidla. V nasledujúcich siedmych kalendárnych rokoch sa ale bude zdaňovať jedno percento zo vstupnej ceny vozidla každoročne zníženej o 12,5% k prvému dňu príslušného kalendárneho roka za každý aj začatý kalendárny mesiac, kedy bolo vozidlo poskytnuté na používanie na súkromné účely.

    Zároveň je dôležité upozorniť, že na účel výpočtu nepeňažného príjmu treba prihliadať aj na technické zhodnotenie motorového vozidla. Ak bude v týchto rokoch na osobnom automobile vykonané technické zhodnotenie, o príslušnú čiastku sa tým zvýši vstupná cena vozidla a následne sa táto suma zníži každoročne o 12,5%.

    Napríklad, predstavme si, že predmetné firemné auto má vstupnú cenu 10 000 EUR. Ešte v minulom roku by toto vozidlo bolo kontinuálne zdaňované jedným percentom zo vstupnej ceny. Teraz sa však bude môcť cena automobilu po roku používania znížiť o 12,5%. Od automobilu v cene 10 000 EUR bude teda možné v druhom roku používania odrátať 1250 EUR, mesačná daň zamestnanca vďaka tomu môže klesnúť o 16,6 EUR, čo znamená ušetrenie sumy približne 28,5 EUR ročne.

    V praxi sa často vyskytuje situácia, kedy má firma auto na lízing, teda má prenajaté motorové vozidlo získané formou finančného prenájmu. V tomto prípade je vlastníkom prenajímanej veci počas trvania finančného lízingu prenajímateľ. Postup je za týchto okolností mierne zložitejší. Zamestnávateľ musí pri výpočte nepeňažného príjmu zamestnanca vychádzať z obstarávacej ceny u prenajímateľa ako pôvodného vlastníka, ktorým je vo väčšine prípadov lízingová spoločnosť. Nájomca, čiže firma, požiada prenajímateľa o informáciu, aká bola obstarávacia cena a z nej následne vypočíta príslušnú sumu pre zamestnanca. Ak v obstarávacej cene nie je zahrnutá daň z pridanej hodnoty, musí sa o ňu navýšiť.

    A čo sa deje v prípade, ak zamestnávateľ používal auto na súkromné účely už pred účinnosťou novely? Podľa prechodných ustanovení novely, ak sa bude pri výpočte nepeňažného príjmu plynúceho z používania auta zamestnávateľa na súkromné účely prihliadať na jeho opotrebovanie, potom sa bude zohľadňovať aj to motorové vozidlo zamestnávateľa, ktoré zamestnanec používal aj na súkromné účely do 31. 12. 2013. Uplatní sa postup ako v ďalších rokoch, zamestnancovi sa bude zdaňovať znížená suma počas siedmych rokov. Jednoducho povedané, ak poskytoval zamestnávateľ zamestnancovi auto na súkromné účely už aj v minulom roku, v tomto roku vychádza pri výpočte nepeňažného príjmu z už zníženej vstupnej ceny o 12,5%, iba ju prepočíta ako cenu v ďalších rokoch.

    Záverom konštatujeme, že je na zvážení každého zamestnanca, či je preňho s ohľadom na všetky okolnosti používanie firemného auta výhodné. Nielen že si musí hradiť náklady za nákup pohonných hmôt sám, ale musí tiež počítať s ďalšími výdavkami, ako sú sociálne a zdravotné poistenie z nepeňažného príjmu a podobne.