Jedným zo základných práv a slobôd garantovaných právnym poriadkom Slovenskej republiky je aj právo na listové a jemu podobné tajomstvá. Ich dôležitosť je zrejmá aj z toho dôvodu, že sú garantované priamo Ústavou Slovenskej republiky a Listinou základných ľudských práv. Ochrana tajomstva správ podávaných telefónom spadá do širšej problematiky, ktorou je ochrana súkromia. Právna úprava inštitútu odpočúvania a záznamu telekomunikačnej prevádzky bola do nášho právneho poriadku zavedená v roku 1990. Z poslednej právnej úpravy možno vyvodiť, že ak už má dôjsť k nejakému odpočúvaniu, tak by to malo byt vždy na základe zákona a v súlade so zákonom. To znamená, že ani štátny úradník nemôže svojvoľne kohokoľvek a kedykoľvek odpočúvať, ale môže tak urobiť len ak ide o záujem štátu, a to z dôvodu:
- ochrany národnej bezpečnosti,
- verejnej bezpečnosť,
- predchádzani nepokojov a zločinnosti,
- v záujme spoločnosti, z dôvodu ochrany zdravia a morálky,
- zabezpečenia hospodárskeho blahobytu krajiny, a
- v záujme jednotlivcov, z dôvodu ochrany ich práv a slobôd.
Z hľadiska legitimity sem možno zaradiť predovšetkým nevyhnutnosť danú všeobecným záujmom na ochrane spoločnosti pred trestnými činmi a na tom, aby tieto trestné činy boli zistené a ich páchatelia spravodlivo potrestaní. Na základe týchto skutočností možno konštatovať, že odpočúvanie a záznam telekomunikačnej prevádzky bez predchádzajúceho súhlasu toho, komu orgán verejnej moci zasahuje do súkromia, predstavuje závažný zásah do základných práv a slobôd.
Trestný poriadok a odpočúvanie
Inštitút odpočúvania je vymedzený v § 10 ods. 21 zákona č. 301/2005 Z.z. Trestný poriadok („Trestný poriadok”), v rámci informačno-technických prostriedkov. Podstatou odpočúvania podľa § 115 zákona Trestného poriadku je pred účastníkmi aktuálne prebiehajúcej telekomunikačnej prevádzky utajené a účelové vnímanie ich komunikácie, ktoré je sprostredkované telekomunikačným zariadením, tretím subjektom. Odpočúvanie je možné vykonávať iba v trestnom konaní o zločine a pri niektorých trestných činoch, ako je napríklad trestný čin korupcie, zneužívania právomocí verejného činiteľa alebo legalizácie príjmu z trestnej činnosti. Príkaz na odpočúvanie môže vydať sudca pre prípravné konanie, prokurátor a tak isto predseda senátu v konaní pred súdom. Odpočúvanie a záznam telekomunikačnej prevádzky následne vykonáva príslušný útvar Policajného zboru. Veľmi dôležité je zdôrazniť, že odpočúvanie a zaznamenávanie môže trvať najviac 6 mesiacov.
Odpočúvanie dnes
Možnosti odpočúvania sú v dnešnej dobe naozaj neobmedzené. Monitorovať a odpočúvať sa dá dnes už čokoľvek. Stačí len podarovať odpočúvanej osobne mobilný telefón so špeciálnym odpočúvacím programom. Od tohto momentu budete mať prehľad o tom, komu volá, s kým si esemeskuje a dokonca aj o tom, s kým sa práve rozpráva. Odpočúvaný má len malú šancu zistiť, či ho niekto odpočúva. V každom prípade ide o veľmi dôležitý inštitút, ktorého využitie je viazané na splnenie prísnych a striktných trestno-procesných podmienok obsiahnutých v ustanoveniach § 115 a § 116 Trestného poriadku. Práve tieto ustanovenia vytvárajú presné limity a hranice využitia odpočúvania, nad rámec ktorých už je možné hovoriť o nezákonnom zásahu štátnych orgánov do práva na súkromie každého z nás.