Slovenská obchodná inšpekcia (označovaná skratkou SOI) predstavuje orgán dozoru nad vnútorným trhom v Slovenskej republike. Jej hlavou úlohou je najmä dohliadať na to, aby podnikatelia dodržiavali právne predpisy chrániace spotrebiteľa. Ak má spotrebiteľ pochybnosti o tom, či predávajúci alebo poskytovateľ služby koná v súlade so zákonom môže podať podnet na SOI.
Postavenie a kompetencie Slovenskej obchodnej inšpekcie sú upravené osobitným právnym predpisom, a to zákonom o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa. SOI sa člení na Ústredný inšpektorát SOI so sídlom v Bratislave a inšpektoráty, ktorých územná pôsobnosť je zhodná s územno-správnym členením štátu, a to:
- Inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie so sídlom v Bratislave pre Bratislavský kraj,
- Inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie so sídlom v Trnave pre Trnavský kraj,
- Inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie so sídlom v Trenčíne pre Trenčiansky kraj,
- Inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie so sídlom v Nitre pre Nitriansky kraj,
- Inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie so sídlom v Žiline pre Žilinský kraj,
- Inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie so sídlom v Banskej Bystrici pre Banskobystrický kraj,
- Inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie so sídlom v Prešove pre Prešovský kraj,
- Inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie so sídlom v Košiciach pre Košický kraj.
Kontrolu vnútorného trhu vykonáva Slovenská obchodná inšpekcia prostredníctvom inšpektorov, ktorí sú zamestnancami Slovenskej obchodnej inšpekcie.
Kedy môže spotrebiteľ podať podnet na SOI
Zákon o ochrane spotrebiteľa považuje spotrebiteľa za slabšiu stranu a preto mu priznáva aj vyššiu ochranu v prípade porušenia jeho práv. Je to vyjadrenie zásady, že slabšia strana v zmluvnom vzťahu potrebuje rovnováhu prostredníctvom práva, aby sa predišlo jej znevýhodneniu. Podnet na SOI môže spotrebiteľ podať najmä v prípadoch, keď:
- Predávajúci odmieta uznať reklamáciu alebo postupuje pri reklamácii v rozpore so zákonom,
- V obchode alebo e-shope chýbajú povinné informácie (napr. údaje o podnikateľovi, konečná cena výrobku),
- Spotrebiteľ dostane nepravdivé alebo zavádzajúce informácie o tovare či službe,
- Výrobok nie je bezpečný, nemá označenie CE alebo návod v slovenskom jazyku,
- Predávajúci používa nekalé obchodné praktiky,
- Sú porušované práva spotrebiteľa podľa zákona o ochrane spotrebiteľa.
Kto môže podať podnet na SOI
Podnet môže podať každá fyzická osoba – spotrebiteľ, ale aj právnická osoba, ktorá sa domnieva, že došlo k porušeniu zákona o ochrane spotrebiteľa. Podanie nie je spoplatnené a je prístupné každému. Slovenská obchodná inšpekcia na svojom oficiálnom webovom sídle pravidelne zverejňuje všetky potrebné informácie k podávaniu sťažností a podnetov. Zároveň informuje o tom, že podnet je možné podať aj e-mailom, a to na adresu podnety@soi.sk.









