# spotrebiteľské zmluvy
Výber dovolenky, cestovnej kancelárie a úrovne služieb je definitívny. Ak už raz na zvolený zájazd nastúpite, je len veľmi ťažké ovplyvniť, čo sa bude v jeho priebehu diať. Medzi najčastejšie sťažnosti zákazníkov patrí najmä to, že im neboli poskytnuté dohodnuté služby alebo úroveň hotela nezodpovedala tvrdeniam cestovnej kancelárie.
Vytvorenie e-shopu už v súčasnosti nie je zložitá záležitosť. S príchodom internetu sa tento typ podnikania stal určitou "víziou" ľahkej cesty k zarobeniu peňazí. Slovenské e-shop, však stále podceňujú potrebu právneho compliance (zosúladenia podnikania s právnymi predpismi), čo následne vedie k nečakaným kontrolám Slovenskej Obchodnej Inšpekcie a zvýšeniu nákladov súvisiacich s peňažnými sankciami.
Ústavný súd ČR vydal nález týkajúci sa platnosti spotrebiteľskej zmluvy vo svetle práva na spravodlivý proces.
Prezident SR podpísal zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, ktorým sa zrušuje zákon číslo 108/2000 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji. Zákon nadobudne účinnosť 1. mája 2014. Čo je cieľom nového zákona a aké prináša najväčšie zmeny?
Rozhovor s Milanom Budjačom, predsedom Komisie na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách
Imanentnou súčasťou jednej zo základných zásad občianskeho práva, a to zásady rovnosti účastníkov občiansko-právnych vzťahov, je v súčasnej dobe potreba ochrany spotrebiteľa ako slabšieho subjektu. Práve z dôvodu ochrany spotrebiteľa bola v roku 2008 zriadená Komisia na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách. Komisia je v zmysle § 26a zákona č. 250/2007 o ochrane spotrebiteľa stálym orgánom, ktorého úlohou je posudzovať podmienky v spotrebiteľských zmluvách a nekalé obchodné praktiky predávajúcich. Ak zistí porušenie všeobecne záväzného právneho predpisu vo veciach ochrany spotrebiteľa, má právo podať podnet príslušným štátnym orgánom ako aj obrátiť sa na akékoľvek združenie na ochranu spotrebiteľov, ktoré môžu iniciovať súdne alebo správne konania v mene spotrebiteľov. Koná na základe podnetov občanov ako aj z vlastnej iniciatívy. Rozprávali sme sa s JUDr. Ing. Milanom Budjačom, PhD., ktorý je jej predsedom.
V Českej republike sa možno stretnúť s uzavieraním zmlúv o propagácii reklamnej plochy, ktoré uzatvárajú podnikateľské subjekty, konkrétne UP PROMOTION, s. r. o. a BEZREKLAMKA, s. r. o., s nepodnikateľmi - spotrebiteľmi. Tieto zmluvy však obsahujú rôzne ustanovenia, ktoré spôsobujú značnú nerovnováhu v právach a povinnostiach zmluvných strán v neprospech spotrebiteľa.
V súčasnosti sa čoraz častejšie stretávame s uzavieraním spotrebiteľských zmlúv za použitia prostriedkov diaľkovej komunikácie. Tento spôsob zmluvnej negociácie môže mať však mnohé úskalia, ktoré súvisia so samotným plnením z takto uzavretej spotrebiteľskej zmluvy.
V modernej dobe s čoraz rastúcejšou potrebou šetrenia času a osobných financií sa stretávame s oveľa častejším využívaním prostriedkov komunikácie v procese uzavierania zmlúv. Tieto tendencie môžeme tiež chápať ako istý fenomén súčasnej doby, kedy v dôsledku rýchleho behu času a potreby použitia financií sa u kupujúcich stretávame s čoraz väčšou potrebou zorientovania sa v čo najvýhodnejších ponukách jednotlivých tovarov ponúkaných rozsiahlym počtom obchodníkov.