# domáca legislatíva
Podľa súčasnej platnej legislatívy v oblasti pracovného práva je na Slovensku zamestnávateľ povinný zamestnancovi poskytovať za vykonanú prácu mzdu, pričom takáto mzda nemôže byť nižšia ako je minimálna mzda ustanovená osobitným zákonom. V Slovenskej republike každoročne minimálna mzda rastie, pretože jej výška závisí od celkovej ekonomickej a sociálnej situácie v krajine. Aká je hranica minimálnej mzdy na rok 2014 a ako sa postupne jej výška vyvíjala za minulé roky?
Novela zákona č.222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty (ďalej len „novela“) bola schválená Národnou radou SR 17. októbra 2013. Novela nadobúda účinnosť od 1.1.2014 a jej hlavným zámerom je vytváranie systematickej legislatívnej podpory boja proti podvodom a daňovým únikom na dani z pridanej hodnoty. Nasledujúci článok prináša viac informácií k vybraným zmenám, ktoré novela zavádza.
Zavedenie efektívnej právnej úpravy a to najmä trestnoprávnej je dlhodobo diskutovanou témou vzhľadom k jej nevyhnutnosti súvisiacej s nárastom činností právnických osôb majúcich znaky trestnej činnosti. Takáto povinnosť mať efektívnu právnu úpravu vyplýva pre Slovenskú republiku aj z medzinárodných záväzkov a práva EÚ.
Minister spravodlivosti SR Tomáš Borec vymenoval členov pracovnej skupiny na prípravu legislatívy potrebnej na zavedenie elektronického systému monitoringu osôb. Výsledkom jej činnosti má byť okrem iného zavedenie tzv. elektronických náramkov.
Národná rada SR nedávno schválila novelu zákona o dani z príjmov, ktorá so sebou prináša významné zmeny, ktoré sa dotýkajú day to day businessu podnikateľov.
Od januára 2014 sa návrhom opatrenia Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny mení maximálna suma mesačného príjmu z dohody o brigádnickej práci študentov. Nové opatrenie zohľadňuje najmä aktuálnu situáciu rastu životných nákladov študentov stredných a vysokých škôl.
Minulý týždeň poslanci Národnej rady Slovenskej republiky schválili vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 475/2005 Z. z. o výkone trestu odňatia slobody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Predmetný návrh zákona bol vypracovaný na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky pre rok 2013 a prináša do zákonnej úpravy viacero noviniek, ktoré predovšetkým dávajú do popredia výchovný účel trestu pred represívnym.
Legislatívny proces je pre spoločnosť veľmi dôležitý, dokonca, zo všetkých rozhodovacích procesov ovplyvňujúcich ľudské životy, ten najdôležitejší. Prečo? Odpoveď je jednoduchá. Pretože svojimi dôsledkami má dopad na najvyšší počet osôb a stanovuje pravidlá ostatných procesov. V poslednej dobe však negatívne dôsledky prevyšujú nad pozitívnymi. Medzi negatívne dôsledky možno zaradiť nasledovné: občania a už aj odborníci sa ťažko orientujú v právnych predpisoch, znižuje sa vážnosť zákonov, zvyšuje sa byrokracia, štát zaťažuje okrem občanov aj obce či kraje.
Tento príspevok obsahuje výpočet základných zmien, ktoré so sebou prináša novela zákona č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty. Hlavným motorom zmien v úpravy dani z pridanej hodnoty bol fakt, že Slovensko má obrovské nedostatky vo výbere DPH a v boji proti daňovým podvodom. Okrem toho Novela zákona predstavuje reakciu na povinnú transpozíciu príslušnej legislatívy Európskej únie.
Táto analýza poukazuje na potenciálny nesúlad čerstvého rozhodnutia Najvyššieho súdu Slovenskej republiky s nedávnou judikatúrou Súdneho dvora Európskej únie v súvislosti s dôkazným bremenom pri daňovej kontrole a práve na odpočet dane z pridanej hodnoty. Daňovým subjektom sa preto možno vytvára nový priestor na účinnú ochranu svoju práv.